אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת אלקטריאון<br>קרדיט: ניר סלקמן
אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת אלקטריאון קרדיט: ניר סלקמן

חברת אלקטריאון פרסמה הבוקר (ה’) את הדוחות הכספיים לשנת 2023, בה נהנתה מהכרה בהכנסה בגין פרויקטים באירופה, ישראל וארה"ב וכניסה לשווקים חדשים.

הכנסות ורווח גולמי החברה לשנת 2023 הסתכמו בכ-23 מיליון שקל, לעומת כ-8.65 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד המהווה גידול של כ-167%.

אלקטריאון הציגה רווח גולמי של כ-3.5 מיליון שקל לשנת 2023, לעומת כ-1.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה דאשתקד וממשיכה לפעול במרץ לייעול שרשרת האספקה ויכולות הייצור שלה, מתוך כוונה להמשיך להגדיל את הרווח הגולמי.

הוצאות החברה קטנו במהלך הרבעון הרביעי לשנת 2023 הוצאות מחקר ופיתוח לשנת 2023 הסתכמו בכ-49 מיליון שקל, לעומת הוצאות של כ-50 מיליון שקל בתקופה המקבילה דאשתקד. הוצאות שיווק ופיתוח עסקי לשנת 2023 הסתכמו בכ-20 מיליון שקל, לעומת כ- 21 מיליון שקל בתקופה המקבילה דאשתקד. הוצאות הנהלה וכלליות לשנת 2023 הסתכמו בכ-10 מיליון שקל, לעומת כ-12 מיליון שקל בתקופה המקבילה דאשתקד.

ההפסד כולל לשנת 2023 הסתכם בכ-77 מיליון שקל, לעומת כ-83 מיליון שקל בתקופה המקבילה דאשתקד.
נכון ליום 31 בדצמבר 2023, לחברה יתרות מזומנים, שווי מזומנים ופיקדונות בסך של כ-54 מיליון שקל וכן כ-5.5 מיליון שקל בפיקדון משועבד. בנוסף, נכון לתקופת הדוח, לחברה קיים מלאי בהיקף של כ-22 מיליון שקל בגין הצטיידות מראש לקראת פרויקטים חתומים בישראל, אירופה וארה"ב.

יעד הכנסות ותקבולים כפי שפרסמה החברה בדוחות בעבר, יעד הכנסות ותקבולים מפרויקטים לשנים 2024-2023, עומד על סך של כ-102 מיליון שקל, כאשר רכיב ההכנסות מהתקשרויות קיימות ומהתקשרויות במשא ומתן/מכרז, אשר דווח, עומד על כ-89 מיליון שקל.

אירועים בפעילות החברה בתקופת הדוח ואחריה

במהלך שנת 2023 ולאחריו החברה ממשיכה לפעול במרץ לביסוס וגידול יכולותיה הטכנולוגיים ברחבי העולם ולקידום והוצאה לפועל של פרויקטים והסכמים מסחריים אשר נחתמו, וחתימה על הסכמים אסטרטגים חדשים בארץ ובחו"ל.

בשנה החולפת השיקה החברה פרויקט מסחרי משמעותי במסוף האוטובוסים של אלקטרה אפיקים בראש העין שכולל התקנה של תשתית טעינה אלחוטית ומתן שירותי תחזוקה, תמיכה, תפעול ותוכנה לתשתית הטעינה. מעבר להיותה החברה יצרנית וספקית טכנולוגיית הטעינה האלחוטית בפרויקט, החברה אף ביצעה, באמצעותה ובאמצעות אחרים, את כל עבודות הקמת הפרויקט מ"קצה לקצה", הכוללות תשתית החשמל, עבודות הנדסה אזרחית ועוד. ב- 21 בנובמבר 2023 מסרה החברה את הפרויקט בהצלחה לאלקטרה אפיקים כשהוא מוכן ומאושר לשימוש.

במסגרת הפרויקט שילבה החברה את רכיב הטעינה האלחוטית שפיתחה באוטובוסים חשמליים המיוצרים על ידי Ankai, Higer ו-Sunwin אשר הינם יצרני אוטובוסים בינלאומיים מהמובילים בתחום. האוטובוסים יצאו מהמפעל כשהם כוללים כבר את רכיב הטעינה האלחוטית של החברה, וקיבלו את אישור משרד התחבורה לכך שישמשו לצורך תחבורה ציבורית – מהלך שיש בו כדי לבסס את האוטובוס החשמלי האלחוטי כמוצר מדף אצל שלושת יצרני האוטובוסים האמורים, אשר להערכת החברה יהיה זמין לרכישה ולשימוש גם בפרויקטים תחבורתיים נוספים.

מאז הקמתו, פועל הפרויקט בהצלחה, במרץ וביעילות רבה להטענת אוטובוסים באופן אלחוטי מדי יום בכל שעות היממה. מאז נמסר הפרויקט, אפיקים הביעו סיפוק גדול מהשימוש בטכנולוגיה של החברה, כאשר האוטובוסים מקיימים את שגרת יומם האופרטיבית, ובזכות המערכת אף מצליחים להגדיל במידה משמעותית את טווח הנסיעה, לייעל את הטעינה ולהוזיל אותה.

במרץ 2023 חתמה החברה על מזכר הבנות אסטרטגי עם שתיים מהחברות המובילות והמוערכות ביותר בתעשיית הרכב העולמית - יצרנית הרכב היפנית Toyota Motor Corporation ("טויוטה"), והיצרנית (Tier 1) הגלובלית של חלקי רכב Denso Corporation ("דנסו"). בינואר 2024 חתמה החברה על הסכם מחייב מול טויוטה ודנסו ("ההסכם"), במסגרתו מתכוונים הצדדים להביא לידי ביטוי את יתרונותיהם ויכולותיהם המוכחות, ועל בסיס מערכת הטעינה האלחוטית שפיתחה אלקטריאון והקניין הרוחני המשותף של 3 החברות, להביא לפיתוחה של טכנולוגיית טעינה אלחוטית לרכבים פרטיים קיימים (Aftermarket) ורכבים חדשים שתשולב באופן אינטגרלי (Built-in).

הסכם זה נחתם לאחר ששתי החברות בחנו לעומק את האמינות והאיכות של הטכנולוגיה של החברה, ומצאו כי הטעינה האלחוטית היא הכיוון אליו הן מעוניינות לחתור, וכי הטכנולוגיה של החברה היא הטכנולוגיה המובילה בתחום.

הצדדים יהיו בעלים משותפים של הקניין הרוחני שייווצר כתוצאה מהפיתוח של המערכת החדשה וכן יחלקו בתמלוגים הנובעים מהשימוש בקניין הרוחני האמור. בנוסף, הצדדים יפעלו להציג את יכולות המערכת החדשה בשתי הדגמות, שיערכו ברחבי אירופה, ארצות הברית, ישראל או יפן וכן התחייבו לפעול ביחד בוועדות התקינה ברחבי העולם, כדי לעצב סטנדרטים עולמיים.

החברה רואה בשיתוף הפעולה עם טויוטה ודנסו כשיתוף פעולה אסטרטגי המבשר את כניסתה לפעילות מסחרית בתחום הרכבים והצרכנים הפרטיים – תחום המתווסף לתחומי הפעילות של החברה עד כה ואשר יתייצב בשורה הראשונה של אסטרטגיית החברה ומטרותיה בשנים הקרובות.

במהלך שנת 2023 העמיקה את החשיפה והפעילות שלה בארה"ב, שוק אשר גדל בקצב מהיר כאשר בשנת 2023 גדלו המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב בכ-48% לעומת השנה הקודמת. החברה פעלה בין היתר, באמצעות עבודה אינטנסיבית שמטרתה לעורר מודעות לטעינה אלחוטית ובאמצעות קידום הנושא בקרב מקבלי החלטות, רשויות ציבוריות ולקוחות פוטנציאלים מהסקטור הפרטי.

בתקופת הדוח השיקה החברה את אתר הניסוי הראשון לטעינה אלחוטית וסטאטית של רכבים בפרויקט בו זכתה במדינת מישיגן בארה"ב. הפרויקט, אשר מהווה פריסה ראשונה של טכנולוגיית החברה בארה"ב, הותקן בהצלחה רבה וכן עבר סדרת בדיקות ראשוניות שהדגימו ביצועים טובים. הקו צפוי להתחיל לפעול במחצית הראשונה של שנת 2024, וישמש כקו סדיר להסעת נוסעים, במהלך כל ימות השבוע, מספר רב של פעמים ביום. הרכב יוטען גם מהמקטע הדינאמי וגם מהסטטי.

הפרויקט זכה להתעניינות רבה בקרב הממשל האמריקאי החל ממושלת מישיגן ועד למזכירת מחלקת האוצר בארה"ב, הגב’ ג’נט ילן אשר ביקרו באתר. ביצועיו הטובים של הכביש מסייעים בפתיחת דלתות במדינות נוספות בארה"ב כגון ניו יורק וקליפורניה וגיוס שותפים אסטרטגיים נוספים שמצטרפים לפרויקט.

בנוסף, חיזקה החברה את אחיזתה הרגולטורית כאשר בחודש נובמבר 2023, איגוד ההנדסה והתקינה האמריקאי SAE International, אשר מתאם פיתוח תקנים טכניים בתעשיות התחבורה על בסיס שיטות עבודה מומלצות בתעשייה, בחר במתודולוגיית המיקום האלחוטית שהציעה החברה עבור התקן העולמי SAE J2954. האיגוד ציין בהחלטתו שהטעינה האלחוטית מאפשרת טעינת רכבים חשמליים במהירות ובבטחה, תוך ביטול חרדת טווחים, והורדת העלויות הכוללות של בעלות על רכב חשמלי בין היתר באמצעות הפחתת צרכי קיבולת הסוללה. עוד צוין כי מערכת העברת הכוח האלחוטית של החברה, המשמשת כבסיס למתודולוגיית המיקום האלחוטית שנבחרה, מאומתת בשטח עבור תקןSAE J2954, מאפשרת טעינה אלחוטית אמינה דרך סלילים המוטבעים בכבישים ובמקומות חניה.

במהלך שנת 2023, הגדילה החברה את פעילותה המסחרית בשווקים קיימים ונכנסה גם לשווקים חדשים כגון: צרפת, נורבגיה וסין בהן סבורה החברה כי קיים פוטנציאל רב לאימוץ רחב היקף של טעינה אלחוטית.

בחודש אפריל 2023 התפרסם מכרז בנורבגיה על ידי חברת תחבורה AtB AS, אשר נמצאת בבעלות מלאה (100%) של עיריית מחוז Trøndelag ("AtB"), להקמת פיילוט למערכת טעינה אלחוטית דינאמית לרכבים חשמליים. במאי 2023, הגישה החברה Electreon AB הצעה למכרז וביוני 2023 הודיעה AtB על זכייתה של החברה במכרז. ביוני 2023 חתמה החברה על הסכם מחייב מול חברת AtB לביצוע העבודות מושא המכרז אשר ביצוען צפוי להניב לחברה הכנסות המוערכות בסך של כ-2.8 מיליון שקל. הפיילוט בנורבגיה נועד לספק מידע ל-AtB על יכולות מערכת הטעינה האלחוטית הדינאמית שתיבחר, וזאת לקראת על מכרז רחב היקף לחשמול מסלולי אוטובוסים ב-Trondheim רבתי.

בחודש יולי 2023 קיבלה החברה הודעה ממשרד ראש הממשלה בצרפת בדבר זכייתה של חברת Electreon Wireless France SAS, חברה בת של החברה, במכרז במסגרת פרויקט Charge As You Drive ובדבר קבלת מימון בסך של כ-14.2 מיליון שקל, וזאת כחלק מקונצורסיום אותו מובילה שותפתה האסטרטגית, חברת VINCI Autoroutes. בהתאם לכך, התקבלה אצל החברה טיוטת הסכם למתן המימון, מאת הגוף אשר מממן את הפרויקט (BPI), והחברה השלימה את הפעולות הדרושות מצידה לצורך קבלת המימון. במקביל, במהלך תקופת הדוח ניהלו חברי הקונצורסיום משא ומתן בקשר עם הסכם הקונצורסיום, והגיעו לנוסח אשר מוסכם עקרונית על הצדדים, ואשר צפוי להיחתם בתקופה הקרובה.

במסגרת הפרויקט צפויה החברה לפרוס את הדור הבא של טכנולוגיית הטעינה האלחוטית לרכבים חשמליים פרי פיתוחה, במקטע דינאמי של כביש חשמלי באורך של כ-2 ק"מ שימוקם לאורך אוטוסטראדה A10 שבדרום מערב פריז, בנוסף להתקנת מערכת טעינה סטטית. על מקטע זה צפויים חברי הקונסורציום לבצע ניסויים ובדיקות של מערכת הטענה החשמלית, במטרה להדגים את יכולותיה ויתרונותיה.

בחודש ספטמבר 2023 דיווחה החברה על כניסה ראשונה לשוק הסיני וחתימה על מזכר הבנות מול חברת SITEC, זרוע החדשנות והיזמות הטכנולוגית בקבוצת חברות, שהעומדת בראשה היא חברה בבעלות מדינת סין בשם Shandong Hi-Speed Group Co., Ltd, הנכללת בדירוג Fortune Global 500, ואשר למיטב ידיעת החברה ממלאת תפקיד מרכזי במגזרים תעשייתיים שונים במחוז שאנדונג – הוא המחוז השני בגודלו בסין (מבחינת היקף האוכלוסייה) ומרכז הייצור העולמי של רכבים חשמליים – לרבות בנייה ותפעול של כבישים מהירים, רכבות ונמלים.

במסגרת מזכר ההבנות, הסכימו הצדדים כי יתקשרו בהסכם מפורט, הצפוי לסלול את הדרך לכניסתם והטמעתם של מוצרי החברה במחוז שאנדונג, כאשר יריית הפתיחה לשיתוף פעולה אסטרטגי זה תהיה הקמתו של "כביש חשמלי" בפארק התעשייה של SITEC בעיר ג’ינאן במחוז שאנדונג, במהלך שנת 2024, אשר יכלול מקטע של טעינה דינאמית ומתחם של טעינה סטטית, ואשר ישמש כמסלול הנסיעה של שאטל להסעת עובדים ברחבי פארק התעשייה.

בנוסף, סיכמו הצדדים שהפרויקט יכלול אינטגרציה מלאה של מערכת הטעינה אלחוטית של החברה עם אוטובוסים של יצרנית אוטובוסים חשמליים מובילה בסין, ושהפרויקט ישמש כמודל שעל בסיסו ישיגו הצדדים את כל הרישיונות והאישורים הנדרשים לצורך שימוש, הפצה והטמעה של הטכנולוגיה של החברה בסין, בהיקף משמעותי ולמטרות מסחריות. בנוסף, הפרויקט ישמש כ"אתר הדגמה" עבור לקוחות מפתח פוטנציאלים, שותפים מהסקטור הפרטי והציבורי ובעלי עניין אחרים והצדדים יפעלו ביחד על מנת לייצר הזדמנויות עסקיות למוצרי החברה במחוז שאנדונג.

נוסף על התחייבות הצדדים להוציא לפועל את הפרויקט, כמפורט לעיל, שיתוף הפעולה העתידי צפוי להתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון תרכוש SITEC את מוצרי החברה לצורך שימוש בקנה מידה מסחרי, לרבות לצורך פריסה של עשרות קילומטרים של מערכת הטעינה הדינמית, התקנה של מאות יחידות של ערכת הטעינה הסטטית, והתקנה של מערכת הטעינה האלחוטית על מאות אוטובוסים חשמליים עירוניים הפועלים בעיר מרכזית במחוז שאנדונג; בשלב השני צפויה החברה להרחיב את יכולות האינטגרציה של מוצריה עם מגוון כלי רכב חשמליים הפועלים והמיוצרים במחוז, לפרוס מערכת כבישים חשמליים בכל רחבי המחוז, לפתח פרויקטים משותפים אשר יתנו מענה למגוון רחב של ציי רכב ולגבש אופני פעילות משותפים נוספים, בהתאם להחלטת הצדדים. בהמשך לדיווח החברה לעיל, החלה החברה לפעול להקמתה בסין של חברה בת בבעלות מלאה של החברה (WOFE). כמו כן, החברה כבר החלה להצטייד לטובת הקמת אתר ההדגמה, בהתאם לסיכומים מול SITEC.

בחודש יולי 2023 קיבלה החברה דרך חברת Electreon GmBH אשר בבעלותה, הודעה רשמית מקרן אקלים וטרנספורמציה של המשרד הפדרלי לכלכלה ואקלים לקבלת מימון לפרויקט נוסף בגרמניה. במסגרת הפרויקט צפויות מערכות הטעינה החשמלית האלחוטית של החברה להיות מותקנות במקטע "כביש חשמלי" חדיש בגרמניה, וכן צפויה להתבצע עבודה משותפת עם חברות הקונצורסיום המרכיב את הפרויקט, למימוש ותיקוף הטכנולוגיה שפיתחה החברה למדידה ולחיוב של טעינה אלחוטית ברכב הנמצא בתנועה או בחנייה, וכן לאימוצה כחלק מהסטנדרט המקובל ברכבים חשמליים בגרמניה. בעבור חלקה של החברה הבת בפרויקט, צפויה החברה הבת לקבל תמורה מקסימאלית בסך של כ-6.2 מיליון שקל, וזאת בכפוף לסיכומים הסופיים שיושגו בין חברי הקונצורסיום. במהלך תקופת הדוח קיימו חברי הקונצורסיום משא ומתן בקשר עם הסכם

הקונצורסיום, והגיעו להסכמות ביחס למכלול ההיבטים הקשורים בו. לפיכך, להערכת החברה, צפוי הסכם הקונסורציום להיחתם, לכל המאוחר, במהלך הרבעון הראשון לשנת 2024.

בפרויקט בגרמניה בשיתוף חברת EnBW (Electric Services Company) במדינת באדן וירטמברג, המשלב בין שני מוצרי החברה – מערכת הטעינה הדינאמית והסטטית, השלימה החברה בתוך פרק זמן קצר את עבודות ההקמה של המקטע הדינאמי הראשון של הפרויקט, שאורכו כ-400 מטרים, וכן את התקנת שתי העמדות הסטטיות. בהמשך לכך, במאי 2023, החלה הפעלתו המסחרית של אוטובוס חשמלי המצויד במקלט החברה, לצורך מתן שירותי שאטל לציבור הרחב לתערוכת פרחים המתקיימת בעיר, וזאת עד לחודש ספטמבר בשנת 2023. זוהי הפעם הראשונה בה החברה מספקת פתרון טעינה לרכב ציבורי המשרת את הציבור באופן בלעדי ויום יומי. בהמשך לכך, במהלך חודש נובמבר 2023 החברה השלימה את עבודות הארכת המקטע הדינאמי לאורך של כ-1 ק"מ.

בחודש נובמבר 2023 חתמה החברה עם מוניות הקסטל-אגודה שיתופית בע"מ, חברת מוניות המפעילה כ-670 מוניות בפריסה ארצית והמספקת שירותי סדרנות ומוקד טלפוני לנהגי מוניות שחברים בה ואשר הינה בעלת היתר לשימוש של שטחי חניה ועצירה למוניות בעיר תל אביב, על מזכר הבנות מחייב לשיתוף פעולה ועריכת פיילוט במסגרתו תודגם טכנולוגיית החברה בעיר תל אביב בקרב כ-30 נהגי מוניות. במסגרת הפיילוט המתוכנן, תותקן טכנולוגיית החברה בכ-30 מוניות ובכ-4 מיקומי חניות, בתמורה לתשלום חודשי קבוע אשר יכלול את עלות החשמל, שירותי התפעול והתחזוקה לטכנולוגיה וזכות השימוש בתוכנה וייקבע בהתאם למאפייני הפיילוט לאחר התייעצות עם מוניות הקסטל. מזכר ההבנות יעמוד בתוקף לשנתיים ממועד חתימתו, או עד לחתימת הסכם מפורט בין הצדדים, לפי המוקדם מבין השניים.

בהמשך לדיווחי החברה על המכרז בשבדיה לפריסה מסחרית רחבת היקף של מערכת כבישים חשמלית ERS (Electric Road System), התקבלה אצל החברה ב-19 בדצמבר 2023 בקשה לקבלת מידע (RFI) בעניין הקמת מערכת כבישים חשמלית, מטעם משרד התחבורה השבדי (TRV). הבקשה אשר הופנתה, למיטב ידיעת החברה, לקבוצה סגורה של גופים העוסקים בטכנולוגיה של כביש חשמלי, לא כללה בתוכה מידע לגבי המועד בו צפוי להתפרסם מכרז חדש, אך צוין בה באופן מפורש כי בכוונת TRV לפרסם מכרז חדש בהתבסס על ממצאי ה-RFI.

בהמשך להתקשרות עם החברה הכלכלית קיסריה מחודש מרץ 2023, האוטובוס לפרויקט יצא מסין לישראל במהלך חודש מאי 2023. התקנת מערכת הטעינה האלחוטית בשטח הטרמינל התבצעה במהלך חודש אוגוסט 2023, האוטובוס נמסר לחברה הכלכלית קיסריה בתחילת חודש דצמבר 2023, והשקה רשמית של הקו התקיימה ב-12 לדצמבר 2023.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש

  • 1
    הפרוייקט במישיגן - "הכנסות" של 7 מ' ש"ח בהתחייבות להוצאה של לפחות 14 מ' ש"ח

    הדיווח מלא בבלוף אחרי בלוף. ההכנסה של 7 מ' ש"ח בפרוייקט במישיגן כפופה להוצאה של לפחות 14 מ' ש"ח - מה הבעיה לייצר "הכנסות" כאלה עם התחייבות להוציא לפחות כפול? כנ"ל "הכנסות" מהפרוייקט של דן בכפוף לסבסוד מלא של התשתית של אלקטריאון והקצאת עשרות מיליוני שקלים בני"ע לדן. מי שחושב שהדו"ח טוב לא קרא את האותיות הקטנות

    • מי שחושב שהדו"ח טוב לא קרא את האותיות הקטנות
    • 28/03/2024 13:26