חדשות שוק ההון

לאומי שוקי הון על פרטנר וסלקום: מצב לא סביר שלא נגמר

"בין שתי החברות, אנו עדיין מעדיפים את פרטנר, נוכח המינוף היותר נמוך שלה, הסכם שיתוף רשתות עם הוט מוביל, ופריסה יותר מתקדמת ברשת הסיבים שבבעלותה"

חדשות ספונסר 04/07/2019 10:48

א+א-

גיל דטנר, אנליסט תקשורת וקמעונאות בלאומי שוקי הון, מפרסם היום המלצתו על מניות סלקום  ופרטנר ואומר כי למרות ירידות השערים מאז העדכון האחרון, אנו מותירים את ההמלצות למניות פרטנר וסלקום על משקל שוק. הערכת השווי שלנו עבור חברות הסלולר ממשיכה להיות מושתתת על המציאות הנוכחית המאתגרת, ולא על תקוות לעתיד.

 

הפוטנציאל הממשי ימשיך להיות תלוי בפעילות הסלולר, וזו לא תתאושש עד שהרגולטור יאפשר קונסולידציה בתעשייה. אין לנו דרך לחזות שינוי שהוא כולו פוליטי, כאשר ברור שאם הממשלה אכן תאשר תהליך מסוג זה, לא יהיה צורך לחכות להמלצות האנליסטים.

 

כבר מספר שנים שהתזה התומכת בהשקעה בחברות הסלולר חוזרת שוב ושוב על אותה טענה - התעשייה נמצאת בחוסר שווי משקל, בשל עודף שחקנים בענף. בסופו של דבר הקונסולידציה תגיע, המחירים יעלו והרווחים יזנקו. יש בכך הגיון רב, שכן נראה שהמפעילים בתעשייה לא מרוויחים, ולכן נמנעים מלהשקיע בתחזוקה ושדרוג של הרשתות. מצב כזה לא יוכל להימשך לנצח. עם זאת, הגיון לחוד ומציאות לחוד – בחמש השנים האחרונות, התזרים החופשי של החברות נשחק לאפס, כאשר המניות איבדו 50% (פרטנר) ו -77% (סלקום) משוויין.

 

אנו צופים שלושה תרחישים מרכזיים בשוק הסלולר בשנים הקרובות; הראשון, שמשרד התקשורת יפעל על מנת להחזיר את האיזון לשוק, בעיקר דרך קונסולידציה. השני, שמשרד התקשורת יתערב רק לאחר משבר עמוק וחריף במיוחד. השלישי, שהמצב הקיים ימשך עוד תקופה ארוכה, כאשר כל שחקן ימצא דרכים להישאר עם הראש מעל המים, תוך רצון לזכות לתנאי שוק יותר טובים בעתיד.

 

מתוך שלושת התרחישים הללו, רק הראשון חיובי עבור המשקיעים. הבעיה עם התרחיש הזה, היא שהמשבר בשוק לא באמת מורגש למי שאינו מעורה בפרטים, ובלי משבר מוחשי, קשה לנו לראות איך הממשלה תאפשר מהלך שיהפוך את המגמה ברפורמה כל כך פופולרית.

 

בשוק הקווי, פרטנר וסלקום נמצאות בעיצומה של פריסת רשת סיבים. עד כה פרטנר עושה זאת באופן עצמאי, וסלקום דרך חיבור ל- IBC , אולם סביר כי החברות גם ישתפו פעולה בעתיד בצורה כזו או אחרת. ברבעון הראשון פרטנר דיווחה על הגעה ל- 400 אלף בתי אב. סלקום הציבה יעד של 750 אלף בתי אב עד סוף 2022. המטרה המיידית של הפרויקט היא להפחית את עלות השימוש ברשת של בזק, בעיקר עבור שירות הטלוויזיה.

 

המספרים של הבתים המחוברים לא מפורסמים וכנראה עדיין לא גדולים, אבל אנו בכל זאת ממדלים את החיסכון הצפוי, מאחר ואיננו רואים סיבה שהפריסה תיעצר, או שהחברות לא יוכלו להעביר את הלקוחות לרשת שלהן. כמובן, השאיפות של פרטנר וסלקום גדולות מהאפשרות לחסוך בהוצאות. הן גם מקוות לקחת נתח שוק מבזק והוט בשוק האינטרנט. 

 

נקטנו כאן גישה שמרנית, ולא הבאנו בחשבון הכנסות עתידיות - היות ומדובר בשוק שעדיין בתחילת דרכו, ואין דרך לדעת איך הוא יראה בעוד מספר שנים. מבחינת המשקיעים, מדובר באפסייד פוטנציאלי נוסף. מעבר לכך, שתי החברות ממשיכות לגייס לקוחות טלוויזיה - סלקום הגיע ל- 227 אלף מנויים ופרטנר ל- 141 אלף. השירות של סלקום הושק כשנתיים לפני זה של פרטנר, ושם כבר רואים האטה בקצב הגיוסים. עד סוף השנה אנו חוזים כי שתי החברות יגיעו ביחד לנתח שוק של כ- 25% , נתח מאד גבוה שאין לו מקבילה בעולם.

 

אנו בספק שהן יוכלו לגדול הרבה מעבר לכך. לגבי הרווחיות, אין נתונים על פעילות הטלוויזיה, אך סביר כי במצב האופטימי היא מגיעה לאיזון תפעולי. כמו כן, החברות מאבדות הכנסות בשירותים מסורתיים, בעיקר בשיחות לחו"ל.

 

לסיכום, הסביבה העסקית בשוק התקשורת מוכתבת על ידי המדינה, והנחישות של הממשלה לשמר מחירים נמוכים בתעשייה לא מאפשרת לדעתנו להניח עליית מחירים בשוק הסלולר - בשלב זה.

 

הערכת השווי המעודכנת שלנו משקפת בצורה יותר מדויקת את ירידה ה- ARPU בשני הרבעונים האחרונים, כאשר המחיר הנגזר של פרטנר וסלקום דומה למחיר השוק, ולכן המלצתנו מוסיפה להיות משקל שוק. בין שתי החברות, אנו עדיין מעדיפים את פרטנר, נוכח המינוף היותר נמוך שלה, הסכם שיתוף רשתות עם הוט מוביל, ופריסה יותר מתקדמת ברשת הסיבים שבבעלותה.

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה