קרדיט: 123rf
קרדיט: 123rf

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של שיווק בדיגיטל הוא היכולת לקבל נתונים מדויקים, אמינים ומפורטים מאוד לגבי כל פעולה שמתבצעת, או לפחות כמעט כל צעד שנכלל באסטרטגיית השיווק - קידום ממומן בגוגל, קידום אורגני, פעילות כזו או אחרת בפייסבוק (או ברשתות חברתיות אחרות) ועוד. חישוב מושכל של יחס העלות-תועלת של כל מרכיב באסטרטגיה עוזר להשביח אותה ולהפיק את מלוא התועלת האפשרית מכל שקל ושקל שמושקעים בחיזוק המותג והגעה אל קהל היעד.

 

קידום ממומן בגוגל

עבור קידום ממומן בגוגל, חישוב יחס העלות-תועלת פשוט יחסית: את העלות של כל מודעה שמפורסמת בתוצאות החיפוש אפשר לראות בגוגל אדוורדס (ומן הסתם גם בפירוט כרטיס האשראי של העסק). לצורך חישוב התועלת, נדרשת מיומנות טכנית מסוימת, אבל באופן עקרוני קל למדי לגלות כמה אנשים הגיעו לדף הנחיתה או לאתר שאליהם הפנתה המודעה, וגם כמה מתוכם יצרו קשר עם העסק, רכשו מוצר וכו’ - על בסיס הרווח שהניבו אותם גולשים שהפכו ללקוחות בעקבות המודעה שנחשפו אליה בגוגל, מחושב יחס העלות תועלת, או אם תרצו ה-ROI (ה-Return On Investment).

 

בכל מקרה, חשוב לזכור שבמרבית המקרים מדובר באפיק פעולה לטווח קצר יחסית, ולמטרות ממוקדות.

 

שיווק ברשתות חברתיות

פייסבוק, אינסטגרם ורשתות חברתיות נוספות הן גם זירת פרסום ועוד יותר מכך נוכחות משמעותית שמייצרת גם תועלת עסקית.

 

בפייסבוק למשל ניתן לפרסם מודעות או לקדם פוסטים תמורת תשלום כך שהם ייחשפו לעיניים רבות. בדומה לקידום הממומן בגוגל, גם את הפעולה הזו ניתן לבחון יחסית בקלות: העלות מפורטת בתוך ממשק הפרסום של פייסבוק, והתועלת נמדדת על סמך מספר האנשים שיצרו קשר עם העסק. בהקשר זה כדאי למשל לדעת שישנם פתרונות יעילים וזולים גם לגבי שיחות טלפון נכנסות - עם מספרים וירטואליים שמאפשרים לבעל העסק להבין מהו מקור כל שיחה (כלומר מתוך איזה אפיק פרסום היא מגיעה).

 

נוכחות מתמדת בפייסבוק, כמו גם ברשתות חברתיות אחרות, היא עוד מרכיב שעשוי לשדרג מאוד את הביצועים של העסק. במקרה זה קצת יותר מורכב לחשב החזר להשקעה, אבל כדאי כמובן כן לנסות לעשות זאת. העלות היא הזמן שמוקדש להעלאת תכנים, תגובות לגולשים ומענה לפניות במסנג’ר, או הסכום שמשולם לאנשי מקצוע שמבצעים עבור העסק את הפעולות הנ"ל. את התועלת קשה למדוד באופן ודאי, אבל אם יודעים כמה לקוחות הגיעו בזכות הפייסבוק מתוך סך הלקוחות החדשים, ומהו הרווח הממוצע מכל לקוח, אפשר לדעת האם הנוכחות ברשת החברתית משתלמת.

 

קידום אתרים אורגני

קידום אורגני בגוגל הוא תהליך ארוך טווח אשר נמשך לפחות מספר חודשים, ובתחומים תחרותיים אפילו יותר מכך - דבר שמחייב השקעת משאבים בלתי מבוטלת. עם זאת, גם התועלת שהוא מספק היא ארוכת טווח, ולמעשה גם אחרי שהתהליך מושלם, אם הוא בוצע נכון, העסק ימשיך ליהנות מזרימה מתמדת של לקוחות חדשים בזכות המיקומים הגבוהים בתוצאות חיפושים שונים בגוגל.

 

 

עוד כדאי לזכור שאחת התועלות העיקריות של תהליך קידום אתרים הוא חיזוק משמעותי של המותג - כשהגולשים רואים את האתר של העסק במקומות הראשונים של החיפושים שהם מבצעים, הם מייחסים גם לאתר וגם לעסק אמינות, סמכותיות ואיכות. לא קל לכמת את התרומה למיתוג בכסף, אבל הניסיון הרב שהצטבר בתחום וגם שורה ארוכה של מחקרים בנושא מוכיחים באופן חד משמעי שמדובר בהשקעה משתלמת.

 

התנאי כאמור הוא יישום יעיל ומדויק של אסטרטגיה שגובשה על סמך מחקר יסודי ומעמיק - ולכן כדאי להפקיד את המלאכה בידיים מיומנות של חברות ותיקות בתחום דוגמת לינקשייק קידום אתרים.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש