אסף טוכמאייר, יור קנדה ישראל<br>קרדיט: יח"צ
אסף טוכמאייר, יור קנדה ישראל קרדיט: יח"צ

הועדה המחוזית בירושלים דחתה את כל ההתנגדויות כך שחברת הנדל"ן ישראל קנדה תוכל לצאת לדרך להקמת פרויקט מידטאון ירושלים. מדובר בפרויקט בהיקף של כ-1,000 דירות וכ-80 אלף מ"ר משרדים, מסחר ומלונות.

ישראל קנדה צופה כי ההכנסות מהפרויקט יהיה כ-4.5 מיליארד שקל, והרווח הצפוי מוערך בכ-800 מיליון שקל.

הפרויקט עתיד לכלול שטחים בהיקף כולל של כ-166 אלפי מ"ר עילי, מעל מרתפים בשטח כולל של כ-80 אלפי מ"ר, אשר ייבנו ב-4 מגדלים בני 40 קומות כ"א שיכללו בסה"כ כ-1,000 דירות, כ-75 אלפי מ"ר שטחי תעסוקה ומלונאות, וכ-5.5 אלפי מ"ר מסחר בבניה מרקמית.

בשנת 2017 אושרה בו תוכנית של הרשות לפיתוח ירושלים בקרקע מדינה ששווקה ונקנתה על-ידי חברת קנדה-ישראל, אשר קידמה תוכנית שממקסמת את השטח בו ישולבו גם צורכי ציבור. הפרויקט ממוקם לאורך ציר הרכבת הקלה, בסמוך לתחנת "הטורים" ותחום בין הרחובות יפו, שערי צדק והרב שמואל ברוך. ממערב לפרויקט ממוקם בית עלמין קטן ששימש את הישוב היהודי בימי מלחמת העצמאות.

השטחים המיועדים לציבור בפרויקט יהיו בהיקף של מעל 10,000 מ"ר ויכללו בית ספר תיכון בזיקה תרבותית-אמנותית, אולם ספורט מאובזר ברמה בינלאומית, אודיטוריום, גלריה, ספריה, בית כנסת, כיתות וסטודיו לאמנות, גני ילדים ומעונות יום.

הרעיון התכנוני הוא כי לא תהיה הפרדה ברורה באמצעות הקצאת קרקעות שונות בין הציבורי לפרטי, אלא יצירת מתחם חי ותוסס על-ידי עירוב שימושים באותם מבנים.

הפרויקט משלב בתוכו מבנה היסטורי מונומנטלי לשימור – בנין שערי צדק הישן. בית החולים, המוכר לירושלמים גם בשם "וואלאך" ע"ש מייסדו, מנהלו והרופא הראשי בו, נחנך בשנת 1902. מאז פינוי בית החולים בשנת 1980, הספיק המבנה גם לשמש כמשכנה של רשות השידור, ועתיד להפוך לבית מלון יוקרתי. במהלך התכנון התגלה כי מתחת לחצרות האחוריות של המבנה קיימים שני בורות מים ענקיים – כ-800 קוב כל אחד מהם, עם תקרת קמרונות צולבים שנשמרה בשלמותה. בורות אלו, שהכניסה אליהם כיום היא רק מהפתח הקטן המשמש להחדרת מי הגשמים, ייחשפו לציבור במסגרת פתיחת רחוב מסחרי חדש שמפלסו נמוך ממפלס רחוב יפו.

פרויקט ’מידטאון’ הוא אחד הפרויקטים המשמעותיים ברובע הכניסה לעיר בעירוב שימושים הכולל שטחי מסחר, תרבות ופנאי, מלונאות ומגורים, שיאפשר מגורים בסמיכות למרכזי תעסוקה.

רובע העסקים בכניסה לעיר ירושלים ייחודי מסוגו בארץ בשל הנגישות התחבורתית בו הכוללת את תחנת הרכבת המהירה הממוקמת בו ומחברת את ירושלים לשפלה בכ- 30 דקות, והתחנה המרכזית הסמוכה לו ומחברת אליו את קווי האוטובוסים העירוניים והבינעירוניים, הקו האדום של הרכבת הקלה, הפועל ועוצר במקום, שאליו צפויים להתווסף בתוך כשלוש שנים הקו הירוק, דבר שיאפשר הגעה ברכבת הקלה לכל חלקי ירושלים בזמן קצר. שדרוג זה כולל את בניית מחלף סחרוב, הקמת מנהרה מתחת לרובע העסקים וכן חניון עם 1,300 מקומות חניה.

נתון נוסף הוא מיקומו של רובע הכניסה ברמה הארצית - סמוך לקריית הלאום ומשרדי הממשלה, צמוד לאולם הכנסים הגדול בישראל - בנייני אומה ולמרכז התחבורה הגדול בישראל - הכולל קישור מהיר לשאר חלקי הארץ ובתוך העיר.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש