עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של 2024 הסתיימה, ובמרכזה הציגו הסקטורים המובילים במשק תוצאות מרשימות לצד אתגרים עתידיים. מהבנקים ועד תחום הנדל"ן המניב, התוצאות מדגישות את ההתמודדות של החברות עם סביבת המאקרו הנוכחית, לצד ניצול הזדמנויות להמשך צמיחה. בבית ההשקעות IBI הוציאו סקירה לסיכום העונה, הנה הניתוח של – שירה אחיעז, אנליסטית קימעונאות של בית השקעות.
תמיכה מעליות המחירים ומיעוט הטיסות
ב-IBI סבורים כי הדוחות של רשתות שיווק המזון לרבעון השלישי של השנה היו טובים, כאשר היו שני גורמים משמעותיים שתרמו לתוצאות החברות באופן רוחבי: עליות המחירים שנרשמו בענף לצד מיעוט בהיקף הטיסות לחו״ל על רקע הלחימה, במיוחד סביב תקופת החגים המאופיינת בהיקף משמעותי של טיסות. ובכך, כל קמעונאיות המזון הציגו עלייה בנתוני ה-SSS ברבעון השלישי, עם צמיחה ממוצעת של כ-9%, כאשר ראוי לציין את יוחננוף שהציגה את הצמיחה החזקה ביותר ביחס למתחרות בפרמטר זה בעוד שחברת רמי לוי הציגה את העלייה המתונה ביותר, גם הרבעון.
בנוסף, ב-IBI מעריכים כי פתיחת סניפים חדשים ומנועי צמיחה המשיקים לתחום המזון המסורתי (דוגמת רשת בי פארם ב שופרסל, פעילות זול סטוק ביוחננוף) תמכו במגמת הצמיחה. עוד נציין כי לראשונה הרבעון סטורנקסט אינה מפרסמת את הנתונים הענפיים של שוק מוצרי הצריכה בישראל, כאשר בבחינת הנתונים של הוצאות צרכנים בכרטיסי האשראי מדובר בצמיחה חזקה של 10.2% בגזרת רשתות שיווק המזון ברבעון השלישי.
"בהיבט הרווחיות הגולמית, רוב החברות (מלבד יוחננוף שהציגה ירידה קלה וטיב טעם שרשמה סטגנציה) הצליחו להציג שיפור בשולי הרווח (בהשוואה לרבעון המקביל), כאשר הרווחיות הגולמית הממוצעת בענף עמדה על 27.6% (לעומת 26.8% במקביל). על אף המשך התייקרות בקשת רחבה של תשומות, בין היתר על רקע העלייה באינפלציה, בשכר המינימום במשק ובהוצאות החשמל, כל החברות הציגו שיפור בשולי הרווח התפעולי, כאשר הרווחיות התפעולית הממוצעת בענף (בנטרול אחרות) הסתכמה ב-5.4% ברבעון השלישי (לעומת 3.9% במקביל). אנו סבורים כי השיפור בשולי הרווח התפעולי נבע בעיקרו בשל הצמיחה הנאה בנתוני ה-SSS, גם כמו השיפור בשולי הרווח הגולמי ומהלכי התייעלות בחלק מהחברות.
"להערכתנו, מיעוט בטיסות לחו"ל על רקע הלחימה לצד עליות המחירים צפויים להעניק רוח גבית לתוצאות בתקופה הקרובה. עם זאת, אנו מעריכים כי מגמת התייקרות בשלל תשומות, חזרה לרמה נורמאלית בהיקף הטיסות לחו"ל והשלכות שליליות בשל הרעה בסביבה המאקרו-כלכלית צפויים לתת את אותותיהם ולהעיב על רמות הצריכה בהמשך. מבחינת תמחור, בנקודת הזמן הנוכחית אנו ממליצים על הגדולה והקטנה בענף – שופרסל וטיב טעם", כתבו ב-IBI.