הדוחות של רשתות שיווק המזון לרבעון הראשון של השנה היו טובים, מעט מעל לצפי המוקדם שלנו. הסיפור העיקרי בדוחות נגע בכך שרוב החברות הפועלות בגזרה הצליחו להציג צמיחה בשורת ההכנסות על אף עיתוי חג הפסח שבשנת 2023 גולם ברבעון הראשון ואילו השנה תרומתו צפויה ברבעון השני.
להערכתנו, הצמיחה נבעה בעיקרה לאור מגמת עליית המחירים בשוק לצד מיעוט בטיסות לחו"ל על רקע המלחמה, כך שרוב קמעונאיות המזון הצליחו להציג עלייה בנתוני ה-SSS. בנוסף, אנו מעריכים כי פתיחת סניפים חדשים ומנועי צמיחה המשיקים לתחום המזון המסורתי (דוגמת רשת BE ב שופרסל, פעילות זול סטוק ביוחננוף) תמכו בשורת ההכנסות.
בתוך כך נציין כי לפי נתוני סטורנקסט, היקף המכר הכספי של שוק מוצרי הצריכה בישראל הציג עלייה של 3.4% ברבעון הראשון (בהשוואה למקביל), זאת הודות לעליית מחירים בשיעור של 3.8%, כאשר מבחינה ריאלית מדובר בירידה של 0.4%. ראוי לציין לחיוב את חברת טיב טעם, אשר הציגה עלייה דו-ספרתית בחנויות זהות, בעוד שרמי לוי היא החברה היחידה בסקטור שרשמה ירידה בפרמטר זה.
בהיבט הרווחיות הגולמית רוב החברות הצליחו להציג שיפור בשולי הרווח (בהשוואה לרבעון המקביל), כאשר הרווחיות הגולמית הממוצעת בענף עמדה על 27.5%. על אף המשך התייקרות בקשת רחבה של תשומות, בין היתר על רקע העלייה באינפלציה, רוב החברות הציגו שיפור בשולי הרווח התפעולי, כאשר הרווחיות התפעולית הממוצעת בענף (בנטרול אחרות) הסתכמה ב-5.1% ברבעון הראשון של השנה.
אנו סבורים כי השיפור בשולי הרווח התפעולי נבע בעיקר בשל השיפור ברווחיות הגולמית, המגמה החיובית בנתוני ה-SSS ומהלכי התייעלות.
במבט לרבעון השני, נצפה לתרומה חיובית של חג הפסח, יד ביד עם מיעוט בטיסות לחו"ל בעקבות הלחימה בתקופת החג המאופיינת בהיקף משמעותי של טיסות ישראליים לחו"ל.
בתוך כך נציין כי נתוני סטורנקסט לחודש אפריל תומכים בהערכתנו, כאשר הנתונים מצביעים על צמיחה חזקה של כ-14% בחודש זה (לעומת אפריל 2023). עם זאת, נצפה להשלכות שליליות של ההתייקרות בתשומות, כולל שכר המינימום במשק שעלה בתחילת הרבעון השני. מבחינת תמחור, אנו ממליצים על הגדולה והקטנה בענף – שופרסל וטיב טעם.
להערכתנו, שופרסל צפויה להמשיך במהלכי ההתייעלות (דוגמת צמצום העובדים במטה) לאור הכניסה של האחים אמיר להנהלת החברה, זאת לצד תרומה צפויה בתחום הסחר של פעילות הליבה, ואילו טיב טעם להערכתנו צפויה להציג שיפור בתוצאות בעיקר בשל מיצוי הסינרגיות עם חברת זילבר ותרומת תכנית הנאמנות החדשה.
**הכותבת היא אנליסטית קמעונאות, IBI בית השקעות**