5 כללי אל תעשה במפגש מול משקיע פוטנציאלי

5 דברים שכדאי להימנע מהם במפגש גיוס השקעה עם משקיעים פוטנציאליים.

תוכן מקודם 24/09/2020 11:27

א+א-

אחד האתגרים העומדים בפני כל סטארטאפיסט הוא אתגר גיוס ההשקעה. אפשר לומר שלגייס כסף ממישהו שאתה לא ממש מכיר זה סוג של אומנות, לעתים אין קשר בין יכולות ניהוליות/מקצועיות או יזמיות לבין יכולות זו. יזמים מצוינים עם רעיונות מדהימים מתקשים לגייס השקעה גם אם בידיהם תוכנית עסקית מעולה שנכתבה בדיוק למטרה זו.

 

אז מה הן אותן שגיאות אשר כה רבים עושים?

 

1. להגיע עם Pitch Deck מוכן ולא לזוז ממנו מילימטר

הגעת מוכן, אתה שולט לגמרי איך נראה ה p&l שלך ואיך הוא משפיע על התזרים, כמה כסף אתה צריך ומתי, ומה היא תקופת ההחזר על ההשקעה ובאיזה שיעור היוון...אבל...את המשקיע זה דווקא פחות מעניין בשלב זה, אותו מעניין המוצר, השוק, מה עשית בחיים עד היום ואילו יכולות אתה מביא לשולחן.

זהה מול מי אתה עומד ותתאים את ה-pitch שלך לנסיבות. ישנם משקיעים אשר יעדיפו להתמקד בנתונים פונדמנטליים ואילו אחרים ירצו להתרכז בניתוחים טכניים ואחרים ירצו להבין בעיקר האם הם יכולים לסמוך על האדם העומד מולם.

 

2. להפגין עודף בטחון עצמי

בטחון עצמי זה דבר חשוב, לנו הישראלים המצטיינים ביזמות, ישנה נטייה לנקוט בגישה: "נכון לא נכון, תפגין בטחון.." אז זה לא תמיד עובד ולפעמים אפילו מזיק. החיים אינם מדע מדויק וגם אם בתוכנית העסקית שלך הכל מאד ברור וכתוב שחור על גבי לבן, המציאות כנראה תראה קצת אחרת ונכון לנקודת זמן זו, שלב גיוס ההשקעה, קרוב לוודאי שאין ברשותך תשובות לכל התרחישים. הפתרון - ללמוד לומר אני לא יודע.

 

3. להתנצח עם המשקיע

גם אם אתה צודק והמשקיע שלפניך מדבר שטויות, לעולם, אבל לעולם, אל תתנצח ותוכיח לו כמה הוא טועה. זה בטח לא יוסיף לאווירה בפגישה וכנראה לא יביא לך את ההשקעה המיוחלת. כן, אפשר להסביר מדוע אתה רואה הדברים קצת אחרת אבל חשוב להשאיר את הדיון ענייני, לא אישי ולא מתנצח.

 

4. להגיע ללא תוכנית עסקית מקצועית

להגיע לפגישה עם משקיע ללא תוכנית עסקית מסודרת זה קצת כמו להסביר לקבלן איך אתה רוצה לבנות את הבית ללא תוכנית אדריכלית. מעטים היזמים שהצליחו לגייס השקעה ללא תוכנית עסקית ואלו שעשו זאת כנראה "שרפו" את הכסף די מהר. היום זה כבר ברור לגמרי, ללא תוכנית עסקית מסודרת, זה יהיה קשה עד בלתי אפשרי לגייס הון. תוכנית עסקית מהווה תוכנית עבודה אופרטיבית אשר מתווה דרך ברורה לטווח הקצר ולטווח הארוך. וכן, משקיעים קוראים אותה, לגמרי! ואם לא הם, אז רואה החשבון שלהם, מנהל הכספים שלהם או הכלכלן שלהם.

 

5. חוסר גמישות מחשבתית

אז בסדר, הגעת עם תוכנית עסקית והכל נראה מאד מסודר, ולפי התזרים בתוכנית תזדקק לחצי מיליון דולר במהלך השנה הראשונה ולעוד מיליון דולר במהלך השנה השנייה. אבל לצערך המשקיע רוצה/יכול להשקיע רק 750 אלף דולר. תאמר לו NO GO? בוודאי שלא. נסה ביצירתיות, ובשיתוף פעולה עם הגורם שכתב לך את התוכנית העסקית איך לאפשר יציאה לדרך עם סכום השקעה נמוך יותר. תזרום עם המשקיע שלך ותשכנע אותו להגדיל את סכום ההשקעה, בעצמו או באמצעות משקיעים נוספים שהוא יכול להביא לשולחן.

 

מדריכים נוספים ומידע רלוונטי מחכים לכם באתר חברת GONOGO בכתובת https://www.gonogo.co.il

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה