מנייתה של קבוצת נטו צונחת בבורסה ברקע לחשש של המשקיעים כי רשת שופרסל תגוון את הספקים שלה על חשבון נתח השוק של נטו ברשתות. גם עליית מחירי הבשר לא מחפה על החשש מאבדן נתח שוק כה משמעותי עבור נטו ברשת הסופרים הגדולה בישראל, במיוחד כאשר הדבר מונע מנקמה אישית בבעלים של נטו, דודי עזרא.
על פי הדיווח ב-TheMarker, המהלך של החלפת נטו בתור ספק ברשת שופרסל נובע מנקמה של האחים אמיר, שרכשו השנה 24.9% משופרסל, על המקלות בגלגלים ששם עזרא לאחים בתחילת דרכם כאשר לא מכר להם באשראי.
אם נטו חששה מהתחזקות המותג הפרטי, שבשנים האחרונות אלו המשווקים בעיקר על ידי שופרסל רשמו התחזקות והביאו לקיטון בצריכת המותגים של נטו, הרי שכעת נוסף לנטו סיכון משמעותי כאשר התהפכו היוצרות והאחים אמיר שולטים בדרך זו או אחרת ברשת, ויכולים, לכאורה, להתעמר בספקים שמולם יש להם חשבון פתוח.
תחום מפעלי קבוצת נטו היווה בשנת 2023 כ-17% מהיקף פעילות החברה, כולל ייצור, עיבוד, הפצה, מכירה ושיווק בישראל של מוצרי מזון, פרי תוצרת מפעלי החברות שבשליטת נטו. מדובר במפעליים לייצור בשר (לרבות עוף והודו) מעובד וטחון, המיוצר על ידי טיבון ויל ונרכש, שימורי טונה, דגי סלומון, מוצרי בצק קפואים, וגבינות מותכות ועוד.
אותו חשבון פתוח מעלה תהיות לגבי האחים אמיר ודרכי הפעולה שלהם, אם מוסיפים לזאת את התרגיל שרקמו ונכשל, לאור הרצון למנות את עצמם ליו"ר ומנכ"ל הרשת. ברשות פחות התחברו למהלך שבו אח אמור לבקר את אחיו, ובמקום זאת ביקשו האחים אמיר למנות בכיר באיכילוב שימלא את תפקיד היו"ר (בשעה בשבוע). המינוי, שנראה כמו מינוי קש, לכאורה, לא צלח.
בתור מי שנמנעו מלרכוש 25% מהרשת על מנת לחמוק מרגולציה, אפשר היה לצפות כי האחים אמיר לא יהלכו על חבל דק. אלא שמאז שקיבלו את האמון של הגופים המוסדיים שהעדיפו את ההצעה של האחים על פני אלו האחרות, למרות שהיתה נמוכה מהאחרות, נראה כי האחים אמיר לא מפספסים לבדוק עירנות אצל הרגולטור.
מחייב לשאול, אלו הצעדים הראשונים שעושים האחים אמיר במגרש של הגדולים? לא כדאי לפעול לשיפור הצרכן, או לפחות למראית עין של שיפור הקיים לטובת הלקוחות מאשר להציג מצג של שיכרון כוח?