חברת Fair Isaac Corporation, המוכרת יותר בשם FICO, הוקמה בשנת 1956 על ידי המתמטיקאים ביל פייר ואירל אייזק במטרה לייצר סטנדרט ואובייקטיביות בתהליך מתן האשראי לצרכנים. כיום, החברה פועלת בשני תחומי פעילות עיקריים: דירוג אשראי לצרכנים ותוכנה. נכון לשנת הכספים 2024, כ-53.5% מסך ההכנסות החברה הגיעו מעסקי הדירוגים, ו-46.5% הגיעו מעסקי התוכנה.
לקוחותיה של FICO הם בעיקר גופים פיננסיים, הכוללים בנקים, מנפיקי אשראי וגופים נוספים, אשר היוו 92% מסך הכנסותיה בשנת הכספים 2024. נוסף על כך, חלק גדול מהכנסותיה מגיעות משלושת לשכות דיווח האשראי שהיוו 45% מההכנסות הכוללות ב-2024.
עסקי הדירוגים של FICO: מודל מונופוליסטי עם כוח תמחור חזק
הצמיחה של FICO בעסקי הדירוגים קיבלה תפנית במהלך השנים האחרונות. בעוד שהכנסות סגמנט הדירוגים צמחו בקצב שנתי ממוצע של 9% בין השנים 2005 ל-2024, קצב זה הואץ משמעותית בשנים האחרונות והגיע לכ-18% בממוצע בין 2018 ל-2024, הודות להעלאות מחירים אגרסיביות יותר מצד החברה.
סגמנט הדירוגים מתחלק למגזר של B2B (עסק לעסק) ו-B2C (עסק לצרכן). תחום ה-B2B, שכולל בעיקר רישיונות שימוש לאלגוריתם הדירוג של FICO עבור לשכות האשראי, מהווה 77% מהכנסות סגמנט הדירוגים ו-41% מסך הכנסות החברה.
הכוח המונופוליסטי של FICO בשוק זה נובע מהדינמיקה המורכבת של התעשייה. כאשר צרכן מגיש בקשה להלוואה, המלווה פונה לשלושת לשכות האשראי (TransUnion, Equifax ו-Experian) כדי למשוך דוחות אשראי. לשכות אלו משתמשות באלגוריתם הדירוג של FICO ומשלמות תמלוגים לחברה עבור כל שימוש.
על אף העלאות המחירים האחרונות, כולל עלייה של 41% במחירי דירוגי המשכנתאות ב-2025, עלות ציון FICO מהווה מרכיב זניח יחסית בעלות הכוללת של סגירת הלוואה. לדוגמה, בעוד שעלות דירוג בודד למשכנתא עומדת על כ-4.95 דולר, עלויות הסגירה הכוללות של משכנתא מגיעות לכ-6,000 דולר. כתוצאה מכך, עלויות הדירוג של FICO אינן מהוות גורם מכריע בהחלטת המלווה או הצרכן, דבר שמקנה לחברה כוח תמחור יוצא דופן.
הנפילה הגדולה והגורמים לה
מניית FICO הגיעה לשיא של 2,402 דולר בנובמבר 2024, אך מאז חוותה ירידה חדה, שבשיאה הגיעה לכ-46%.
הירידות המאסיביות החלו במאי 2025, אז נחתכה המניה ביותר מ-41%. הנפילה התרחשה בעקבות התבטאויות של מנהל ה-FHFA (רשות הדיור הפדרלית), ביל פולטה, שהביע חשש מהתמחור של FICO והעלאות המחירים האגרסיביות שביצעה החברה.
ב-8 ביולי, פולטה הודיע שה-FHFA תאפשר לחברות כמו Fannie Mae ו-Freddie Mac (החברות אשר ממנות חלק נכבד משוק המשכנתאות האמריקאי) להשתמש בדירוג של המתחרה של FICO, הלא היא VantageScore. מהלך זה נתפס כאיום על המונופול של FICO, אשר לפני זה הייתה ללא כל תחרות בשוק המשכנתאות. הירידות האחרונות היו חזקות במיוחד לאור תמחור גבוה לו זכתה החברה, עקב מעמדה הייחודי בשוק. בשיא, המניה נסחרה בפרמיה גבוהה במיוחד כאשר מכפיל רווח שלה היה 116.
מדוע התחרות אינה מאיימת כפי שנדמה
על אף ההכרזה על VantageScore והכניסה שלה לשוק המשכנתאות, תחרות משמעותית אינה צפויה להגיע בקרוב, שכן החפיר סביב FICO עמוק במיוחד. ראשית, שרשרת התשלומים מורכבת. FICO גובה תמלוגים מלשכות האשראי, כשהמחיר שהן גובות מהמלווים גבוה יותר, והעלות מתגלגלת בסופו של דבר לצרכן.
מכיוון שהעלות מתגלגלת ללקוח הקצה, לגופים המלווים וללשכות האשראי אין תמריץ כלכלי משמעותי להשקיע בעלויות הגבוהות הכרוכות בהחלפת מערכות, בפרט במערכות שהוטמעו במשך שנים רבות ודורשות תהליך הסמכה מורכב וארוך.
בנוסף וכפי שציינתי כבר קודם, הדירוג של FICO, שעולה כ-4.95 דולר למשכנתא, הוא עלות זניחה לעומת שאר העלויות בסך של כ-6,000 דולר שמשולמות במעמד סגירת המשכנתא. בכך, הצרכן כמעט ולא מרגיש העלאות מחירים שמגיעות ע"י פיקו.
יתרה מכך, הדירוג של FICO הפך לסטנדרט הבלתי רשמי של תעשיית האשראי. חשוב לציין כי רוב המוסדות הפיננסיים והמשקיעים מסתמכים על החברה גם בתעשיות אחרות בהן לחברה כבר יש תחרות עם VantageScore.
חוסר העניין הכלכלי והעלויות הגבוהות של המעבר למערכות אחרות הופכים את התחרות למורכבת ואיטית, ובכך מגבילים את התחרות שאיתה החברה אמורה להתמודד.
מה הלאה?
על אף הירידה החדה במחיר המניה, נראה כי האנליסטים עדיין אופטימיים במיוחד לגבי העתיד של החברה. נכון לכרגע הערכות האנליסטים מצביעות על צפי לצמיחה שנתית ממוצעת בהכנסות ב-5 השנים הבאות של מעל ל-14.5%, זאת לאחר עדכון קל בתחזיות כלפי מטה.
בשורת הרווח למניה התחזיות אפילו יותר אופטימיות, כאשר הערכות מצביעות על תחזית צמיחה ממוצעת ב 5 השנים הבאות של מעל ל 20%.
צמיחה זו מונעת, בין היתר, מהתרחבות שולי הרווח של החברה. הרווחיות הגולמית צפויה לגדול ב 200 נקודות בסיס כאשר הרווחיות התפעולית עשויה לגדול בכ 800 נקודות בסיס, הודות לתחומי פעילות רווחיים אשר תופסים נתח גדול יותר מסך הפעילות.
בנוסף, FICO ידועה בהקצאת הון אגרסיבית לרכישות חוזרות של מניות. בשני העשורים האחרונים, החברה רכשה מחדש כשני שליש מסך המניות שלה, מה שהוריד את מספר המניות במחזור מ-74 מיליון בשנת 2005 ל-25 מיליון בלבד בשנת 2024.
אחרי ירידות כה חזקות של המניה בחודשים האחרונים והתכווצות מכפילים, שהייתה נחוצה ברמות מחירים בהן נסחרה, נראה שאחד העסקים החזקים והמיוחדים ביותר בשוק המניות האמריקאי חזר להיות על המדף.
*הכותב הוא מנהל קרן הגידור Valley ובעל הפודקאסט "מפת חום*
יובהר כי כותב הכתבה עשוי להחזיק בנייר ערך זה או בניירות ערך קשורים ולכן אין באמור להוות המלצה ו/או ייעוץ כזה או אחר.