בצלאל סמוטריץ<br>קרדיט: פלאש 90, חיים גולדברג
בצלאל סמוטריץ קרדיט: פלאש 90, חיים גולדברג

בדקה ה-90, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, החליט למתן את העלייה במס הקנייה על הרכבים החשמליים - כך לפי הודעה שהוציא היום (ב’) משרד האוצר. סמוטריץ’ הנחה את גורמי המקצוע במשרד האוצר לבלום את העלייה החדה במס הקנייה על רכבים חשמליים כך שמס הקניה יפחת מ-83% ל-45%.

בהתאם למתווה המיסוי הנוכחי מס הקנייה על רכבים חשמליים היה צפוי להשתוות למיסוי על רכבי מנוע בעירה פנימי. סמוטריץ’ מבקש כעת לעצב מתווה שימנע את העלייה הדרסטית "בכדי לשמר תמריצים למעבר לרכב חשמלי בשים לב לשמירה על אחריות פיסקאלית ואיזון תקציבי", כך לפי האוצר.

מס הקנייה על רכבים חשמליים עלה ב-2024 ל-35% לעומת 25% בשנה הקודמת, והיה אמור לעלות ל-45% בשנת 2025 וכך בהדרגה לעלות תוך מספר שנים ל-83%. אלא שהמתווה הזה, שאמור היה להניב הכנסות בסדר גודל מוערך של 600 מיליון שקל בשנה, צפוי להשתנות כעת.

החשש מהעלאת המס, לצד מס נסועה הצפוי בהמשך, הנחית מכה על תעשיית הרכב החשמלי בישראל. היבואנים הצטיידו במלאים לפני העלאת המס הצפויה, בזמן ששוק היד שניה מחפש יציבות, וסופג הורדות מחירים דרמטיות. זאת, בין היתר, בשל התחרות מסין שנושפת בעורף ומציגה שלל דגמים מוזלים לשוק הרכב החשמלי, מה שגורר הורדות מחירים.

מלבד מס הקנייה, ישנו מס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף החל מ-2026, של 0.15 אג’ לקילומטר. עם זאת, לא ברור איך יאכפו את הנושא וההחלטה לא סגורה סופית, וכפי שרואים בהחלטה היום, גם היא אולי עוד עשויה להשתנות.

מחירם הגבוה של הרכבים החשמליים מקשה על חדירה לשוק מעמד הביניים, ולזאת יש להוסיף את העלאת המע"מ ל-18%, מה שנכנס למשוואה במסגרת השיקולים לזנוח את תעשיית מנועי הבערה.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש