קבוצת שופרסל פרסמה הבוקר (ב’) דוחות טובים לרבעון השלישי של השנה, ועברה לרווח ברקע לתוכנית התייעלות, ולצד זאת רשמה ירידה ברווח הגולמי ברקע לשינויי מטבע ופתיחת סניף במודיעין.
הכנסות הקבוצה ברבעון השלישי הסתכמו בכ-3.85 מיליארד שקל, גידול של כ-1.2% לעומת כ-3.81 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מגזר הקמעונאות הציג גידול של כ-0.8% ברבעון השלישי, שנבע מגידול בהכנסות בחנויות שופרסל ומהרחבת פעילות השוק העסקי ומפעילות "דן דיל" בתחום הסטוק אשר נרכשה בחודש אוגוסט 2022. המכירות בחנויות זהות בקבוצה גדלו בשיעור של כ-0.3% ובשיעור של כ-0.2% במגזר הקמעונאות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
הכנסות הקבוצה בתשעת החודשים הראשונים גדלו בכ-2.4% והסתכמו בכ-11.3 מיליארד שקל בהשוואה לכ-11 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. המכירות בחנויות זהות של הקבוצה בתשעת החודשים הראשונים השנה גדלו בכ-0.6% ובשיעור של כ-0.8% במגזר הקמעונאות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח הגולמי ברבעון השלישי הסתכם בכ-1.01 מיליארד שקל המהווים כ-26.2% מההכנסות בהשוואה לכ-1.02 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, שהיוו כ-26.9% מההכנסות. הקיטון ברווח הגולמי ובשיעורו מההכנסות נבע, בין היתר, מפתיחת מרכז השילוח במודיעין שנכון למועד זה טרם הגיע לתפוקה מלאה וכן מהשפעת העלייה בשערי החליפין.
בתשעת החודשים הראשונים גדל הרווח הגולמי בכ-2.5% והסתכם בכ-2.99 מיליארד שקל, שהיוו כ-26.6% מההכנסות בהשוואה לכ-2.92 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד, שהיוו כ-26.5% מסך ההכנסות. הגידול נובע בעיקר מגידול בהכנסות הקבוצה.
הרווח התפעולי לפני הכנסות (הוצאות) אחרות ברבעון השלישי צמח בכ-20% והסתכם בכ-138 מיליון שקל המהווים, המהווה כ-3.6% מהכנסות הקבוצה, בהשוואה לכ-115 מיליון שקל, שהיוו כ-3.0% מהכנסות הקבוצה ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח התפעולי לפני הכנסות (הוצאות) אחרות בתשעת החודשים הראשונים צמח בכ-36% והסתכם בכ-441 מיליון שקל, כ-3.9% מהכנסות הקבוצה, בהשוואה לכ-324 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד שהיוו כ-2.9% מההכנסות.
הרווח התפעולי לאחר הכנסות (הוצאות) אחרות ברבעון השלישי הסתכם בכ-139 מיליון שקל המהווים כ-3.6% מהכנסות הקבוצה, בהשוואה להפסד תפעולי של כ-42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, שנבע בעיקר מהשפעת תכנית ההתייעלות שיישמה החברה.
הרווח התפעולי לאחר הכנסות (הוצאות) אחרות בתשעת החודשים הסתכם בכ-463 מיליון שקל, כ-4.1% מהכנסות הקבוצה, בהשוואה לכ-201 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, שהיוו כ-1.8% מהכנסות הקבוצה. הגידול נבע בעיקר מהשפעת תכנית ההתייעלות שיישמה החברה, כאמור.
ה-EBITDA ברבעון גדל בכ-11% והסתכם בכ-381 מיליון שקל בהשוואה לכ-344 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ומהווים כ-9.9% מסך הכנסות הקבוצה בהשוואה לכ-9% מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע בעיקר מגידול ברווח התפעולי.
ה-EBITDA בתשעת החודשים הראשונים גדל בכ-15% והסתכם בכ-1.14 מיליארד שקל המהווים כ-10.2% מסך מכירות החברה, בהשוואה לכ-994 מיליון שקל שהיוו כ-9% מסך מכירות החברה בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול נבע בעיקר מגידול ברווח התפעולי.
הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בכ-51 מיליון שקל, המהווים כ-1.3% מההכנסות, בהשוואה להפסד של כ-96 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המיוחס לבעלי המניות של החברה ברבעון השלישי הסתכם בכ-50 מיליון שקל.
הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים הסתכם בכ-190 מיליון שקל המהווים כ-1.7% מההכנסות בהשוואה להפסד של כ-1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח המיוחס לבעלי המניות של החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ-180 מיליון שקל.
מגזר הקמעונאות
הכנסות מגזר הקמעונאות ברבעון השלישי הסתכמו בכ-3.56 מיליארד שקל בהשוואה לכ-3.53 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 0.8% שנבע בין היתר מגידול בהכנסות בחנויות שופרסל, הרחבת פעילות השוק העסקי ומפעילות "דן דיל" בתחום הסטוק אשר נרכשה בחודש אוגוסט 2022. המכירות במרכזי השילוח וסניפי שופרסל ברבעון השלישי השנה גדלו בכ-0.3% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד.
הרווח התפעולי לפני הכנסות (הוצאות) אחרות במגזר הקמעונאות ברבעון השלישי השנה הסתכם בכ-73 מיליון שקל ובשיעור של כ-2.1% מסך ההכנסות, בהשוואה לכ-58 מיליון שקל ובשיעור של כ-1.6% מסך ההכנסות ברבעון המקביל אשתקד.
הכנסות מגזר הקמעונאות בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו בכ-10.43 מיליארד שקל בהשוואה לכ-10.19 מיליארד שקל בתקופה המקבילה, גידול של כ-2.4% שנבע בעיקרו מגידול במכירות חנויות שופרסל ומהרחבת הפעילות בשוק העסקי (B2B) ומהכנסות פעילות הסטוק אשר נרכשה בחודש אוגוסט 2022. המכירות במרכזי השילוח וסניפי שופרסל גדלו בכ-1.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח התפעולי לפני הכנסות (הוצאות) אחרות במגזר הקמעונאות בתשעת החודשים הראשונים השנה הסתכם בכ-251 מיליון שקל ובשיעור של כ-2.4% מההכנסות, בהשוואה לכ-159 מיליון שקל ובשיעור של כ-1.6% מסך ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד.
עלייה במכירות החנויות הזהות של רשת Be
הכנסות רשת Be גדלו בכ-1.5% והסתכמו ברבעון השלישי בכ-270 מיליון שקל, בהשוואה לכ-266 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. המכירות בחנויות זהות Be גדלו בכ-2.7% בהשוואה לרבעון מקביל אשתקד.
הרווח התפעולי לפני הכנסות (הוצאות) אחרות של רשת Be ברבעון השלישי של שנת 2023 הסתכם בכ-3 מיליון שקל, בהשוואה לכ-1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
בתשעת החודשים הראשונים הכנסות רשת Be הסתכמו בכ-777 מיליון שקל, בהשוואה לכ-790 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של כ-1.6% אשר נובע בעיקר מהשפעת הקורונה על המכירות בתקופה המקבילה אשתקד. המכירות בחנויות זהות של Be נותרו ללא שינוי בהשוואה לאשתקד ובנטרול השפעת הקורונה אשתקד, המכירות בחנויות זהות של Be גדלו בתשעת החודשים הראשונים השנה בכ-5.8%.
הרווח התפעולי לפני הכנסות (הוצאות) אחרות של רשת Be בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2023 הסתכם בכ-7 מיליון שקל לעומת כ-4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
מגזר הנדל"ן
הכנסות מגזר הנדל"ן ברבעון השלישי הסתכמו בכ-64 מיליון שקל בהשוואה לכ-51 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע בעיקר מהשפעת רכישת השליטה בחברת לב המפרץ החל מאוקטובר 2022 ומעלית מדד.
הרווח התפעולי לפני הכנסות (הוצאות) אחרות במגזר הנדל"ן הסתכם בכ-48 מיליון שקל, בהשוואה ל-42 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
הכנסות מגזר הנדל"ן בתשעת החודשים הראשונים השנה הסתכמו בכ-188 מיליון שקל, בהשוואה לכ-147 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-27.9% שנבע בעיקר מהשפעת רכישת השליטה בחברת לב המפרץ החל מאוקטובר 2022 ומעליית המדד.
הרווח התפעולי לפני הכנסות (הוצאות) אחרות במגזר הנדל"ן הסתכם בכ-144 מיליון שקל, בהשוואה לכ-124 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
ביום 19 באוקטובר 2023 חתמה שופרסל נדל"ן עם צד ג’ אשר מחזיק ב-35% מהזכויות של מרכז מסחרי בנוי בשטח של כ-8,150 מ"ר בשכונת רוממה בירושלים לרכישת מלוא אחזקותיו בנכס, בתמורה לסך של כ-76 מיליוני שקל. מועד המסירה נקבע ל-26 בדצמבר 2023. עיקר שטחו של הנכס (כ-71%) משמש את הפעילות הקמעונאית של החברה.
בנוסף, שופרסל נדל"ן חתמה על הסכם עם השותף בנכס אשר מחזיק ביתרת ה-65% בנכס לפיו הוא יוכל למכור את מלוא חלקו בשווי זהה לשווי שנקבע בהסכם, סך של כ- 141 מיליון שקל, כך שככל שהשותף יממש את זכותו, תחזיק שופרסל נדל"ן ב-100% מהנכס.
לא מוותרת על הנכס של חנן מור בחריש
לגבי המו"מ לרכישת מרכז מסחרי בחריש, מציינת שופרסל כי ב-10 בנובמבר 2023 הסתיימה התקופה שנקבעה במזכר ההבנות להתקיימותם של התנאים המוקדמים מבלי שהם התקיימו. הצדדים ממשיכים לנהל מו"מ בקשר לרכישת הנכס על-ידי שופרסל נדל"ן, בשים לב לתנאים המסחריים של העסקה. מדובר במרכז מסחרי חדש שאושר לאכלוס באוגוסט 2023 ויאוכלס בחודשים הקרובים.
במסגרת אסטרטגיית החברה שלפיה מגזר הנדל"ן ישמש כמנוע צמיחה לצד הפעילות הקמעונאית, ברבעון השני השנה הקבוצה חתמה על הסכם להעברת המרכזים הלוגיסטיים תחת חברת הבת ’שופרסל נדל"ן’. לאחר השלמת העסקה, שופרסל נדל"ן תחזיק בנדל"ן מניב בהיקף משמעותי של כ-350 אלף מ"ר (חלק החברה כ-300 אלף מ"ר) ובשווי הוגן של כ-4.7 מיליארד שקל, אשר ממוקם באזורי ביקוש מרכזיים בכל רחבי הארץ.
נכון ליום 30 בספטמבר 2023, לקבוצה נדל"ן להשקעה בסך של כ-1,461 מיליון שקל לעומת כ-953 מיליון שקל ביום 30 בספטמבר 2022. עליה של כ-392 מיליון ש"ח נובעת מרכישת מניות נוספות בחברת לב המפרץ והיתרה נובעת מעליה בשווי ההוגן וכן, מתוספות והשקעות שוטפות.
ירידה במכירות Non-food באונליין
מכירות מגזר הקמעונאות באמצעות שופרסל אונליין ברבעון השלישי השנה היוו כ-17.9% מכלל המכירות במרכזי השילוח וסניפי שופרסל בהשוואה לכ-18.9% ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון נבע בעיקר בשל ירידה במכירת מוצרי ה-Non-food באונליין, וזאת בהתאם לאסטרטגיית החברה לצמצם את מכירת מוצרי ה-Non-food באונליין כחלק ממיקוד ברווחיות הפעילות. בתשעת החודשים הראשונים היוו מכירות מגזר הקמעונאות באמצעות שופרסל אונליין כ-18.2% מסך המכירות הקמעונאיות, לעומת כ-19.8% בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה נובעת, בין היתר, כתוצאה מהחלשות השפעת משבר הקורונה בעיקר ביחס לרבעון ראשון בתקופה המקבילה אשתקד וכן, מצמצום פעילות מכירות מוצרי Non-food באונליין כחלק ממיקוד ברווחיות הפעילות.
נתח מכירות המותג הפרטי המשויכות למרכזי השילוח וסניפי שופרסל ברבעון השלישי השנה היווה כ-26.5% מסך מכירות קמעונאות המזון במרכזי השילוח וסניפי שופרסל לעומת כ-26.7% ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד נתח מכירות המותג הפרטי המשויכות למגזר קמעונאות על כ-27.2% מסך מכירות קמעונאות המזון במרכזי השילוח וסניפי שופרסל לעומת כ-27% בתקופה המקבילה אשתקד. שופרסל ממשיכה להרחיב ולחזק את המותג הפרטי ובכלל זה השקה של מוצרים בקטגוריות קיימות וחדשות.