קרדיט:unsplash
קרדיט:unsplash

עידוד ממשלתי, פעילות מוגברת אצל יצרניות רכב הם הפכו את סין למעצמה עולמית שאפשר ללמוד ממנה לא מעט. האם סין בדרך לכבוש את העולם?

בשנתיים האחרונות, כמות הרכבים החשמליים שנמכרה בסין קפצה מ- 1.3 מיליון ל- 6.8 מיליון רכבים. קפיצה אדירה מכל הבחינות אשר ממקמת את סין כשוק הרכבים החשמלי הגדול בעולם כבר שמונה שנים ברציפות. זה כולל גם את השנים האחרונות, שנות הקורונה שהחלה בסין וההאטה הכלכלית, כך שהנתונים מרשימים עוד יותר.

מדובר במדינה ענקית שיש לה מטרה להיות מובילה גם בהפחתת הפליטה המזהמת וגם בשינוי האקלימי. כך קרה בערים מסוימות בסין בהן נכנסה תחבורה ציבורית חשמלית ואיכות האוויר שם השתפרה. אמנם לא מדובר באוויר נקי לגמרי ויש מרחק רב עד שזה יקרה, אבל נראה שהמגמה הסינית היא בכיוון הנכון.

אז מה קרה בסין שהיא התעוררה פתאום? בתחילת שנות ה- 2000, סין עדיין היתה יצרנית של רכבים מזהמים אבל לא ממש הצליחה לחדור לשוקי הרכבים הגדולים בעולם ולא היו לה יצרניות רכב דומיננטיות שיתחרו בארצות הברית, אירופה ואפילו ביפן. מותג רכב סיני לא נחשב לטוב או איכותי ולכן לא הצליח להתבסס כלכלית בכל העולם.

הרצון הסיני לצמוח ולשנות את עולם הרכב הוליד רעיון שצריך לעשות משהו אחר, שונה, כזה שהעולם עוד לא מוכן אליו. זה הוביל את מקבלי ההחלטות בצמרת הממשל הסיני ללכת על ייצור של רכבים חשמליים לגמרי, כנראה מתוך ההבנה שמדובר בשוק ניסיוני בשנים ההן ושצריך לצמוח דווקא בכיוון הזה.

הרעיון היה טוב לסין גם מבחינות נוספות: ראשית, היא תפחית את זיהום האוויר החמור ממנו היא סובלת במשך שנים. שנית, התלות של סין בייבוא נפט תרד. שלישית, המשק הסיני היה צריך להתאושש אחרי המשבר הכלכלי של 2008 וייצור רכבים חדשים היווה פתרון מצוין לכך.

הממשלה הסינית החלה להשקיע בפיתוח וייצור רכבים חשמליים, נתנה תקציבים גדולים והשתמשה בכוח אדם מיומן, גם כאלה שעבדו בתעשיית הרכב האמריקאית והאירופית. בהמשך, הממשלה הזרימה כספים גם ליצרניות רכב שעמלו על פיתוח וייצור של אוטובוסים, מוניות ורכבים חשמליים.

התוכנית הסינית המשיכה עם סבסוד לקניית רכב חשמלי, הטבות במיסוי ועידוד של פתיחת מפעלים וחברות רכב חדשות. גם חברת טסלה האמריקאית נכנסה לתוכנית הסינית ובעיר שנחאי נפתח מפעל ענק לייצור רכבים, בעיקר לקהל המקומי. משנת 2009 ועד 2022, סך התקציב לתעשיית הרכב החשמלית בסין עמד על קרוב לשלושים מיליארד דולר. התוצאות הן שהמכירות בסין הן המובילות מבחינת כמות ורק בשנת 2022 יותר ממחצית מסך הרכבים שנמכרו בעולם היו בסין עצמה.

במקביל, ככל שהשוק של הרכב החשמלי מתרחב, תחום חדש מתחיל להיווצר סביבו – ביטוח רכב חשמלי. חברות ביטוח מתחילות להציע פוליסות שמתאימות לצרכים הייחודיים של רכבים חשמליים, כולל כיסוי עבור סוללות ותחזוקה מיוחדת. זהו תחום שצפוי לגדול בשנים הקרובות, במיוחד עם ההתפשטות הגלובלית של רכבים חשמליים.

האם סין תהיה מעצמת רכב חשמלי? ייתכן. אלא שכרגע, המותגים הסיניים עדיין לא נמצאים בצמרת המכירות באירופה ובארצות הברית, היכן ששוקי הרכב מתבססים בעיקר על מותגים מקומיים. גם בישראל יש ייבוא של מותגים סיניים חשמליים חדשים, אך מדובר עדיין בצמיחה איטית במכירות שלהם, כך שקשה להצביע על מגמה ברורה של השתלטות.

המטרה של סין היא להיות מובילה בכל העולם כמותג איכותי ואמין כדי שבמקומות רבים שעד כה לא רצו רכב סיני, יקבלו אותו כעת כבחירה מושכלת ולא כברירת מחדל בגלל מחיר זול. אלא שלא כל העולם מוכן לכך, בעיקר בשל השלטון הסיני שהוא רחוק מלהיות דמוקרטי או חופשי. לא כל מדינה מקיימת יחסים חמים עם סין או רוצה שרכבים סיניים ישתלטו על תעשיית הרכב שלה. יש כאלה הרואות בהשתלטות הסינית אפילו איום בטחוני ואינן מוכנות שאינטרסים זרים יתערבו להן בכלכלה המקומית.

כל אלה עלולים לעכב את ביסוסה של סין כמעצמת רכב גלובלית, אולם מאחר שאנחנו נמצאים בעיצומו של עידן תחבורתי נקי שמתפתח, עדיין לא ניתן לדעת כיצד והאם סין תשלוט בעולם הרכב החשמלי והאם הצרכן העולמי יעדיף לקנות רכב חשמלי סיני על פני אחרים.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש