דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית חברת התעופה הלאומית אל על, הודיעה אמש על כוונתה לפרוש מתפקידה עד סוף השנה, לאחר שלוש וחצי שנים בתפקיד. ההודעה המפתיעה מגיעה בתקופה שבה החברה נהנית מרווחים חסרי תקדים, אך גם עומדת בפני שינויים משמעותיים בנוף התחרותי של שוק התעופה הישראלי.
בן טל גננסיה נכנסה לתפקידה במאי 2022, בעיצומו של משבר הקורונה, והובילה את אל על דרך תקופה סוערת שכללה את מלחמת חרבות ברזל והפסקת פעילותן של חברות תעופה זרות רבות בישראל. בתקופת כהונתה, הפכה אל על לשחקנית כמעט בלעדית בשמיים הישראליים, כאשר חברות כמו וויז אייר, לופטהנזה ואג’יאן ביטלו את טיסותיהן לישראל על רקע המצב הביטחוני. תוצאה זו אפשרה לחברה להעלות את מחירי הכרטיסים באופן משמעותי, מה שהוביל לזינוק בהכנסות ולרווחים שיא, עם הכנסות של כ-839 מיליון דולר ברבעון השני של 2024 ורווח נקי של 80.5 מיליון דולר ברבעון הראשון של אותה שנה.
עם זאת, המהלך של בן טל גננסיה לעזוב מגיע ברגע קריטי. בשבועות האחרונים החלו חברות תעופה זרות לשוב לישראל, מה שצפוי לשבש את הבלעדיות של אל על ולהגביר את התחרות בשוק. בנוסף, החברה ספגה ביקורת ציבורית חריפה על מחירי הכרטיסים הגבוהים, כאשר רשות התחרות בישראל פתחה בבדיקה בנושא לאחר תלונות על ניצול לכאורה של המצב הביטחוני להעלאת מחירים. המנכ"לית דחתה את הטענות, וציינה כי עליית המחירים הממוצעת עמדה על 19% בלבד וכי החברה פעלה באחריות תוך ניסיון לעמוד בביקושים הגבוהים.
תחת ניהולה של בן טל גננסיה, אל על השיגה הישגים משמעותיים: החברה עברה מחוב כבד לעודף מזומנים, שדרגה את צי המטוסים, חתמה על הסכמי קוד-שייר חדשים והגדילה את מועדון הנוסע המתמיד. עם זאת, צריך לשאול האם הצלחתה נבעה בעיקר מהיעדר תחרות, שאיפשרו מחירי כרטיסים גבוהים, ולאו דווקא מאסטרטגיה ניהולית יוצאת דופן.
הפרישה המתוכננת מעוררת שאלות לגבי עתיד החברה, במיוחד לאור החזרה הצפויה של חברות תעופה זרות והלחץ הציבורי להורדת מחירים. אל על תצטרך כעת למצוא מנכ"ל או מנכ"לית שיוכלו לנווט את החברה בתקופה של תחרות מחודשת תוך שמירה על הישגיה הכלכליים. בן טל גננסיה עצמה לא פירטה את הסיבות לפרישתה, אך ההודעה מגיעה לאחר שמימשה לאחרונה אופציות של החברה תמורת רווח של כ-5.3 מיליון שקל, מהלך שזכה לתשומת לב ציבורית.
ככל שהשמיים הישראליים נפתחים מחדש לתחרות, עזיבתה של בן טל גננסיה מסמנת את תחילתו של פרק חדש עבור אל על, פרק שידרוש התמודדות עם אתגרים תחרותיים חדשים תוך ניהול הציפיות של הציבור הישראלי.