בתי־מלון שלמדו את הסודות הקטנים של נפלאות הקורונה הצליחו להיחלץ מהתקופה הזו ואף לצאת מחוזקים. אספנו עבורכם את הטרנדים המובילים שראינו ברחבי אירופה.
בתי מגורים הופכים למלונות בוטיק
הטרנד הזה אינו שולט באירופה בלבד, אלא בעולם כולו. בתי מלון רבים הוקמו במבנים היסטוריים שהיו פעם בנייני משרדים. אנו רואים זאת בבתי המלון בלונדון, כאשר בניין שהיה בשימוש של וינסטון צ’רצ’יל במלחמת העולם השנייה כמטה ראשי, בשם Old War, הפך למלוןRaffles המקומי ובו יוצעו 125 חדרים שונים. יוזם הפרויקט המיוחד הוא אייל נדל"ן המשויך למשפחה השלישית בגודלה בבריטניה.
המגמה הזו נצפתה גם בבנייתו של מלון קימפטון קלוקטאואר שבפינת הרחובות אוקספורד וויטוורד במנצ’סטר הבריטית. במקור, הבניין הזה עבר מספר גלגולים כאשר בסוף המאה ה-19 שימש כבניין משרדים שבו עבדו יותר מ-2000 אנשים, בהפרדה בין גברים לנשים. במרתף הבניין היה אולם ריקודים ששימש את העובדים לריקוד בזמן שעות העבודה.
המגמה של המרת בנייני משרדים לבתי מלון בוטיק אינה חדשה. רק לאחרונה ראינו אותה גם בישראל כאשר רשת אתרי האירוח סלינה של האחים חג’ג’ התרחבה, והסבה בניין משרדים ברח’ הרברט סמואל בתל אביב למלון גלישה. חיזוק נוסף למגמה אפשר לראות גם ביוזמות של האחים דיין, ובעיקר אמיר דיין הידוע בזיקתו לתחום המלונאות, להקים מלונות בוטיק ממבנים קיימים ברחבי אירופה, במקומות כמו הולנד, בריטניה וגרמניה.
מלונות הבוטיק מתאימים מאוד לתקופה הנוכחית, שבה אורחים בבית המלון מעדיפים שירות מסור, אווירה אינטימית וחדרים רחבי ידיים על פני בתי־מלון הומי אדם המציעים פעילויות לילדים.
השבחה של בתי־מלון ישנים
מגמה נוספת שאנו רואים כיום היא הסבה של בתי־מלון ישנים מאוד לבתי־מלון בוטיק חדשים, תוך הגדלת כמות החדרים או חיבור של שני חדרים לסוויטה מפנקת. כיום, למשל, האחים דיין וחברת ישרוטל מאחדים כוחות ורוכשים 60 בתי־מלון כאלה ברחבי העולם, במיוחד באזורים של יוון וקפריסין. שני אזורי תיירות אהובים במיוחד על הישראלים ועל האירופאים המעוניינים לצאת לחופשה במדינות שהצליחו להימנע עד כה מסגרים ארוכים, וממשיכות לארח תיירים. אמיר דייןומשפחתו מכירים היטב את התחום, לאחר שהשקיעו בבתי־מלון בישראל ובעולם, ביניהם מלון סנדרסון היוקרתי בלונדון, רכשו את חטיבת המלונות של אפריקה-ישראל כדי להשביחה והקימו עם אי.בי.אי קרן להשקעה במלונות בישראל.
השיפוץ של בתי־המלון הישנים אינו מיועד רק להגדלת התשואה השוטפת מהם. ניתן לשער כי קיימת תוכנית עתידית להשביח את הנכסים, לאפשר להם לגדול ולשגשג ולאחר מכן למכור אותם ברווח נאה כעסקת חבילה לרשת בתי־מלון גדולה נוספת.
שיטה זו, המזכירה את מדיניות האחזקה הזמנית של נכס עד שיעלה ערכו, הייתה נהוגה במתחמי מולטיפמילי בארה"ב ובבנייני מגורים ומשרדים ברחבי העולם. כעת, אנו רואים אותה נפוצה מאוד גם בתחום המלונות.
רכישה של בתי־מלון שלא הצליחו לשרוד את תקופת הקורונה
מגמה נוספת היא רכישה של בתי־מלון שהפסיקו את פעילותם לחלוטין בתקופת הקורונה, ולבעליהם לא היה את ההון הדרוש לפתוח אותם מחדש בין סגר לסגר.
בתי־מלון אלה הם בבעלות פרטית, ללא הגב הכלכלי הדרוש לחברה כדי לצלוח תקופות שבהן יש משבר. העזרה אשר לה זכה תחום התיירות במדינה כמו גרמניה אפשרה למרבית בעלי בתי המלון לשרוד את התקופה הקשה. אך, בבריטניה שלא העניקה סיוע מספק נסגרו מבני בוטיק רבים ועברו מבעלות אחת לשנייה. כמובן, שהמשקיעים הישראליים שחברו יחד במסגרת קרנות השקעה משותפות ניצלו את ההזדמנות כדי לרכוש, להשביח ולהפעיל מחדש חלק מהמלונות הללו.
השקעות מוסדיות בבתי־מלון – רכישה קבוצתית במחיר נמוך
אחת המגמות שנמשיך לראות גם השנה היא החבירה של משקיעי הנדל"ן הגדולים למשקיעים מוסדיים ויצירת אפשרות הכנסה למשקיעים בהשקעות מניבות המבוססות על רכישה של כמות גדולה של נכסים במקביל במחיר נמוך, השבחה ומכירה.
לאחר מכירת הנכס, חלק מהמשקיעים נשארים כבעלים אקטיביים הממשיכים לתפעל את בית-המלון לאורך שנים, בעוד המשקיעים המוסדיים נכנסים לעסקה רק בשנים הראשונות. הרווחים המתקבלים מהשבחה ומכירה של הנכס לקבוצה קטנה יותר, מאפשרת למפעילי בתי־המלון ליהנות ממימון בתנאים נוחים, שאינו תלוי בהתחייבויות לבנק.
כל זאת תוך יצירת אלטרנטיבות השקעה רווחיות לגופים הגדולים בעלי הכיסים העמוקים, שיכולים לסייע לחברה לרכוש כמות גדולה של בתי־מלון בעת ובעונה אחת. ממש כמו רכישה קבוצתית של נכסים בקבוצת רכישה, כך גם המשקיעים יכולים לבצע קנייה קבוצתית. המחיר לכל בית־מלון בנפרד נמוך יותר, וקל להציג למשקיעים תשואה גבוהה בזמן קצר יחסית.
לסיכום, אנו יכולים לראות כיום מספר מגמות עיקריות בתחום המלונאות. הסבה של מבנים משרדיים ומלונות ישנים למבנים חדשים ומשופרים, רכישה של כמות גדולה של בתי־מלון בעת ובעונה אחת על ידי שיתופי פעולה בין משקיעים לאיילי נדל"ן. כמו כן, ניתן לראות כיצד היתרון של רכישה של בתי־מלון במחיר זול לאחר משבר הקורונה, תוכל להוביל בעתיד למכירה ברווח גבוה יותר בתקופה עתידית שבה בתי המלון יתמלאו באורחים.