ישנם שכירים אשר לאחר שנים שעבדו בתחום כלשהו הם מרגישים שצברו די ניסיון ומרגישים מספיק בטוחים בעצמם כדי לספק את אותו שירות באופן עצמאי. ישנם כאלה שעושים אף צעד מרחיק לכת עוד יותר: משנים לחלוטין את תחום העיסוק שלהם ומקימים עסק בתחום אחר, לרוב כזה שעד אותו רגע עסקו בו כתחביב. כך למשל ניתן למצוא לא מעט אנשי הייטק שעזבו משרה מבטיחה ומכניסה כדי לעסוק בקונדיטוריה, בישול, חקלאות, ייצור יין ועוד. במיוחד האופציה האחרונה מערבת בתוכה הרבה מאוד רגש ורצונות עמוקים. חשוב לשים את אלה בצד לרגע כאשר מתעסקים בהקמת העסק, כדי שדברים ייעשו בצורה מושכלת ושקולה.
מהם הצעדים הראשונים בהקמת העסק?
הצעדים הראשונים בהקמתו של עסק תלויים בסוג העסק, הענף אליו הוא שייך, האם העסק נותן שירותים, משווק מוצרים או עוסק גם בייצור. בעל העסק צריך עוד לפני כן לעשות עבודה מקדימה ותחקיר מעמיק לגבי האופן בו מתנהלים עסקים בתחום תוך כניסה לרזולוציות גבוהות ובדיקת ההתנהלות היומיומית בעסק מסוג זה: מיהם הספקים מולם נדרשים לעבוד, מיהו קהל הלקוחות הפוטנציאלי, איך נעשים השיווק והשגת הלקוחות ועוד. מעבר לכך חשוב שבעל העסק יהיה ברור מאוד קודם כל בינו לבין עצמו. כדאי לדעת היטב במה העסק מתמקד ולא להתפזר מדי. מומלץ לבנות תוכנית עסקית עם יעדים קצרי וארוכי טווח, כשניתן ואף כדאי לעשות זאת בעזרת יועץ עסקי. מעבר לכך יש להכיר את ההתנהלות הנדרשת מול הרשויות. בעסקים מתחילים פתיחת תיק עוסק פטור נראית עניין טבעי ומתבקש. עם זאת, ישנם בעלי עסק לא מעטים המגלים להפתעתם שבשל תחום העיסוק הם מחויבים להירשם בתור עוסק מורשה. כדאי שאת הדברים האלה תדעו מראש ותהיו מוכנים אליהם.
דו"חות ועוד דו"חות: הדברים אינם נוראים כפי שנדמה בהתחלה
ישנם לא מעט השוקלים להקים עסק אך דוחים את הדבר ואינם נכנסים למים רק מהחשש של ההתנהלות השוטפת הנדרשת מעצמאים מול הרשויות. כפי שהזכרנו, עניין ראשוני שיעלה כבר עם פתיחת התיק הוא ההגדרה בתור עוסק פטור או מורשה וההשלכות שיש לכך. בתור עוסק פטור תצטרכו להגיש מדי שנה הצהרת עוסק פטור למע"מ המדווחת על הכנסותיכם ומוכיחה שלא עברתם את תקרת ההכנסות לעוסקים פטורים (120,000 ₪ נכון ל 2024). בתור עוסקים מורשים תצטרכו לדווח ולשלם מע"מ על הכנסותיכם בקיזוז מע"מ על תשומות. מעבר לכך יידרש מכם, הן בתור עוסקים פטורים והן בתור עוסקים מורשים, להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה לצורך תשלום המס. הדיווח מפרט הכנסות שונות, הן מיגיעה אישית והן דיבידנדים, מניות, קרנות השתלמות או הכנסות מדירה להשקעה שברשותכם. מטלה נוספת שישנה לעצמאים מדי מספר שנים היא הגשת הצהרת הון . במסגרת ההצהרה תצטרכו לדווח על כלל הנכסים שברשותכם וברשות משפחתכם (בן או בת הזוג וילדים עד גיל 18), החל מדירה דרך רכב ומוצרי חשמל ועד נכסים ממוניים כמו פנסיה, קרנות השתלמות ועוד. לצד זאת תצטרכו לציין גם חובות והלוואות. את ההצהרה הראשונה תתבקשו להגיש לרוב כשנה עד שנתיים ממועד פתיחת העסק ומעבר לכך מדי מספר שנים.
להקל על ניהול העסק באמצעות תוכנות ייעודיות
לא רק ההתנהלות מול הרשויות מרתיעה רבים מלהקים עסק אלא בכלל העובדה שיצטרכו לעסוק לא מעט בניהול עניינים כספיים ואדמיניסטרטיביים ויהיה להם פחות זמן לעסוק בתחום עיסוקם המקצועי. אמנם מנהל עסק צריך מטבע הדברים לעסוק גם בניהול עצמו ולהקדיש לו זמן, אך היום יש כלים אשר מקלים על כך מאוד כמו תוכנות המאפשרות לכם לרכז את כל ניהול העסק תחת קורת גג אחת. ישנן אפילו חברות המציעות שירותים מסוימים בחינם כמו הפקת חשבונית אונליין ללא הגבלה, חשבוניות וגם קבלות, כלים לניהול לקוחות לעסק קטן ועוד שירותים נוספים שניתנים ללא תשלום. לצד אלה ישנם גם שירותים מתקדמים הניתנים תמורת תשלום סמלי כמו חשבוניות מחזוריות, תלושי שכר, מערכת CRM (ניהול קשרי לקוחות) מתקדמת ומותאמת לכל לקוח באופן אישי ועוד. ישנן גם חברות המציעות לצד השירותים הדיגיטליים שיכול בעל העסק להשתמש בהם באופן עצמאי, גם שירותי הנהלת חשבונות מורחבים הכוללים ביצוע פעולות ע"י הצוות המקצועי של החברה הכולל יועצי מס ומנהלי חשבונות. כך למשל ניתן שאת הדו"ח השנתי יכין עבורכם איש מקצוע, כך גם הצהרת הון ועוד. ניתן גם את פתיחת העסק מול הרשויות לבצע באמצעות תוכנות מתקדמות המציעות זאת.