חברת התעופה אל על פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון שבו המשיכה ליהנות מהעדרותן של החברות הזרות בצל המלחמה. אל על מציינת כי הביקושים הצפויים לטיסות החברה ממשיכים להיות גבוהים מקיבולת המושבים שביכולתה להציע.
אל על צופה כי הקיבולת המוצעת ברבעון השני לשנת 2024 צפויה להיות גבוהה בכ-10% ביחס לרבעון הראשון. על אף המשך חזרתן ההדרגתית של חברות התעופה הזרות, צפוי גידול של כ-4% בהכנסה למושב ק"מ (RASK) ברבעון השני של שנת 2024 ביחס לרבעון הראשון לשנת 2024.
במהלך הרבעון הראשון אל על גייסה 140 מיליון דולר במניות ואופציות, כך שהונה של החברה ברעון השני יהיה חיובי לראשונה מאז דצמבר 2019.
ההכנסות לרבעון הראשון של השנה הסתכמו בסך של כ-738.0 מיליון דולר. הגידול בהכנסות מהפעלה ביחס לרבעון המקביל אשתקד בסך של כ-238 מיליון דולר, נובע מגידול של כ-40.3 מיליון דולר בפעילות המטען, והיתר מפעילות הנוסעים, כאשר בהיקף היצע המושבים המשוקללים ק"מ (ASK )חל גידול ביחס לרבעון המקביל אשתקד של כ-15.1% עם המשך בניית כושר הייצור לאחר היציאה ממשבר הקורונה. בהיקף ההכנסה למושב (RASK) חל גידול של כ-29.5% אשר מקורו בעלייה ניכרת וחריגה בשיעור התפוסה לרמה של כ-92.6% ומעלייה בהכנסה לנוסע ק"מ (RR).
ה-EBITDAR (רווח תפעולי תזרימי) ברבעון הראשון של 2024 הסתכם בכ-196 מיליון דולר (כ-26% מסך ההכנסות), וזאת בהשוואה לרווח תפעולי תזרימי של כ-60 מיליון דולר (כ-12% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד, וכ-161 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2023 (כ-24% מסך ההכנסות). השיפור ב-EBITDAR ביחס לרבעון המקביל אשתקד נובע ממספר גורמים, בהם עלייה של כ-15% בהיצע המושבים בהתאם לתוכנית האסטרטגית ובניית כושר הייצור של החברה, וכן עלייה בשיעור התפוסה בטיסות.
הרווח התפעולי של אל על הסתכם ברבעון הראשון בכ-120 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לרווח תפעולי של 8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ולעומת רווח תפעולי של כ-84 מיליון דולר ברבעון הרביעי לשנת 2023.
הוצאות המימון נטו ברבעון הראשון של 2024 הסתכמו בכ-20.4 מיליון דולר, וזאת לעומת הוצאות מימון של כ-33.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, והוצאות מימון של כ-44.4 מיליון דולר ברבעון הרביעי לשנת 2023. הירידה בהוצאות המימון מיוחסת לירידה בהוצאות הריבית.
הרווח הנקי הסתכם ב-80.5 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה לעומת הפסד של 34.4 מיליון דולר ברבעון הראשון אשתקד. במהלך הרבעון נהנתה אל על מעלייה בשיעור התפוסה ל-92.6% ביחס ל-85.3% ברבעון המקביל אשתקד.
אל על נהנתה מעלייה בהטבת מטענים נוכח ביטולי הטיבות של החברות הזרות לצד ירידה בביקוש לתובלה ימי עקב המצב הגיאופוליטי.
גורם נוסף שתרם לתוצאות הוא מחירי הדלק הסילוני (דס"ל) שהיו נמוכים ברבעון הראשון בכ-4.3% ביחס למחירי הדס"ל ברבעון המקביל אשתקד. זאת לאור התייצבות המחירים לאחר עליית המחירים אשר התרחשה בשנת 2022.
דינה בן-טל גננסיה, מנכ"לית אל על: "כ-8 חודשים לאחר פרוץ המלחמה, ענף התעופה הישראלי עדיין חווה חוסר יציבות לאור התמשכות ביטולי הטיסות של החברות הזרות לארץ. מצב זה יוצר משבר אמיתי בקרב ציבור הצרכנים בישראל שהזמינו טיסות מחברות אלה ובמקרים רבים נותרים ללא מענה ופונים לאל על ברגע האחרון. אנו פועלים באינטנסיביות להגדלת היצע המושבים, תוך מיצוי מלא של יכולת ההפעלה של החברה, ומשתדלים לתת מענה הולם ככל הניתן ללחצים הגדולים ולעומסים החריגים על טיסותינו, כמו גם על מערך שירות הלקוחות של החברה, לצד יצירת פתרונות נקודתיים למקרים מיוחדים. במקביל, אנחנו ממשיכים בתוכנית ההצטיידות להגדלת צי המטוסים של החברה ולהצערתו, ובמהלך הרבעון אף חתמנו על הסכם לרכישת עד 9 מטוסי דרימליינר 787, מה שיאפשר לנו לתגבר את לוח הטיסות ולהגדיל את היצע המושבים באופן משמעותי.
"אני קוראת לחברות הזרות להחזיר את טיסותיהן לישראל ואת היציבות לשוק התעופה האיזורי. אני מאמינה שיש להן מחויבות לציבור הישראלי ובהינתן התקופה הארוכה שהן נעדרות מישראל, נדרשת החלטה אמיצה ונכונה של הנהלות החברות לחזור לאלתר. אל על פועלת בקיבולת מקסימלית ובתפוסה מלאה בתקופה הנוכחית, ועושה כל שביכולתה כדי להמשיך ולשרת את הציבור, תוך תגבור לוח הטיסות ככל הניתן כדי לייצר וודאות ויציבות ללקוחותינו".
ינקלה שחר, סמנכ"ל כספים אל על: "התוצאות הכספיות ברבעון הראשון מוסיפות לחזק את מבנה ההון של החברה ואת חוסנה הפיננסי. יחד עם גיוס ההון על סך של כ-140 מיליון דולר בתחילת אפריל באמצעות הנפקת מניות וכתבי אופציות, הונה של החברה בתום הרבעון השני לשנת 2024 צפוי להיות חיובי, לראשונה מאז דצמבר 2019. אלה הם פרמטרים קריטיים לטובת המשך התפתחות החברה ומימוש המטרות האסטרטגיות ארוכות הטווח שלנו, וביניהן תוכנית ההצטיידות שתסייע לחברה לתת מענה הולם למצב המאתגר בו מצויה ישראל, מתוך אחריות לשמירה על הגשר האווירי לעולם".