אלי גליקמן, מנכ"ל צים<br>קרדיט: פלאש 90
אלי גליקמן, מנכ"ל צים קרדיט: פלאש 90

צים, חברת הספנות הישראלית שידעה עליות ומורדות דרמטיות בשנים האחרונות, עשויה להיעלם בקרוב ממסכי המסחר בוול סטריט כשלוש שנים מההנפקה. מנכ"ל החברה, אלי גליקמן, חובר לאיש העסקים רמי אונגר, אחד מהשמות הבולטים בענף הרכב והספנות, במטרה לרכוש את מניות השליטה ולהפוך את צים לחברה פרטית.

החברה נסחרת כיום בשווי של כ־1.85 מיליארד דולר, נמוך מסך המזומנים שבקופתה, אך ההצעה צפויה לכלול פרמיה נאה ולהעמיד את שווי העסקה על כ־2.5 מיליארד דולר - עלייה של כמעט 30% לעומת מחיר השוק. עם זאת, צריך לזכור כי לפני חודשים ספורים בלבד, המניה כבר התקרבה לשווי שבו מוצעת כעת הרכישה.

לגליקמן, מדובר בקפיצה דרמטית. ממנכ"ל שכיר לאחד מבעלי הבית, עם אפשרות לרווחי הון של עשרות ואף מאות מיליוני דולרים בעתיד אם החברה תמשיך להתרומם. שותפו למהלך, אונגר, הוא מהאנשים העשירים בישראל, בעל יכולת מימון גבוהה וניסיון בענף הספנות, דרך חברת ריי שיפינג שבבעלותו. בענף מעריכים כי בהמשך עשוי להתרחש מיזוג בין צים לריי, ליצירת גוף חזק ובעל סינרגיות ברורות.

על אף תנאי שוק לא פשוטים, כמו חסימת תעלת סואץ, תחרות גוברת והאטה מסוימת בפעילות העולמית, צים שטה לה בים הסגור בחלקו עם מכפיל רווח הנמוך מ־8. החברה חידשה בשנים האחרונות חלק ניכר מצי האוניות שלה לאוניות LNG, מה שמקנה לה יתרון תפעולי משמעותי.

ענף הספנות פועל במחזוריות. בתקופות של גאות מוזמנות ספינות חדשות בהיקפים גדולים, עד לרוויה שמביאה לירידת מחירים ולצמצום הזמנות. מי ששורד את התקופות הקשות, נהנה מהפריחה הבאה. צים, שבפעם האחרונה שנקלעה למשבר נאלצה להגיע להסדר חוב, נמצאת כיום במצב פיננסי חזק בהרבה עם כרית מזומנים עבה ומבנה הוצאות שמאפשר לה להתמודד עם ירידות בביקושים.

החסם המשמעותי ביותר בדרך להשלמת העסקה יהיה הסכמת בעלי המניות. למרות הפרמיה המוצעת, לא כולם ישתכנעו לוותר על חברה בעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי בשוק הגלובלי. השאלה המרכזית - האם הציבור יעדיף לקחת את הכסף ולרדת מהסיפון, או להמשיך להפליג עם צים בתקווה לרווחים גבוהים יותר בעתיד.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש