חברת עלבד, העוסקת בייצור מגבונים לחים למותגים פרטיים וספקית גדולה של טמפונים למותגים פרטיים בארה"ב, פרסמה את תוצאותיה הכספיות לשנת 2024 שהצביעו על חולשה בתחום ההגיינה הנשית (טמפונים), מה שמפיל את המנייה במעל 20% בשוק.
ברבעון הרביעי ה-EBITDA צנח ל-40.5 מיליון שקל, מהווים ירידה של 24% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, מה שמלמד על האתגרים שעומדים בפני החברה.
"אנו חווים ירידה במכירות בשוק הטמפונים, שהינו תוצאה של צבירת מלאים אצל הלקוחות כתוצאה מהביקושים הגבוהים בשנת 2023. אנו פועלים לחיזוק יכולות השיווק והמכירה גם בתחום הטמפונים", אמר המנכ"ל יעקב חן.
הכנסות החברה בשנת 2024 הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקל – עלייה של כ-0.5% בהשוואה לשנת 2023. הגידול נובע בעיקר מגידול במכירות מגבונים לחים בשוק האירופי, כאשר כ-92% מהכנסות החברה בשנת 2024 הגיעו משווקים בינלאומיים.
ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו הכנסות החברה בכ-412.3 מיליון שקל, בהשוואה לכ-418.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד – ירידה של כ-1.6%, אשר נבעה בעיקר משחיקה בשערי החליפין. במונחים אורגניים, ההכנסות ברבעון צמחו בכ-2.5%.
הרווח הגולמי בשנת 2024 הסתכם בכ-347.9 מיליון שקל – עלייה של כ-1% לעומת 344.4 מיליון שקל בשנת 2023.
הרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות הסתכם בכ-111.7 מיליון שקל – עלייה חדה של כ-18% לעומת כ-94.5 מיליון שקל בשנת 2023. שיעור הרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות עלה ל-6.5% מההכנסות, בהשוואה ל-5.5% בשנת 2023.
ברבעון הרביעי, הרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות הסתכם בכ-18.9 מיליון שקל, לעומת כ-25.6 מיליון שקל ברבעון המקביל – ירידה שנבעה בין היתר מהפרשה לירידת ערך במפעל הבדים במשואות יצחק.
ה-EBITDA מפעילות נמשכת בשנת 2024 הסתכם בכ-205.4 מיליון שקל – עלייה של כ-13% לעומת 182.4 מיליון שקל בשנת 2023.
הרווח הנקי מפעילות נמשכת הסתכם ב-2024 בכ-45.1 מיליון שקל – עלייה של כ-9.5% לעומת כ-41.2 מיליון שקל בשנת 2023.
הרווח הנקי הכולל בשנת 2024 הסתכם בכ-47 מיליון שקל – עלייה של כ-52% לעומת שנת 2023.
עלבד הצליחה לצמצם את החוב נטו ב-118 מיליון שקל במהלך 2024, כך שהחוב נטו בסוף השנה הסתכם בכ-418 מיליון שקל.
עלבד דיווחה כי במהלך הרבעון הרביעי של השנה הושלמה עסקת Sale & Leaseback, אשר סייעה לשחרר הון ולהמשיך להשקיע בצמיחה העתידית.
יעקב חן, מנכ"ל עלבד, התייחס לתוצאות ואמר: "שנת 2024 הייתה שנה מוצלחת נוספת של עלבד, שממשיכה לשפר את כל מדדי הרווח, בעיקר הודות ליישום התוכנית האסטרטגית למיקוד בשני מגזרי הליבה של החברה – מגבונים באירופה וטמפונים בארה"ב. המהלכים בהם נקטנו במגזר המגבונים מוכיחים את עצמם, ואף מעבר לתוכנית העבודה."
חן הוסיף כי החברה נערכת לחיזוק מגזר הטמפונים לאחר ירידה במכירות, שנבעה בין היתר מצבירת מלאים אצל הלקוחות בשל ביקושים גבוהים בשנת 2023: "אנו פועלים לחיזוק יכולות השיווק והמכירה גם בתחום הטמפונים."
חן התייחס גם לתנאי השוק המאתגרים שנבעו מהשלכות המלחמה והגידול בעלויות הובלה וכוח אדם:
"תוצאות 2024 הושגו חרף השלכות המלחמה ואתגרי הייצור. אנו מבצעים מהלכים לשיפור רמת היעילות, ומעריכים כי עם הבשלת מהלכים אלה, עלבד תצליח לשפר את התפוקות ולעמוד בביקושים בשוק."