קרדיט: יח”צ

לפני כולם

רשות המיסים רוצה לחגוג על העסקים הקטנים - טיפים לניהול נכון

גביית המיסים בישראל עולה על הצפי חודש חמישי ברציפות, זה לא מונע מרשות המיסים להקים יחידה חדשה מול העסקים הקטנים, בכתבה מספר טיפים להתנהלות נכונה בעסק למניעת מצבים לא נעימים

רו”ח אורי עזרא 12/06/2022 15:12

א+א-

לאחרונה פורסם כי בכוונת רשות המיסים להסית תקני כח אדם לטובת הקמת יחידה חדשה שתעסוק בביקורת ספרים לעסקים קטנים כשמטרתם לתפוס את העצמאי "על חם" בשטח ולאתר ליקויים ברישומי הכנסות.

למעשה, לרשות המיסים יש מספר כלים לבדוק ולהצליב את דיווחי העצמאיים והחברות בישראל כדי לוודא שהדיווחים הינם דיווחי אמת ואין בהם העלמת הכנסות או הכרה של הוצאות פיקטיביות. אחד הכלים של רשות המיסים בבדיקותיהם הינו "ביקורת ספרים".

ביקורת ספרים יכולה להתבצע בשלושה דרכים:

  1. המבקרים מטיילים ומתחילים לחפש את ה"טרף". הם, למשל, יכולים להיכנס לקיוסק ולרכוש מוצר קטן במזומן וללכת, כעבור כמה דקות הם יחזרו ויזדהו כמבקרי רשות המיסים ויבקשו לראות שאכן רכישתם נרשמה בקופה, כמו כן, יכולים לבדוק שסך המזומן בקופה (בתוספת סכום פריטה שצוין מראש) תואם לדו"ח המצוין בקופה הרושמת.
  2. צילום רכב עבודה באזור מסוים ולאחר מכן לשלוח בקשה להגעה למשרדי השומה לצורך בדיקה שגרתית עם כל פנקסי הקבלות, חשבוניות, הזמנות עבודה, תעודות משלוח וכדומה. בכך, לקראת סוף הביקורת מציגים את התמונה שבה צולם הרכב ומבקשים לראות את חשבונית המס, תעודת משלוח/הזמנת עבודה, קבלה וכו’ על אותה עסקה שבוצעה.
  3. שולחים מכתבי זימון לביקורת במשרדי השומה, לביקורת יש להמציא את כל ספרי העסק כגון: פנקסי חשבוניות, קבלות, תעודות משלוח וכו’ כמו כן, נדרש להמציא דפי בנק, העברות מאפליקציות כגון: bit,pay box וכו’. במהלך הביקורת יבקשו לראות את כל המסמכים שהופקו על כניסות הכספים שנמצאו בחשבון הבנק/באפליקציות השונות. כגון האם הופקה קבלה? חשבונית מס? האם נרשמה תעודת משלוח?

במידה ונמצאים ליקוים בהיקפים רבים, בשיעורים גבוהים יותר מהמצב הרגיל הדבר יכול להוביל לפסילת ספרים ולהליכים לא נעימים מול רשות המיסים לרבות, קנסות וכו’.

אז מה כל הרעש הזה סביב ביקורת ספרים?

מדובר בביקורת המפחידה ביותר שיש בקרב בעלי עסקים מאחר והיא ביקורת פתע, ביקורת שבהרבה מהמקרים תופסת את בעל העסק בזמן לא נוח, תוך כדי מתן שרות ללקוחות הוא צריך לספק תשובות למבקרים.

ביקורת באופן כללי אינה נעימה לאף אחד, אז ביקורת פתע תמיד תהיה יותר לא נעימה. מספיקה טעות בסכום הפריטה שנשאר בקופה מיום קודם שהיה גבוה יותר ממה שנספר ונרשם וכבר יש ליקוי מהותי בביקורת שיכול להוביל לפסילת ספרים והליכים לא נעימים עם רשות המיסים.

אז מהם הטיפים שניתן לתת לעצמאים בשטח?

  1. מי שמנהל קופת מזומן - לוודא פעמיים שהכספים בסוף יום תואמים לסכום הפריטה שמצויין. לוודא מידי פעם במהלך היום שהתקבולים שהתקבלו תואמים את דו"חות הקופה הרושמת ולהיות ערניים ברישום כל גביית מזומן.
  2. עסקים שמוזמנים לבית הלקוח - הרבה עסקים לא יודעים אבל עליהם לנהל פנקס "הזמנת עבודה", למעשה זה פנקס בדומה לשליחת סחורה (שעליו מופק "תעודת משלוח") אבל הוא פנקס שמחייב עסקים הנותנים שרות בשטח לנהל עוד לפני יציאתם ללקוח.
  3. בדיקת חשבונות הבנקים ואפליקציות הגבייה - נהלו רישום מסודר של כל החשבוניות המופקות עבור גבייה בהעברות בנקאיות/אפליקציות גבייה, כגון: רישום במקום מסוים, עד איזה תאריך הופקו
    חשבוניות על העברות בנקאיות ובכך בפעם הבאה שנכנס לחשבון הבנק כדי להפיק חשבוניות נמשיך מאותו תאריך ולא יהיו פספוסים.
  4. במהלך הביקורת - השתדלו ליצור קשר עם הרו"ח שלכם בעת הביקורת, שיוכל לתת לכם דגשים מיוחדים, יסייע במתן תשובות למבקרים, אולי גם יוכל להרגיע את הלחץ שאתם תהיו בו.

כל הטיפים האלו יכולים להפוך לכם את הביקורת מפסילת ספרים וכניסה לבעיות רבות מול רשות המיסים לבין לעבור את הביקורת באופן חלק!!

בשורה התחתונה...

חבל שברשות המיסים מחפשים דווקא את העסקים הקטנים, האנשים שמנסים לשרוד את התקופה הקשה הזו ומכל מקום הם מקבלים "קנסות" כגון: ארנונה מופקעת, אגרת כשרות מופקעת, אגרת זכויות יוצרים להשמעת מוזיקה במקום בתעריפי עתק, אגרת רישיונות רכב פי כמה מהמקובל בעולם, עלות הרכב בישראל מהגבוהות בעולם, עלות דלק פי 2 מחצי עולם ובסוף חברי הכנסת מתפלאים למה יקר לחיות במדינת ישראל.

רו"ח אורי עזרא ממשרד קופרברג עזרא ושות מקבוצת אליוט גלובל.

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה