מיטרוניקס מפרסמת הבוקר את תוצאותיה לרבעון השני של השנה ומציגה גידול של 13.6% במכירות שהסתכמו בכ- 566.3 מיליון ש"ח, לעומת 498.5 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הרווח נקי ברבעון עמד על כ- 109.5 מיליון ש"ח, ירידה בשיעור של 0.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
הכנסות החברה ממכירות הרובוטים לבריכות פרטיות הסתכמו לכ- 493.8 מיליון ש"ח, גידול של כ- 15.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובשיעור של 17.4% בנטרול השפעות מטבעות. העלייה נובעת מהמשך ביקוש מוגבר לרובוטים לבריכות פרטיות בכל הטריטוריות המרכזיות בהן פועלת החברה, והעלאת מחיר אפקטיבית בשיעור של כ- 5.5% במונחי מטבע מקור.
מכירות החברה במגזר הרובוטים לבריכות הציבוריות הסתכמו בכ- 23.6 מיליון ש"ח, עלייה בשיעור של 20%.
תחום המנקים לבריכות ציבוריות הושפע מההתאוששות בתחום התיירות והמלונאות, שהובילה לעלייה בביקוש, יצוין כי בתחום זה החברה עדיין סובלת מקושי בזמינות של רכיבים אלקטרוניים ייחודיים אשר הובילו לחוסר יכולת לספק את כל הביקושים.
הכנסות ממוצרי בטיחות ומוצרים נלווים לבריכות הסתכמו לכ- 48.9 מיליון ש"ח, ירידה בשיעור של 2.1% ועלייה בשיעור של 6% במנוחי מטבע מקור. מרבית מכירות החברה בתחום זה הינן באירופה ונקובות באירו, אשר נחלש בשיעור ממוצע של 8.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הקיטון היחסי בצמיחה מיוחס לתחום המוצרים הנלווים לבריכה, בתחום בניית הבריכות החדשות ומנגד חלה עלייה במכירות של המוצרים לטיפול במים.
המכירות באירופה הסתכמו לסך של כ- 260 מיליון שקלים, גידול בשיעור של 8% ו- 19% במונחי מטבע מקור.
המכירות בצפון אמריקה הסתכמו לסך של כ- 262.7 מיליון שקלים, גידול בשיעור של 18% ו- 15% במונחי מטבע מקור.
המכירות באוקיאניה הסתכמו לסך של 23.9 מיליון שקלים, גידול בשיעור של 35%, ו- 42% במנוחי מטבע מקור.
המכירות בשאר העולם צמחו בשיעור של 24% והסתכמו לסך של 19.7 מיליון שקלים.
השפעת השינויים בשע"ח של המטבעות על המכירות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מסתכמת בקיטון של כ- 11.7 מיליון ש"ח במכירות, בעיקר כתוצאה מירידה בשיעור של כ-8.5% בשער האירו, שהיווה כ-45% ממכירות, אל מול השקל. הדולר האמריקאי שהיווה כ-49% ממכירות החברה התחזק בממוצע בשיעור של כ-3.8% והדולר האוסטרלי שהיווה כ-4% ממכירות החברה נחלש בשיעור של 3.2% אל מול השקל.
הרווח הגולמי הסתכם לכ- 228.5 מיליון שקלים, עלייה של 4.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. שיעור הרווח הגולמי הגיע לרמה של 40.3% ירידה בהשוואה לרווחיות גולמית בשיעור של 43.8% ברבעון המקביל לאשתקד. הירידה ברווחיות הגולמית נובעת מ-
- עלייה במחירי חומרי הגלם ובתעריפי ההובלה בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
- השפעת שערי החליפין ובעיקר שחיקת שער האירו בשיעור ממוצע של 8.5% והדולר האוסטרלי בשיעור ממוצע של 3.8% למול השקל, הקטינה את הרווח הגולמי ב 13.5 מיליון שקלים (130 נקודות בסיס).
אלה קוזזו בחלקן בשל העלאת מחירי המכירה ללקוחות החברה בשיעור של כ- 5.5% במטבע מקור והשפעות הגידול בכמויות ויעילות תפעולית בייצור.
הוצאות הנהלה וכלליות הסתכמו לכ- 34.9 מיליון שקלים, עלייה בשיעור של כ- 23.9%. סה"כ עלייה של כ-6.7 מיליון ש"ח. הגידול מיוחס לעלייה בהוצאות ייעוץ לטובת עסקת רכישת Backyard. כמו כן, עלייה בכח אדם במחלקות ההנהלה ובעיקר בתחום מערכות מידע בשל הגידול המואץ בפעילות החברה וכן לטובת תמיכה באסטרטגיית החברה "מיטרוניקס 2025", וכן הוצאות כלליות המושפעות מהגידול בפעילות (כגון: מסים מקומיים ופחת).
הרווח התפעולי הסתכם לסך של כ- 129.7 מיליון ש"ח, ירידה בשיעור של 5.7% לעומת הרבעון המקביל. שיעור הרווחיות התפעולית ירדה לרמה של 22.9% מהמכירות לעומת 27.6% ברבעון המקביל אשתקד.
הירידה ברווח התפעולי נובעת בעיקר מ –
- הירידה בשערי החליפין העיקריים מול השקל שהקטינו את הרווח התפעולי בכ- 12.4 מיליון שקלים.
- השפעת העלייה החדה בעלויות השילוח שמהווה את עיקר הגידול בהוצאות המכירה והשיווק.
- הכנסות המסתכמות בכמה עשרות מיליוני שקלים שלא הוכרו ברבעון כתוצאה מעיכובים לוגיסטיים בנמלי היעד בארה"ב, ואשר הכרתם צפויה ברבעון השלישי.
מסים על הכנסה הסתכמו בכ- 21 מיליון ש"ח ירידה של כ- 17.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הירידה בהוצאות המס נובעת מהירידה ברווח לצרכי מס וכן בגין ההכרה באזור התעשיה יזרעאל כאזור פיתוח א’ אשר השפיע גם על שיעור המס האפקטיבי שהינו 16.1% לעומת 18.7% אשתקד וכן משינוי בתמהיל הרווחים בקבוצה.
תזרים המזומנים שנבע מפעילות שוטפת הסתכם בכ- 139 מיליון ש"ח לעומת 238.1 מיליון ש"ח אשתקד, התזרים ברבעון הושפע מגבייה מלקוחות אשר קוזזה בעלייה ביתרות המלאי הנובעת מגידול בהיקף מלאי התוצרת הגמורה, מלאי בדרך ומעלייה במלאי חומרי הגלם הנובע בעיקר מעלייה בפעילות והחלטת החברה להקדים ולהגדיל את הצטיידות של רכיבים וחומרי גלם על מנת להבטיח מענה לביקוש ולשמר את הרצף בפעילות הייצור ככל הניתן.
שרון גולדנברג, מנכ"ל: אנחנו מסכמים מחצית שנה ורבעון עם צמיחה דו ספרתית במכירות בכל הטריטוריות המשקפת רמת ביקוש גבוהה בתנאי שוק מאתגרים - מזג אוויר קר וגשום שגרם לדחייה בפתיחת העונה, וסביבת המאקרו הובילו לתנאי שוק מאוד תנודתיים. יחד עם זאת, מכירות הרובוטים של החברה מפגינות עמידות הנשענת על עצמת המותג, היכולות שנבנו בעולמות השיווק הדיגיטלי, והנוכחות הגלובאלית הן באונליין והן בערוץ המקצועי המאפשרים לחברה להמשיך לצמוח אורגנית גם בתנאי השוק הללו על בסיס המשך חדירה של טכנולוגיית הניקוי הרובוטית שמחליפה אמצעי ניקוי אחרים.
אם נסתכל על תחום הבריכות באופן כללי, לאחר שנתיים של צמיחה מואצת ביותר בתקופת הקורונה, שנת 2022 מתאפיינת כשנת מעבר בחזרה לדפוסי הביקוש מן העבר. ניתן לחוש בירידה בקצבי הביקוש לבניית בריכות חדשות, ובעיקר בקצב הביקוש לבריכות עיליות, ובנוסף, חלק מקטגוריות המוצרים בעולם הבריכות חוות ירידה משמעותית בביקוש. מגמות אלה, ביחד עם מלאים שקיימים בשרשרת ההפצה, כמו גם מגמות המאקרו ומזג האוויר שמתלוות אליהן יוצרות תנודתיות בביקוש בשרשרת ההפצה.
עם זאת, אנו מאוד מעודדים מכך שטכנולוגיית הניקוי הרובוטית ממשיכה לצבור תאוצה ולזכות לביקוש מצד בעלי הבריכות. מגמות אלה תומכות בהערכתנו לעמידה בטווח הצמיחה שניתן לשנת 2022 והמשך צמיחה בשנים הבאות.
בסוף חודש יולי השלמנו את רכישת חברת Backyard החברה מובילה בשוק הבריכות האמריקאי בתחום מכירות האונליין. זהו צעד אסטרטגי חשוב בטרנספורמציה הדיגיטלית של מיטרוניקס וביכולת להגיע לצרכן הסופי. להערכתנו, רכישה זו תאפשר לנו למנף את היכולות הללו להרחבת היצע מוצרים ושירותים ממוקדים ובעלי ערך מוסף ללקוח הסופי אשר תתרום למימוש פוטנציאל הצמיחה הגבוה בשוק האמריקאי.
לקראת עונת 2022 ואף במהלכה ביצענו העלאות מחירים שתכליתן הייתה מיתון ההשפעות השליליות הצפויות על מבנה העלויות, תוך שמירה מאוזנת על פוטנציאל הצמיחה. יחד עם זאת, ירידה חריפה בשערי המטבע שחקה את העלאת המחירים, וכמו כן, חווינו עלייה קיצונית בתעריפי השילוח בנוסף לעליות משמעותיות במחירי חומרי הגלם, שגרמו לירידה ברווחיות. אנו בוחנים התאמה נוספת של מחירי המכירה, אשר בשילוב עם מגמת ההתמתנות באתגרים הלוגיסטיים בשרשרת האספקה עשויים לסייע בשיפור הרווחיות. בנוסף, לאחר שנתיים של מיקוד בהיענות לביקוש הגבוה, יתאפשר לחברה להתמקד ביתר שאת בפרויקטים שיניבו התייעלות תפעולית על בסיס אוטומציה ובכלל.