פרופ אמיר ירון, נגיד בנק ישראל<br>קרדיט: המכללה למנהל
פרופ אמיר ירון, נגיד בנק ישראל קרדיט: המכללה למנהל

נגיד בנק ישראל פרופ’ אמיר ירון הודיע הבוקר (ד’) בוועדת הפנים והגנת הסביבה כי בנק ישראל יפרסם במהלך היום הוראות חדשות שינחו את הבנקים לפשט את תהליך מחזור המשכנתא להקלה בחסמים בירוקרטיים.

לדברי פרופ’ ירון, הלקוח יודיע לבנק על כוונתו למחזר משכנתא, באופן מקוון או בטלפון, ויוכל לבצע את התהליך מבלי להגיע אל הבנק, למעט לצורך מעמד החתימה. גיבוש ההוראה נעשה בשיתוף פעולה עם ח"כ יעקב אשר שיזם את המהלך באמצעות הגשת חוק לפני יותר משנה.

"אנו מנחים את הבנקים לפשט ולהקל על הליך מחזור המשכנתא. לקוח יוכל להודיע לבנק בטלפון על כוונתו לבצע מחזור ויוכל לעשות זאת ללא צורך להגעה לסניף. רוב החסמים יורדים פה", אמר הנגיד ירון.

בין עיקרי ההנחיות החדשות:
• לקוח יוכל להודיע לבנק ממנו נלקחה המשכנתא, באופן מקוון או באמצעות הטלפון, על כוונה לבצע פירעון מוקדם.

• התווספה האפשרות לקבל מהבנק את המידע והמסמכים הנדרשים באופן מקוון, ככל שהלקוח יהיה מעוניין בכך.

• הלקוח יוכל לבחור להודיע על כוונתו לבצע פירעון מוקדם ישירות לבנק החדש מבלי שיפגעו זכויותיו. כך לדוגמה, ההודעה לבנק החדש לא תפגע במניין הימים למתן הודעה מוקדמת לצורך אי גביית עמלה.

• לקוח לא יידרש להגיע לסניף הבנק הישן לשם קבלת המסמכים הנדרשים למחזור. מסמכים אלו יועברו על ידי הבנק הישן ישירות אל הבנק החדש.

• הבנקים יקבעו תהליכים ביניהם על מנת להשלים את הפעולות הנדרשות ליישום השיפורים.

• ככל שהמיחזור נעשה מול מלווה מוסדי שאינו בנק, הדבר יתאפשר ובלבד שיעשה שימוש באותם התהליכים והתשתיות הקיימות לצורך כך, ובכלל זאת באותה רמת אבטחה ומהימנות. הובהר שתהליכי עבודה משותפים יוקמו תוך זמן סביר.

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר שיזם את הרפורמה, ציין את דו"ח רשות התחרות משנת 2021 שהמליץ על שימוש בממשקים מקוונים, כשדבר זה נכון במיוחד בתחום המשכנתאות. "הפישוט של ההליך באמצעות דיגיטציה יאפשר ללקוחות לנהל צרכנות נבונה ולערוך השוואות אפקטיביות בין מספר הצעות מחיר ובכך להביא להוזלה משמעותית בעלויות המשכנתא", אמר ח"כ אשר ובירך על המהלך ועל שיתוף הפעולה.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש