יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר קרדיט: דוברות האוצר

הגירעון התקציבי ירד מעט בחודש מרץ לראשונה מאז התפרצות הקורונה

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על כ-169.4 מיליארד ₪, המהווים כ-12.1% אחוז מהתוצר; גביית המיסים בחודש מרץ הסתכמה בכ-30.7 מיליארד ₪

חדשות ספונסר 12/04/2021 12:12

א+א-

לראשונה מאז פרוץ משבר הקורונה מפרסם היום האוצר נתונים מעודדים מעט לגבי הגירעון התקציבי ומעדכן כי הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (אפריל 2020 - מרץ 2021) עומד על כ-169.4 מיליארד שקל שהם כ-12.1% מהתוצר (). זאת לעומת, כ-12.4% מהתוצר בחודש פברואר.

 

בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש מרץ נמדד גירעון בסך של כ-11.4 מיליארד ₪, לעומת חודש מרץ אשתקד בו נמדד גירעון תקציבי בסך של כ-15.9 מיליארד ₪. הגירעון המצטבר בשנת 2021 (ינואר – מרץ) נמדד גירעון בסך של כ-22.4 מיליארד ₪ לעומת גירעון בסך של כ-13.3 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד.

 

הוצאות הממשלה בחודשים ינואר-מרץ הסתכמו בכ-120.3 מיליארד ₪, מתוכם בחודש מרץ בלבד כ-46.9 מיליארד ש"ח. בתקופה המקבילה בשנת 2020 הסתכמו סך הוצאות הממשלה בכ-95.1 מיליארד ₪, כך שמתחילת שנת 2021 חל גידול של 26.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

 

בנטרול ההוצאות להתמודדות עם "משבר הקורונה" חל גידול של כ-4.6% לעומת הביצוע בתקופה המקבילה אשתקד. יש לציין כי בחודשים פברואר- מרץ 2021 בוצעו תשלומים בסך של כ-3.5 מיליארד ₪ לקרנות הפנסיה הוותיקות, כאשר בשנת 2020 בוצעו התשלומים לקרנות ברבעון האחרון של השנה.

 

במסגרת התוכנית הכלכלית לקורונה, גובשה התוכנית הכלכלית לסיוע למשק, בהיקף של כ-202.3 מיליארד ₪ בשנים 2020 ו-2021, מתוכם כ-137.1 מיליארד סיוע תקציבי לתקופת המשבר והמגבלות. מאחר ובמועד יישום התוכנית טרם אושר תקציב המדינה, אופן אישור התוכנית בוצע כתיקון חוק יסוד משק מדינה כהוראת שעה.

 

התוכנית חולקה לארבע קטגוריות של הוצאות - מענה בריאותי ואזרחי שכלל תקציב לפעילות משרד הבריאות, ובנוסף תקצוב בגין היערכות משרדי ממשלה ומענה לאוכלוסיות בסיכון שמבוצע בעיקרו על ידי משרד הרווחה ומשרד החינוך. קטגוריה נוספת היא רשת ביטחון סוציאלית הכוללת בעיקרה את התשלומים שניתנו בגין אבטלה וחל"ת, ומענקי הסיוע לעצמאים. רובד זה כולל גם את המענקים שניתנו לכל אזרח.

 

סיוע לעסקים בוצע בעיקר באמצעות מענקים כמו מענק הוצאות קבועות, והלוואות לעסקים בערבות המדינה. הקטגוריה הרביעית היא האצה ופיתוח המשק – תכנית המבוצעת בעיקרה על ידי האצת פרויקטים בתחבורה ובענפי משק אחרים, ועידוד תעשיית ההיי טק באמצעות הרשות לחדשנות.

 

בנוסף לקטגוריות אלה, חולקו כספי סיוע נוספים ביניהם תכנון סיוע בהיקף של כ-137.1 מיליארד ₪ הוצאה מתקציב המדינה, מזה כ-68.1 תכנון לשנת 2021, סיוע בהיקף של כ-51.2 מיליארד ₪ הניתן כסיוע תזרימי ובעיקר כאשראי הניתן באמצעות הלוואות בערבות המדינה (הלוואות הניתנות על ידי הבנקים). התכנון כולל בנוסף פעילות של רשות החדשנות באמצעות עידוד השקעות גופים מוסדיים, החזר מקדמות על ידי רשות המיסים ועוד. מסיוע זה כ-25.2 מיליארד ₪ תכנון לשנת 2021.

 

כ-12 מיליארד ₪ תשלום לעובדים בחל"ת מתקציב המוסד לביטוח לאומי, מזה כ-1.4 מיליארד ₪ תכנון לשנת 2021. וסיוע באמצעות הקטנת הכנסות המדינהבהיקף של כ-2 מיליארד ₪ בגין הטבה מוגדלת בהכרת פחת מואץ על ידי רשות המיסים. ביצועי התוכנית הכלכלית ישוקפו בהתאם לתכנון הרב שנתי.

 

סך ביצוע התוכנית ביחס לתכנון הרב שנתי מסתכם בהיקף של כ-134.7 מיליארד ₪ ביצוע במזומן והתחייבויות (כ-67%). מזה סך ביצוע מזומן בשנת 2021 בהיקף של כ-29.0 מיליארד ₪. בתרשים 4 ניתן להבחין בקצב ביצוע התוכנית בין השנים 2020 ו-2021 ברמה חודשית ומצטברת.

 

שיפור חל בהכנסות המדינה מתחילת שנת 2021 שמסתכמות ב-98 מיליארד שקל, סכום המהווה  גידול של 19.8% לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה שבה החל הסגר הראשון בעקבות התפרצות הקורונה.

 

גביית המיסים במרץ הסתכמה ב-30.7 מיליארד שקל, מתוך זה 17.1 מיליארד שקל ממס הכנסה ומיסי נדל"ן ו-13.1 מיליארד שקל ממכס, מיסי קניה ומע"מ. ההכנסה מאגרות הסתכמה בחצי מיליארד שקל.

 

בפעילות למימון נמדד בחודשים ינואר- מרץ גירעון של כ-22.2 מיליארד, מתוכו בחודש מרץ נמדד גירעון של כ-11.3 מיליארד ₪. גיוס הון (ברוטו) מקומי בחודשים אלה הסתכם בכ-63.7 מיליארד ₪, מזה בחודש מרץ כ-17.7 מיליארד ₪ ואילו גיוס הון בחו"ל הסתכם בכ-1 מיליארד ₪, ובחודש מרץ כ-0.3 מיליארד ₪. יתרות הממשלה בבנקים כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו עלו בחודשים ינואר- מרץ בכ-21.7 מיליארד ₪, מתוכן בחודש מרץ עלו היתרות בכ-4.7 מיליארד ₪. 

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה