בשעות האחרונות הפך העימות בין אילון מאסק, האיש העשיר בעולם, לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לאחד הנושאים המדוברים ביותר בשווקים הפיננסיים ובזירה הפוליטית. מה שהחל כברית אסטרטגית בין שני האישים החזקים, שהובילה לניצחונו של טראמפ בבחירות 2024, הפך לקרב פומבי סוער ברשתות החברתיות, עם השלכות פוטנציאליות על הכלכלה האמריקאית ועל עסקיו של מאסק. כיצד הגיעו היחסים בין השניים למשבר, והאם מדובר בסכסוך אישי או במהלך עסקי מחושב?
הברית שהפכה לקרע
במהלך קמפיין הבחירות של 2024, מאסק היה אחד התומכים הבולטים של טראמפ, כשהשקיע כ-300 מיליון דולר בקמפיין הרפובליקני והפעיל את רשת X, שבבעלותו, לקידום מסרים פרו-טראמפיים. לאחר ניצחונו, מינה טראמפ את מאסק לעמוד בראש המחלקה ליעילות ממשלתית (DOGE), תפקיד שנועד לקצץ טריליוני דולרים מהתקציב הפדרלי. מאסק, שהציג עצמו כ"צאר היעילות", הבטיח שקיפות ורפורמות דרמטיות, אך תוך זמן קצר החלו חילוקי דעות עם טראמפ ויועציו.
הסדקים הראשונים נראו כבר במרץ 2025, כאשר מאסק התנגש עם שרי הקבינט של טראמפ, כולל שר החוץ מרקו רוביו, סביב קיצוצים תקציביים אגרסיביים. בתחילת יוני, כאשר מאסק יצא בפומבי נגד הצעת התקציב של טראמפ, "One Big Beautiful Bill Act", ותיאר אותה כ"תועבה מבחילה" שתגדיל את הגירעון הפדרלי ותכביד על אזרחי ארה"ב. בתגובה, טראמפ טען כי מאסק "השתגע" ואיים לקצץ בסובסידיות לחברותיו, כולל טסלה ו-SpaceX. המתח הגיע לשיא כאשר לראש סוכנות החלל האיש של מאסק לא מונה ומאסק לא נשאר חייב והטיל "פצצה" תקשורתית, כשחשף כי שמו של טראמפ מופיע במסמכים הקשורים לפרשת ג’פרי אפשטיין, וזו הסיבה שהם מעולם לא הוצגו לציבור.
השפעה על השווקים ועל טסלה
העימות הפומבי בין השניים לא נשאר בגדר מלחמת מילים. מניית טסלה, המהווה חלק משמעותי מהונו של מאסק, צללה אמש בוול סטריט ב-14% בעקבות ההסלמה, כאשר שווי האחזקות של מאסק בחברה ירד ב-81.2 מיליארד דולר מאז כניסת טראמפ לתפקיד. זאת, בין היתר, בשל מדיניות המכסים של טראמפ, שהטילה תעריפים של 20% על האיחוד האירופי ו-34% על סין, מה שפגע קשות במכירות טסלה בשווקים אלו. בנוסף, הקיצוצות התקציביים שמאסק קידם ב-DOGE, כולל ביטול תוכניות סיוע בינלאומיות של USAID, זכו לביקורת ציבורית חריפה והובילו להפגנות המוניות נגדו ונגד טראמפ.
עם זאת, יש הטוענים כי מאסק מינף את תפקידו בממשל כדי להגן על האינטרסים העסקיים שלו. קיצוצות במחלקות רגולציה, כמו המועצה הלאומית ליחסי עבודה (NLRB) והמינהל לבטיחות בדרכים (NHTSA), הפחיתו את הלחץ על טסלה ו-SpaceX, שמתמודדות עם חקירות רבות. בנוסף, תוכניות להחלפת תשתיות סיבים אופטיים באינטרנט לווייני של Starlink נראות כמותאמות ישירות לאינטרסים של מאסק.
מאסק: מבקר תקציבי או אסטרטג עסקי?
השאלה המרכזית היא האם התנגדותו של מאסק למדיניות טראמפ נובעת מדאגה אמיתית לגירעון התקציבי, או שמא מדובר במהלך מחושב להגן על עסקיו. אנליסטים מציינים כי מאסק, שבעבר תמך בדמוקרטים והביע ביקורת על טראמפ, עבר שינוי אידיאולוגי לכיוון ליברטריאני בשנים האחרונות, מה שהוביל אותו לתמוך בטראמפ ב-2024. עם זאת, כישלונו להשיג חיסכון משמעותי בתקציב הפדרלי במהלך כהונתו ב-DOGE, יחד עם הנזקים הכלכליים שנגרמו מחלק מהקיצוצות, ערערו את מעמדו בקרב הציבור האמריקאי, כאשר 57% הביעו חוסר שביעות רצון מתפקודו.
התנגשותו עם טראמפ בנושא המכסים, ובמיוחד קריאתו להסרתם בין ארה"ב לאירופה, משקפת את האינטרסים של טסלה, שסובלת מירידה דו-ספרתית במכירות באירופה. יתרה מכך, הקשרים העסקיים של מאסק עם סין, שבה נמצא המפעל הגדול ביותר של טסלה, הובילו אותו ללחוץ על טראמפ לרכך את עמדתו כלפי טיקטוק, בניגוד למדיניותו הקודמת.
לאן זה הולך?
העימות בין מאסק לטראמפ מעלה שאלות לגבי עתיד היחסים ביניהם והשפעתם על הכלכלה העולמית. בעוד טראמפ ממשיך לקדם מדיניות כלכלית שנויה במחלוקת, כולל הארכת הטבות מס שצפויות להוסיף 3.3 טריליון דולר לגירעון, מאסק ממצב את עצמו כמבקר של "בזבוז ממשלתי", תוך ניסיון לשמור על תדמיתו כמנהיג חדשני. עם זאת, הסיכונים הרגולטוריים לעסקיו גוברים, במיוחד אם טראמפ יחליט להפנות את כוחו הפוליטי נגדו.
הציבור האמריקאי, שכבר יצא להפגנות המוניות נגד מדיניות הקיצוצות של השניים, עשוי להמשיך להפעיל לחץ על ממשל טראמפ. בינתיים, המשקיעים עוקבים בדריכות אחרי התפתחויות, כאשר שוקי ההון מגיבים בחוסר יציבות לכל התפתחות חדשה בסאגה זו. האם מאסק יצליח למנף את כוחו התקשורתי והכלכלי כדי להשפיע על טראמפ, או שמא הקרע ביניהם יוביל לנזק בלתי הפיך לעסקיו? התשובה עשויה לעצב לא רק את עתידם של השניים, אלא גם את הכיוון הכלכלי של ארה"ב בשנים הקרובות.