מיכל הלפרין

רשות התחרות מפרסמת שורת תיקונים מקלים לתנאי המיזוג בין בזק לבין יס

"מאז הטלתם של התנאים למיזוג, גברה והשתפרה התחרות בשווקי התקשורת השונים"

מערכת ספונסר 12/04/2021 12:12

א+א-

רשות התחרות מפרסמת היום שורת תיקונים מקלים לתנאי המיזוג בין בזק לבין יס, שנערך לפני מספר שנים.

במרץ 2014, אישרה רשות התחרות, מיזוג בין בזק לבין יס. לאור החששות התחרותיים שהתעוררו כתוצאה מהמיזוג, הוא אושר בשעתו בכפוף לתנאים.

כחלק מתנאי המיזוג נאסר על יס למכור סל שירותי תקשורת הכוללים שירותי טלוויזיה במחיר שונה ממכירת שירות הטלוויזיה בנפרד. על פי התנאי, אם קבוצת בזק בוחרת למכור חבילת שירותי תקשורת (כגון: קו טלפון, אינטרנט ושירותי טלוויזיה) במחיר מסוים עליה למכור את שירותי הטלוויזיה במחיר נפרד ממחיר החבילה, כך שמחיר שירותי הטלוויזיה יהיה זהה בין אם השירותים נרכשו כחלק מחבילת שירותי התקשורת ובין אם הם נרכשו כשירותי טלוויזיה בלבד. תנאי זה הוטל מחשש שבזק תמכור את שירותי הטלוויזיה כחלק מחבילת שירותי תקשורת במחיר טורפני ובכך תקשה את הכניסה של מתחרים נוספים לתחום הטלוויזיה או תדחק מתחרים קיימים.

תנאי נוסף שהוטל על יס במסגרת תנאי המיזוג הוא איסור על הסדרי בלעדיות בכל הנוגע לרכש תוכן לטלוויזיה רב ערוצית. תנאי זה נועד לאפשר לשחקנים אשר ירצו להיכנס לתחום הטלוויזיה הרב ערוצית לרכוש תכנים בלי הגבלה.

על פי הודעת רשות התחרות, מאז הטלתם של התנאים גברה והשתפרה התחרות בשווקי התקשורת השונים:

כשהוטלו התנאים, היו שני מתחרים בלבד בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית, הוט ויס. מאז, נכנסו לתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית מתחרים חדשים – סלקום  ופרטנר אשר צברו נתחי שוק וכיום כל אחת מהן מחזיקה ביותר מ-200 אלף מנויים לשירותי הטלוויזיה שלהן.

רשתות האינטרנט עברו תמורות ושדרוגים המאפשרים אספקת תכנים אודיו ויזואליים באיכות גבוהה (OTT). שינוי זה מאפשר לבתי אב לצרוך תכני טלוויזיה מפלטפורמות בינלאומיות ישירות דרך האינטרנט (Netflix, Apple TV ועוד).

רפורמת השוק הסיטונאי מאפשרת לשחקנים קיימים ולשחקנים אשר רוצים להיכנס לתחום הטלוויזיה הרב ערוצית לרכוש תשתית אינטרנט במחיר מפוקח וכן לפרוס תשתיות תקשורת בצנרת של בזק. כמו כן, ניתן לראות כי IBC ופרטנר החלו לפרוס סיבים באופן עצמאי. בדיקת הרשות העלתה שימוש נרחב בשוק הסיטונאי.

לאור שינויים אלו, החליטה רשות התחרות לאפשר לחברות הבנות של בזק (פלאפון, יס ובזק בינלאומי) למכור חבילות תקשורת הכוללות תשתית אינטרנט, ספק אינטרנט ושירותי טלוויזיה ללא חובה למכור את שירותי הטלוויזיה במחיר מופרד שיהיה אחיד לרוכשי חבילות ולמי שאינם רוכשים חבילות.

בכל הנוגע להסדרי בלעדיות, בדיקת הרשות העלתה כי היצע התוכן הזר (להבדיל מתוכן מקומי ותוכן ספורט) הוא רחב וניתן לרכשו ממספר גורמים שונים: אולפני המייג’ורס; מפיקים עצמאיים רבים מרחבי העולם; רשתות טלוויזיה זרות, המפיקות תכנים לשימושן העצמי. בנוסף לכך, קיימת אפשרות לרכוש תכנים רבים ומגוונים באמצעות אגרגטורים בינלאומיים בעלי כח רכש משמעותי, המרכזים מגוון תכנים זרים מכל אחד מהגורמים המפורטים לעיל.

משכך, החליטה הרשות לתקן את תנאי המיזוג כך שיתאפשר לחברות הבנות של בזק למכור חבילות שירותי תקשורת ללא הפרדת שירותי הטלוויזיה ולאפשר גמישות גדולה יותר בכל הנוגע לרכש תוכן זר.

הממונה על האחריות, מיכל הלפרין, ציינה כי ביטול חלק מתנאי המיזוג עולה בקנה אחד עם מדיניותה, לפיה במקרים שבהם השוק הופך להיות תחרותי יותר ניתן להקל את מידת הפיקוח הרגולטורי וההתערבות הרגולטורית ולאפשר לשווקים להסדיר את עצמם.

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה