הגבלת התעריפים הסיטונאיים, כפי שנוסחה ברפורמת משרד התקשורת שהושקה השבוע, נועדה להוזיל את עלויות השימוש בתשתיות של בזק (בעיקר שירות BSA ופרישת סיבים עצמאית) ולעודד תחרות בשוק התקשורת.
על מנת לנתח את השפעת הרפורמה עבור בזק, הספקיות והמפעילות הגדולות (כגון פרטנר, סלקום והוט), צריך לבחון את הרפורמה בטווח הקצר והארוך.
בזק עדכנה הבוקר (ד’) את התחזית ל-2025 (רווח הנקי החזוי עלה ל־1.45 מיליארד שקל, לעומת 1.32 מיליארד שקל בתחזית ממאי; ה־EBITDA צפוי לעמוד על 3.85 מיליארד שקל לעומת 3.7 מיליארד שקל בתחזית הקודמת). עדכון התחזית מיוחס להשפעות חשבונאיות חד פעמיות בעקבות שינוי צפוי בשווי של החברה הבת yes (שהיא לקוח סיטונאי של בזק) שצפויה ליהנות מעליית ערך בגין ירידת עלויות הגישה לרשת.
מי מרוויח בטווח הקצר?
ההשםעה עח הספקיות והמפעילות הגדולות -
הוזלת עלויות: הרפורמה מפחיתה את תעריף שירות ה-BSA של בזק מ-72 ש"ח ל-49 ש"ח למשק בית (כ-30% הפחתה) ואת עלות פרישת סיבים עצמאית מ-250 ש"ח לק"מ ל-150 ש"ח לק"מ (כ-40% הפחתה).
תעריפים נמוכים יותר מאפשרים לספקיות להציע חבילות זולות יותר לצרכנים או לשפר את שולי הרווח שלהן, מה שמגביר את התחרותיות שלהן מול בזק.
גישה משופרת לתשתיות: הוט, שבעבר לא יכלה לרכוש שירותי BSA מבזק באזורים בהם IBC (חברת הסיבים של הוט) לא פרסה תשתית, תוכל כעת ליהנות משירות זה, מה שמפחית את הנחיתות התחרותית שלה.
תמריץ לתחרות: ההפחתה בעלויות מאפשרת לספקיות להשקיע יותר בשיווק, שירות לקוחות או חבילות תחרותיות, מה שיכול להגדיל את נתח השוק שלהן בטווח הקצר.
ההשפעה על בזק
השפעה מוגבלת: בזק ציינה כי רוב התעריפים הסיטונאיים כבר מבוססים על הסכמים מסחריים עם ספקיות, ולכן ההפחתה בתעריפים המפוקחים צפויה להשפיע באופן מוגבל על תזרים המזומנים שלה בטווח הקצר. ב-IBI כותבים: "בזק מכניסה היום כ-400 מיליון ש"ח בשנה ממכירות סיבים במודל סיטונאי. כ- 30% הם במסגרת IRU (בו המחירים בכל מקרה נמוכים יותר ואינם כפופים למחיר המפוקח) כ לומר הפגיעה הפוטנציאלית היא ב-70% הנותרים. או בחישוב זריז פגיעה של כ-85 מ’ בהכנסות. תסלחו לי אם המספרים לא מדוייקים על השקל".
אתגר תחרותי: הוזלת התעריפים מחזקת את המתחרות של בזק, מה שעלול להפחית את נתח השוק שלה בשירותי האינטרנט הקמעונאיים, במיוחד אם הספקיות ינצלו את ההוזלה להציע מחירים אטרקטיביים יותר.
מסקנה
לטווח הקצר: הספקיות והמפעילות הגדולות צפויות להרוויח יותר בטווח הקצר, שכן הן יכולות לנצל את הוזלת העלויות כדי לשפר את ההצעות שלהן לצרכנים ולהגדיל את נתח השוק. בזק, לעומת זאת, עשויה לחוות השפעה שלילית מוגבלת, אך לא משמעותית, הודות להסכמים המסחריים הקיימים.
מי מרוויח בטווח הארוך?
הספקיות והמפעילות הגדולות - תמריץ לפרישת תשתיות עצמאיות
הרפורמה כוללת הגבלות הדרגתיות על השימוש בשירותי ה-BSA של בזק – החל מינואר 2027, הספקיות הגדולות יוכלו להשתמש בשירות זה עבור 15% מהמנויים בלבד, ומ-2028 עבור 5% בלבד.
הגבלה זו דוחפת את הספקיות להשקיע בפרישת תשתיות סיבים עצמאיות, מה שיכול להפחית את התלות בבזק ולחזק את מעמדן התחרותי בטווח הארוך.
שוק תחרותי יותר: הוזלת עלויות התשתית והתמריץ לפרישה עצמאית עשויים להוביל לשוק תקשורת מגוון יותר, עם רשתות סיבים מתחרות, שיאפשרו לספקיות להציע שירותים מתקדמים ואיכותיים יותר.
אתגרים פוטנציאליים: ההשקעה בפרישת תשתיות עצמאיות כרוכה בעלויות גבוהות, במיוחד בפריפריה. ספקיות שלא יצליחו להשקיע מספיק עלולות להפסיד נתח שוק.
ההשפעה על בזק
מעבר לשוק חופשי: הרפורמה קובעת כי החל מ-2028, הפיקוח על תעריפי השירותים הסיטונאיים יוסר עבור הספקיות הגדולות, מה שיאפשר לבזק לגבות מחירים תחרותיים יותר בהתאם לדינמיקת השוק. הדבר עשוי להגדיל את הכנסותיה בטווח הארוך, במיוחד אם תצליח לשמור על מעמדה כספקית התשתית המובילה.
שמירה על דומיננטיות: בזק מחזיקה כיום בפרישה כלל-ארצית של תשתית סיבים, יתרון משמעותי על פני מתחרותיה. גם אם ספקיות יפרסו תשתיות עצמאיות, בזק תישאר שחקן מרכזי בשל היקף התשתית הקיימת שלה.
סיכונים: הגברת התחרות עלולה להפחית את ההכנסות משירותים סיטונאיים וקמעונאיים כאחד, במיוחד אם ספקיות יצליחו לפרוס תשתיות משמעותיות משלהן.
"במרץ 2024 הופחת תעריף השימוש ב44% בתשתיות הפאסיביות של חברת בזק מ-446 שקל לקילומטר לחודש לכדי 250 שקל לקילומטר לחודש. ההפחתה לא הביאה לפגיעה בתוצאות של בזק ותגובת החברה היתה "להערכת החברה להפחתת תעריפי שירות תשתיות פאסיביות וסיב אפל לא צפויה השפעה מהותית על תוצאותיה העסקיות של החברה.". ניתן להעריך בזהירות שגם להפחתה נוספת של 40% למחיר של 150 ש"ח לא תהיה השפעה משמעותית", כתבו ב-IBI.
הצרכנים
בטווח הארוך, הצרכנים צפויים להרוויח מתחרות מוגברת, שתוביל למחירים נמוכים יותר, שירותים איכותיים יותר וזמינות רחבה יותר של רשתות סיבים (עם יעד של נגישות ל-95% ממשקי הבית).
שורה תחתונה
בטווח הארוך, התועלת תלויה ביכולתן של הספקיות להשקיע בתשתיות עצמאיות. ספקיות שיצליחו לעשות זו ירוויחו מעצמאות תשתיתית ותחרותיות משופרת, בעוד בזק עשויה לשמור על מעמדה כשחקן דומיננטי וליהנות ממעבר לשוק חופשי. הצרכנים הם המרוויחים העיקריים, שכן התחרות צפויה להוזיל מחירים ולשפר את השירותים.
בטווח הקצר הספקיות והמפעילות הגדולות מרוויחות יותר מההפחתה המיידית בתעריפים, שמאפשרת להן להציע מחירים תחרותיים ולשפר את מעמדן בשוק. השפעת הרפורמה על בזק מוגבלת בשל הסכמים מסחריים קיימים.
הרפורמה נועדה לחזק את התחרות ולטובת הצרכנים, אך היא מציבה אתגרים הן לבזק והן לספקיות, שיצטרכו להשקיע משאבים משמעותיים כדי לשמור על מעמדן בשוק.