במדריך לבניית תוכנית עסקית, מוצע מידע מעמיק של מה שחיוני לכל תוכנית עסקית, מה מתאים למיזם שלך ומה נדרש כדי להבטיח הצלחה. במאמר זה, אנו מציעים טיפים ליצירת תוכנית עסקית בה תוכלו להשתמש בעת חיפוש השקעה לסטרט-אפ שלכם.
אך עבור אותם יזמים המחפשים מימון, תוכנית עסקית מגשימה כמה דברים. ראשית, זה עוזר לשכנע משקיעים פוטנציאליים שהיזם חשב על הדברים לעומק. זה גם מציב יעדים עבור היזמים, כי אי עמידה באותם יעדים (אי עמידה משמעותית) תשפיע לרעה על סבבי גיוס הבאים. עצם הבניה של התוכנית, גורמת ליזם לבדוק כל היבט במיזם ולהסתכל על הדברים בצורה יותר אובייקטיבית.
במובן מסוים, תוכנית עסקית היא כרטיס כניסה לריקוד פיננסי. זה יהיה פשטני מדי לומר שאתה חייב תוכנית עסקית כדי לגייס השקעה. אבל זה לא פשטני מדי לומר שתוכנית טובה תעזור לך לגייס את ההשקעה שאתה צריך מהר יותר, ביתר קלות ובהיקף יותר גבוה ממה שאתה יכול בלעדיה.
לפני שאתה מחפש משקיעים, עליך לדעת בדיוק מה התקציב שאתה רוצה לגייס והיכן יושקע הכסף הזה. אתה צריך להצדיק את הסכומים שאתה מבקש ולהיות ספציפי - המשקיעים לא כותבים צ’קים בלי להבין היכן הכסף יושקע. בטח שאתה יכול לבקש קצת יותר ממה שאתה צריך בתקווה שהמשא ומתן יביא אותך לסכום שאתה באמת צריך... או משהו קרוב יחסית. חשוב גם לשמור על אמינותך כי ככל הנראה תזדקק למימון נוסף ככל שהחברה שלך תגדל. אם אתה מבזבז את הכסף שהמשקיעים שלך סיפקו, אתה יכול להיות די בטוח שלא תצליח לגייס בסיבוב שני כשאתה תזדקק למימון נוסף.
בסיס עובדתי למה שאתה כותב לתוכנית שלך חיונית כדי לזכות בתשומת ליבו של מישהו שקורא אותה. רעיונות אקראיים מקבלים תוצאות אקראיות. מיזמים מבוססי מחקר ומתוכננים היטב מקבלים התייחסות רצינית.
יש יתרון בלקחת חודש או חודשיים כדי לוודא שיש לחברה שלך פוטנציאל להצליח לפני שאתה מנסה לשכנע אחרים. עבור רובנו, הרצונות שלנו לגבי לאן נרצה להגיע אינם חשובים כמו היכולת של הסטארט אפ שלנו לקחת אותנו לשם. במילים אחרות, אם אתה בוחר במיזם הלא נכון, אתה לא הולך לשום מקום.
למרבה המזל, אחד השימושים החשובים ביותר בתכנית עסקית הוא לעזור לך להחליט אם המיזם שעליו אתה עובד אמור באמת להגשים את חלומותיך. מיזמים רבים לעולם לא עוברים את שלב התכנון מכיוון שמייסדיהם, כחלק מתהליך תכנון הגיוני וקוהרנטי, בודקים את הנחות היסוד שלהם ומוצאים אותם לא נכונות.
בדוק את הרעיון שלך מול שני משתנים לפחות. ראשית, ברמת השוק, האם יש צורך בפתרון שאתה מציע והאם אין פתרון אחר שכבר קיים בשוק? שנית ברמה פיננסי, כדי לוודא שהעסק המיזם הגיוני כלכלית.
ענה על השאלות הבאות, כדי לאמוד את הפוטנציאל של החברה שלך. אין תשובות שגויות. המטרה היא פשוט לעזור לך להחליט עד כמה סביר להניח שהמיזם שלך יתאים ליעדים וליעדים שלך.
- מה היקף ההשקעה שאתה צריך כדי להתקדם?
- על כמה אחוזים מהחרבה אתה מוכן לוותר לטובת המשקיעים?
- מתי המיזם יניב רווחים?
- מתי משקיעים, כולל עצמך, יכולים לצפות להחזר השקעה?
- מהם הרווחים הצפויים של הסטארט אפ לאורך זמן?
- מהי היחידה הכלכלית שלך והאם היא רווחית?
- מה הסיכויים שהעסק ייכשל?
- מה יקרה אם זה יקרה?
- האם יש לך תוכנית גיבוי ?
טיפים שיעזרו לך לגייס השקעה
- הקדש זמן נוסף לבניית one pager טוב. מכיוון שמשקיעים מקבלים כל כך הרבה פניות, הם לא יקראו תוכנית עסקים אלא ירצו לראות one pager, כדי לראות האם שווה להם לקרוא את התוכנית העסקית שלך.
- וודאו שהתוכנית העסקית שלך הושלמה. תתפלא מכמה תוכניות עסקיות מוגשות חלקים ונתונים חשובים שחסרים. עליך לבדוק פעמיים כדי לוודא שכל הרכיבים החשובים כלולים בתוכנית עסקית. אל תשאיר שום דבר במקרה. תוכנית עסקית כתובה ומלאה נותנת לך סיכוי גבוה יותר להצלחה וסיכויים טובים יותר לקבל את המימון שאתה מחפש.
- היו מסוגלים לגבות כל מה שיש לכם על הנייר אם תתבקשו לספק פרטים נוספים.