אחת המניות המדוברות בוול סטריט היא זו של חברת טכנולוגיה חינוכית אמריקאית המייצרת אפליקציות למידה ומספקת הסמכת שפה - דואלינגו (סימול: DUOL). לאחר נפילה של יותר מ-52% במחירה מאז אמצע מאי, החברה הפכה לזירת התגוששות בין משקיעים שוריים, הרואים בה את נטפליקס הבאה של עולם החינוך, לבין משקיעים דוביים החוששים מתחרות עזה ותקרת צמיחה נמוכה מהצפוי. כל אלו הופכים את הדיון סביב המניה להיות גועש ומעלה את הצורך להציג את עיקרי הדברים בכל אחת מהתזות של המשקיעים.
מי זאת דואלינגו ומה הופך אותה למיוחדת?
דואלינגו היא פלטפורמה טכנולוגית ששמה לעצמה למטרה להנגיש את לימודי השפות לכלל אוכלוסיית העולם. המוצר שלה הוא אפליקציה המציעה חווית למידה משחקית, המעודדת התמדה ומעורבות יומיומית. המודל העסקי של החברה מבוסס על כך שרוב המשתמשים יכולים להשתמש באפליקציה בחינם, עם גישה לפרסומות ומגבלות מסוימות, בעוד ניתנת האפשרות לרכוש מנוי פרימיום המציע שימוש ללא מפרסומות. גישה זו מאפשרת לחברה לבנות בסיס משתמשים רחב ולהמיר את המעורבים ביותר ללקוחות משלמים.
לפני שנצלול לעומק התזות, חשוב להבין כיצד החברה מרוויחה כסף ומה הם אפיקי ההכנסות השונים שלה. על פי הדוח האחרון של החברה, מודל ההכנסות שלה מגוון ומתבסס על ארבעה אפיקים מרכזיים: הכנסות ממנויים (82.8% מסך ההכנסות) - משתמשים משלמים עבור מנוי פרימיום כדי לקבל חווית למידה משופרת ללא פרסומות ועם תכונות נוספות.
הכנסות מפרסום (כ-7.7% מההכנסות) - מגיע מהצגת פרסומות למשתמשים בגרסה החינמית של האפליקציה.
הכנסות ממבחני אנגלית (כ-4.9% מסך ההכנסות) - נובע מתשלום חד פעמי שנגבה עבור ביצוע מבחן שבודק את רמת האנגלית.
הכנסות מרכישות בתוך האפליקציה (כ-4% מההכנסות) - מגיע מרכישות חד-פעמיות של פריטים וירטואליים המשמשים בתוך האפליקציה.
התזה השורית
בראש ובראשונה, קיימת ההשוואה המתבקשת לענקיות כמו נטפליקס וספוטיפיי. כשם שחברות אלו הובילו את המהפכה הדיגיטלית בתחומי הבידור והמוזיקה ותפסו נתחי שוק דומיננטיים. בכך משקיעים רבים בוחרים לראות את דואלינגו בתור המובילה הפוטנציאלית של הדיגיטציה בשוק החינוך, שוק רחב ועמוק לא פחות. המספרים העסקיים תומכים בנרטיב הזה.
החברה הציגה נתונים מרשימים ברבעון החולף שמעידים על צמיחה חזקה במיוחד, עם צמיחה של 41% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד; מספר המשתמשים החודשיים הפעילים (MAUs) גדל בכ-40%; מספר המשתמשים היומיים (DAUs) גדל ב-23.8%; וכמות המנויים המשלמים צמחה ביותר מ-36%.
במקביל, דואלינגו מפגינה שיפור עקבי ברווחיות. הרווח התפעולי הגיע לשיא של 13.5%, שיפור של 26.5% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2024, ומגמה זו צפויה להימשך. גם ברמה התזרימית החברה חזקה, עם שולי תזרים מזומנים חופשי של 37% ב-12 החודשים האחרונים.
האופטימיות אינה נחלתם של משקיעים פרטיים בלבד. תחזיות האנליסטים משקפות אמון חזק בעתיד החברה. מחיר המטרה הממוצע למניה עומד על 456.74 דולר, מה שמרמז על אפסייד פוטנציאלי של מעל 68% ממחיר המניה נכון לסגירת המסחר ב 08/09.
בנוסף, האנליסטים צופים צמיחה ממוצעת של 24% בהכנסות לשנים 2026 ו-2027, וצמיחה ממוצעת של קרוב ל-28% ברווח למניה באותה תקופה.
אינדיקטור נוסף לחוזקתה של דואלינגו הוא עמידתה ב"חוק ה-50", מדד ביצועים ידוע עבור חברות תוכנה. כלל זה בוחן את האיזון בין צמיחה מהירה לרווחיות, ומחבר את שיעור צמיחת ההכנסות עם שולי רווחיות ה-EBITDA. עם שיעור צמיחה בהכנסות של 41% ושולי EBITDA של 14.8%, דואלינגו נכללת ברשימה מאוד מצומצמת של חברות אשר עומדת בקריטרינוים האלו ובכך מראה על חוזקה הייחודית.
התזה הדובית
מנגד, החשש המרכזי הוא התחרות הגוברת מצד מודלי שפה מצד ענקיות הטכנולוגיה. ישנו חשש אמיתי כי המודלים של ענקיות הטכנולוגיה, כמו גוגל ו-Open AI, הופכים את תהליך למידת השפות לנגיש וקל יותר עבור הלקוח בקצה. בכך הפחד הוא שאותן חברות ינגסו בנתח השוק של דואלינגו ויציבו בפניה אתגר תחרותי שיהיה לה קשה להתמודד עמו.
החשש הזה קיבל חיזוק מנתון מדאיג מהרבעון האחרון. בדוח האחרון החברה דיווחה על 128.3 מיליון משתמשים חודשיים, ירידה מ 130.2 מיליון משתמשים ברבעון הקודם. אף שהירידה מינורית, אם מגמה זו תימשך ברבעונים הבאים, היא עלולה לאותת על תחילתה של בעיה עמוקה יותר ועל התממשות החששות מפני התחרות.
מאז פרסום הדוח, ואותו הנתון המדאיג, מספר גופי השקעות הורידו את התחזיות שלהן למניה בטענה שהם רואים כי המגמה עשויה להמשיך.
מעבר לתחרות של החברה מול מודלי השפה הקיימים בחוץ. לפני מספר ימים אירוע השקת המוצרים השנתי של אפל הראה למשקיעים שגם היא עשויה להפוך להיות מתחרה. כחלק מהמוצרים שהחברה משיקה, החברה הודיעה על דגם חדש לאוזניות האייר פודס פרו שלה. מדובר בדגם השלישי בסדרה, אשר מגיע עם פיצ’ר חדש שיכול לשנות את כללי המשחק בשוק לימודי השפות ולהוות סיכון אמיתי על העסק.
בפיצ׳ר החדש טכנולוגיית ה-AI של אפל תעניק אפשרות לתרגום שפות בזמן אמת במהלך שיחת פנים מול פנים.
כרגע לא ניתן לדעת את גודל ההשפעה של הדבר, אם בכלל תהיה, אבל בהחלט מדובר באירוע שיכול להוות תפנית משמעותית בשוק.
נקודה מהותית נוספת נוגעת לאופי המוצר עצמו. בניגוד לנטפליקס וספוטיפיי, המספקות בידור וסיפוק מיידי, המוצר של דואלינגו דורש מהמשתמשים משמעת, סבלנות והתמדה, תכונות אנושיות שאינן תמיד חזקות. האתגר הפסיכולוגי הטמון בלימוד שפה עשוי להגביל את פוטנציאל הצמיחה של החברה בהשוואה לפלטפורמות בידור.
לבסוף, גם לאחר הירידות החדות, תמחור המניה אינו נמוך. המניה נסחרת במכפיל רווח עתידי של 36.7, מכפיל מכירות של 14 ומכפיל תזרים מזומנים של 38. אלו רמות תמחור שמשאירות מעט מאוד מקום לאכזבות ודורשות מהחברה לספק המשכיות בביצועים.
סיכום
מניית דואלינגו נמצאת בצומת דרכים. מצד אחד, היא מציגה מודל עסקי מוכח, נתוני צמיחה פנומנליים ומובילות שוק בתחום שנמצא בפתחה של מהפכה דיגיטלית. מצד שני, היא ניצבת בפני איומים תחרותיים משמעותיים, סימני שאלה לגבי התנהגות צרכנים בטווח הארוך, ותמחור מאתגר. השאלה המרכזית עבור המשקיעים היא האם החברה אכן תצליח לשנות הרגלים אנושיים בקנה מידה עולמי ולהפוך לנטפליקס של החינוך, או שמא האתגרים שבדרך יגבילו את תקרת הזכוכית שלה.
*הכותב הוא מנהל קרן הגידור Valley ובעל הפודקאסט "מפת חום*
יובהר כי כותב הכתבה עשוי להחזיק בנייר ערך זה או בניירות ערך קשורים ולכן אין באמור להוות המלצה ו/או ייעוץ כזה או אחר.