אינטל (סימול: INTC), ענקית השבבים האמריקאית, הודיעה אמש (ג’) על כוונתה למכור 45 מיליון מניות של חברת מובילאיי גלובל (סימול: MBLY), חברת בת בתחום הנהיגה האוטונומית, בהנפקה משנית ציבורית.
המהלך, שצפוי להכניס לקופת אינטל כ-900 מיליון דולר, נתפס כחלק מאסטרטגיית ההתארגנות מחדש של החברה תחת הנהגת המנכ"ל החדש, ליפ-בו טאן, על רקע אתגרים פיננסיים ותחרותיים בשוק השבבים.
לחתמים, בהובלת גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה, ניתנה אפשרות לרכוש עד 6.75 מיליון מניות נוספות בתוך 30 יום, מה שיכול להגדיל את היקף הגיוס לכמיליארד דולר. במקביל, מובילאיי הסכימה לרכוש בחזרה מניות בשווי 100 מיליון דולר מאינטל, במחיר זהה לזה ששולם לחתמים, מהלך שאושר על ידי הדירקטורים הבלתי תלויים של מובילאיי.
אינטל גם מתכננת להמיר 50 מיליון מניות Class B של מובילאיי למניות Class A, בכפוף להשלמת ההנפקה, כדי להגדיל את כמות המניות הזמינות בשוק הציבורי ולהגביר את הנזילות של מניית מובילאיי. לאחר המכירה, צפויה אחזקתה של אינטל במובילאיי לרדת מתחת ל-80%, לעומת 88% בסוף 2024.
הרקע למהלךהמכירה מגיעה על רקע קשיים פיננסיים של אינטל, הכוללים תחרות הולכת וגוברת מצד חברות כמו אנבידיה ו-TSMC, וכן רווחיות נמוכה בחטיבות מסוימות. לאחרונה, אינטל הודיעה על סגירת חטיבת הרכב שלה ועל פיטורים של 15%-20% מעובדי חטיבת היציקה (Intel Foundry), כחלק ממאמציה לצמצם עלויות ולהתמקד בתחומי ליבה כמו מחשבים אישיים, מרכזי נתונים ובינה מלאכותית.
מובילאיי, שנרכשה על ידי אינטל ב-2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר, הונפקה מחדש ב-2022 בשווי של 17 מיליארד דולר, נמוך משמעותית מהציפיות הראשוניות של 50 מיליארד דולר. מאז, מניית מובילאיי רשמה תשואה שלילית של כ-7% מתחילת 2025, והיא נסחרת כיום סביב 19 דולר למניה, עם שווי שוק של כ-15 מיליארד דולר. למרות זאת, החברה נהנית ממרווח רווח גולמי מרשים של 48.25% ומדדים תפעוליים חיוביים.