רן עוז, מנכ"ל קבוצת ישראכרט<br>קרדיט: פזית עוז
רן עוז, מנכ"ל קבוצת ישראכרט קרדיט: פזית עוז

שיא במחזור העסקאות בכרטיסי אשראי במהלך שנת 2021 - מחזור העסקאות בכרטיסי אשראי עלה בכ-17.3% לכ-186 מיליארד ש״ח, לעומת כ-158.6 מיליארד ש״ח בשנת 2020. עלייה חדה במחזור העסקאות בכרטיסי אשראי ברבעון הרביעי של 2021. ברבעון זה - מחזור העסקאות בכרטיסים עלה בכ-22% לכ-50.1 מיליארד ש״ח לעומת כ-41.1 מיליארד ש״ח ברבעון המקביל בשנת 2020.

גידול בכרטיסים הפעילים - נכון לסוף שנת 2021, מצבת הכרטיסים הפעילים של ישראכרט עמדה על כ- 4.28 מיליון כרטיסים, גידול של כ-3% בהשוואה לכ-4.16 מיליון כרטיסים בסוף שנת 2020. מצבת כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים הפעילים עמדה על 1.21 מיליון כרטיסים, צמיחה של כ-6% לעומת סוף שנת 2020, כשהיקף מחזור העסקאות בכרטיסי האשראי החוץ בנקאיים עלה בשנת 2021 בכ-24.9% לעומת שנת 2020 - עלייה גבוהה יותר ביחס לגידול במחזור העסקאות בכרטיסי אשראי בנקאיים.

גידול באשראי לאנשים פרטיים ולעסקים - בסוף שנת 2021, יתרת האשראי לאנשים פרטיים צמחה בכ-1.1% לכ-4.11 מיליארד ש"ח לעומת כ-4.07 מיליארד ש"ח לסוף שנת 2020 וצמיחה של כ-5.2% לעומת כ-3.91 מיליארד ש"ח בסוף המחצית הראשונה של שנת 2021. במהלך שנת 2021 הציגה החברה גם גידול ביתרת האשראי המסחרי, כך שבסוף שנת 2021 יתרת האשראי המסחרי הסתכמה בכ-945 מיליון ש"ח – גידול של כ-6% בהשוואה לכ-892 מיליון ש"ח לסוף שנת 2020.

 

תוצאות שנת 2021:

ההכנסות בשנת 2021 צמחו בכ-12% לכ-2.3 מיליארד ש"ח, בהשוואה לכ-2.05 מיליארד ש"ח בשנת 2020. הצמיחה בהכנסות נבעה בעיקר מצמיחה דו-ספרתית גבוהה בהכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי, מגידול בהיקף המחזורים בתיירות היוצאת והנכנסת, אם כי עדיין ברמה נמוכה משמעותית מהמחזורים בתיירות טרום קורונה, וכן מהכרה בהכנסות אחרות בסך של כ-52 מיליון ש"ח, בגין מכירת ’בית ישראכרט’.

ההכנסות מפעילות בכרטיסי אשראי בשנת 2021 צמחו בכ-14% לכ-1.84 מיליארד ש"ח, בהשוואה לכ-1.61 מיליארד ש"ח בשנת 2020. הצמיחה נבעה בעיקר מגידול של כ-17.3% במחזור העסקאות בכרטיסי אשראי ומעלייה בהכנסות המיוחסות לתיירות היוצאות והנכנסת, שהובילו לגידול בעמלות מעסקאות מט"ח, וזאת למרות ירידת העמלה הצולבת משיעור של – 0.575% ל-0.55% בתחילת שנת 2021 ולמרות הסביבה התחרותית שגרמה להמשך שחיקת עמלות הסליקה מבתי עסק.

הכנסות ריבית נטו בשנת 2021 הסתכמו בכ-430 מיליון ש"ח, בהשוואה לכ-433 מיליון ש"ח בשנת 2020, וזאת בין היתר כתוצאה מהקיטון בהיקף תיק האשראי במחצית הראשונה של שנת 2021. יחד עם זאת, נוכח השיפור בהיקף תיק האשראי במחצית השנייה של שנת 2021, הציגה החברה בסוף שנת 2021 גידול של כ-1.1% ביתרת האשראי לצרכנים פרטיים ביחס לסוף שנת 2020 וכ-5.2% לעומת סוף המחצית הראשונה של 2021.

בנוסף, בשנת 2021 רשמה החברה ירידה של כ-75% בהוצאות בגין הפסדי אשראי, שהסתכמו בכ-62 מיליון ש"ח, לעומת הוצאות בגין הפסדי אשראי בסך של כ-247 מיליון ש"ח בשנת 2020. הירידה החדה בהוצאות בגין הפסדי אשראי נבעה מהקטנת שיעור ההפרשה הקבוצתית לאור השיפור באומדנים המאקרו-כלכליים ומחזרת המשק להיקף פעילות דומה לתקופה שקדמה הקורונה. ומקיטון של כ-46% במחיקות נטו לכ-88 מיליון ש"ח לעומת מחיקות נטו של כ-163 מיליון ש"ח בשנת 2020. זאת, כתוצאה מפעולות שנקטה החברה להגברת פעילות הגבייה, וכן מקיטון של כ-6 מיליון ש"ח בהפרשות פרטניות באשראי המסחרי.

בשורה התחתונה, ישראכרט סיימה את שנת 2021 עם עלייה חדה של כ-269% ברווח הנקי לסך של כ-343 מיליון ש"ח, בהשוואה לכ-93 מיליון ש"ח בשנת 2020. עלייה זו נבעה, כאמור, בעיקר מצמיחה חדה בהכנסות מפעילות כרטיסי אשראי על רקע הגידול במחזור העסקאות בשנת 2021, וכן מירידה בהוצאות בגין הפסדי אשראי. גם בנטרול השפעות חד פעמיות, המיוחסות בעיקר למכירת בנין משרדי החברה בשנת 2021, והכרה בהוצאות חד פעמיות בגין יישום תכנית התייעלות והפסקת פרויקט טכנולוגי בשנת 2020, מציגה ישראכרט צמיחה של כ-76% ברווח הנקי לכ-319 מיליון ש"ח לעומת רווח של כ-181 מיליון ש"ח בשנת 2020.

הרווח לפני מס של החברה צמח בכ-350% והסתכם ב-2021 בכ-483 מיליון ש״ח, לעומת כ- 138 מיליון ש״ח ב- 2020. הרווח לפני מס של החברה בנטרול השפעות חד פעמיות צמח בכ-80% והסתכם ב-2021 בכ-454 מיליון ש״ח, לעומת כ- 252 מיליון ש״ח ב- 2020.

החברה מציגה שיפור מתמשך בתשואה להון - הרווח הנקי בשנת 2021 משקף תשואה להון ממוצע של כ-13.1% בהשוואה לכ-3.8% בשנת 2020 ובהשוואה לכ-9.3% בשנת 2019. הרווח הנקי בנטרול השפעות חד פעמיות בשנת 2021 משקף תשואה להון ממוצע של כ-12.2% ובהשוואה לכ-7.4% בשנת 2020 ובהשוואה לכ-11.3% בשנת 2019.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש