קבוצת שופרסל דיווחה הבוקר (ה’) על התוצאות הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2023 כולה, כאשר האחים אמיר מקבלים את הרשת אחרי רבעון שיא ברווח הנקי.
הכנסות הקבוצה ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-3,906 מיליון ש"ח, המהווים גידול של כ-7% לעומת כ-3,649 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. המכירות בסניפים זהים גדלו בכ-6.9% ברבעון הרביעי לשנת 2023 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
הכנסות הקבוצה בשנת 2023 הסתכמו בכ-15.2 מיליארד ש"ח בהשוואה לכ-14.7 מיליארד ש"ח בשנת 2022, גידול של כ-3.6%. המכירות בסניפים זהים גדלו בשיעור של כ-2.1% בשנת 2023 לעומת שנת 2022.
הרווח הגולמי ברבעון הרביעי גדל בכ-7.4% והסתכם בכ-1.0 מיליארד ש"ח, המהווים כ-26.4% מההכנסות, בהשוואה לכ-960 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, שהיוו כ-26.3% מההכנסות.
בשנת 2023 הסתכם הרווח הגולמי בכ-4.027 מיליארד ש"ח בהשוואה לכ-3.882 מיליארד ש"ח בשנת 2022, והוא מהווה כ-26.5% ממחזור המכירות, בדומה לשנת 2022.
הרווח התפעולי לפני הכנסות או הוצאות אחרות ברבעון הרביעי הסתכם בכ-164 מיליון ש"ח המהווים כ-4.2% מהכנסות הקבוצה, בהשוואה לכ-70 מיליון ש"ח, שהיוו כ-1.9% מהכנסות הקבוצה ברבעון המקביל אשתקד.

אורי וטרמן , מנכ"ל שופרסל. קרדיט: אלעד גוטמן
הכנסות אחרות ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו ב-80 מיליוני ש"ח, הנובעות בעיקר מהכנסות בסך של 51 מיליוני ש"ח בגין עדכון אומדן בנכסים לא פיננסיים ומשערוך נכסי נדל"ן להשקעה בסך של 23 מיליוני ש"ח.
הרווח התפעולי לאחר הכנסות / הוצאות אחרות ברבעון הרביעי הסתכם בכ-244 מיליון ש"ח המהווים כ-6.2% מהכנסות הקבוצה, בהשוואה לכ-82 מיליון ש"ח, שהיוו כ-2.2% מהכנסות הקבוצה ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח התפעולי לפני הכנסות / הוצאות אחרות בשנת 2023 הסתכם בכ-605 מיליון ש"ח, כ-4.0% ממחזור המכירות בהשוואה לכ-394 מיליון ש"ח בשנת 2022 שהיוו כ-2.7% ממחזור המכירות.
בשנת 2023 הקבוצה צמצמה את מצבת העובדים לכ-15,800 לעומת כ-16,545 עובדים בשנת 2022 כחלק מתכנית ההתייעלות.
הכנסות אחרות בשנת 2023 הסתכמו בכ-102 מיליוני ש"ח שנבעו בעיקר מהכנסות בסך של 43 מיליוני ש"ח בגין עדכון אומדן נכסים לא פיננסיים של החברה ומשערוך נדל"ן להשקעה בסך של 57 מיליוני ש"ח, בהשוואה להוצאות אחרות של כ-111 מיליוני ש"ח בשנת 2022. בשנת 2022 נרשמה הוצאה בסך 182 מיליון ש"ח בגין תכנית ההתייעלות של החברה ומנגד נרשמה הכנסה משערוך נכסי נדל"ן להשקעה בסך 69 מיליון ש"ח.
הרווח התפעולי לאחר הכנסות / הוצאות אחרות בשנת 2023 הסתכם בכ-707 מיליון ש"ח, כ-4.7% ממחזור המכירות בהשוואה לכ-283 מיליון ש"ח בשנת 2022 שהיוו כ-1.9% ממחזור המכירות.
הרווח הנקי ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם ב-133 מיליון ש"ח (כ-132 מיליון ש"ח מיוחס לבעלי המניות) ומהווה שיא רבעוני עבור החברה לעומת רווח נקי של כ-3 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד (כ-2 מיליון ש"ח מיוחס לבעלי המניות), שנבע מתכנית התייעלות שיושמה.
רווח נקי שנתי של 323 מיליון שקל
הרווח הנקי בשנת 2023 הסתכם בכ-323 מיליון ש"ח (כ-312 מיליון ש"ח מיוחס לבעלי המניות) בהשוואה לרווח נקי של כ-2 מיליון ש"ח בשנת 2022 (כ-1 מיליון ש"ח מיוחס לבעלי המניות).
ה-EBITDA ברבעון הרביעי הסתכם בכ-427 מיליון ש"ח, המהווים כ-10.9% מסך מכירות החברה בהשוואה לכ-300 מיליון ש"ח ברבעון המקביל, שהיוו כ-8.2% מסך מכירות החברה ברבעון המקביל אשתקד.
ה-EBITDA בשנת 2023 הסתכם בכ-1,572 מיליון ש"ח המהווים כ-10.4% מסך מכירות החברה, בהשוואה לכ-1,294 מיליון ש"ח שהיוו כ-8.8% מסך מכירות החברה בשנת 2022.
הכנסות מגזר קמעונאות ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-3,625 מיליון ש"ח, גידול של כ-7.5%, לעומת כ-3,372 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, שנבע בעיקר מגידול במכירות בחנויות שופרסל. הרווח התפעולי במגזר קמעונאות הסתכם בכ-134 מיליון ש"ח ובשיעור של 3.7% מההכנסות בהשוואה לכ-39 מיליון ש"ח ובשיעור של כ-1.2% מההכנסות ברבעון המקביל אשתקד.
הכנסות מגזר קמעונאות בשנת 2023 הסתכמו בכ-14,054 מיליון ש"ח, גידול של כ-3.7% לעומת כ-13,558 מיליון ש"ח בשנת 2022. הרווח התפעולי במגזר קמעונאות הסתכם בכ-471 מיליון ש"ח ובשיעור של 3.4% מההכנסות בהשוואה לכ-271 מיליון ש"ח ובשיעור של כ-2.0% מההכנסות בשנת 2022.
הכנסות מגזר הנדל"ן ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-62 מיליון ש"ח לעומת כ-59 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע בעיקר מעליית מדד המחירים לצרכן. הרווח התפעולי במגזר הנדל"ן ברבעון הרביעי הסתכם בכ-43 מיליון ש"ח בהשוואה לכ-48 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון נובע בעיקר מהוצאות הקשורות עם פיתוח פעילות הנדל"ן כחלק מיישום אסטרטגיית החברה להפיכת הפעילות כמנוע צמיחה משמעותי.
הכנסות מגזר הנדל"ן בשנת 2023 הסתכמו בכ-250 מיליון ש"ח לעומת כ-206 מיליון ש"ח בשנת 2022. הגידול בשיעור של 21.4% נובע בעיקר מרכישת השליטה בחברת לב המפרץ ומעלייה במדד המחירים לצרכן. הרווח התפעולי במגזר הנדל"ן בשנת 2023 הסתכם בכ-187 מיליון ש"ח בהשוואה לכ-172 מיליון ש"ח בשנת 2022.
הכנסות מגזר Be הסתכמו ברבעון הרביעי בכ-259 מיליון ש"ח בהשוואה לכ-255 מיליון ש"ח, גידול של 1.6%. המכירות בסניפים זהים קטנו בשיעור של כ-1.1% בעיקר כתוצאה מהשפעת מלחמת חרבות ברזל אשר הובילה לירידה בפעילות סניפים הממוקמים ביישובי העוטף ובצפון הארץ וכן באזורי תיירות לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי במגזר Be ברבעון הרביעי הסתכם בכ-5 מיליון ש"ח לעומת הפסד של כ-6 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נבע משיפור בשיעורי הרווחיות ביחס לאשתקד, בין היתר כתוצאה משינוי בתמהיל המכירות ומתהליכי התייעלות.
הכנסות מגזר Be הסתכמו בשנת 2023 בכ-1,036 מיליון ש"ח בהשוואה לכ-1,045 מיליון ש"ח בשנת 2022, קיטון של 0.9% אשר נבע בעיקר מהשפעת הקורונה על מכירות אשתקד. המכירות בסניפים זהים קטנו בשיעור של כ-1.9% לעומת שנת 2022 ובנטרול מוצרי קורונה, גדלו בכ-2.7%. הרווח התפעולי במגזר Be צמח והסתכם בכ-17 מיליון ש"ח לעומת כ-3 מיליון ש"ח בשנת 2022. הגידול נבע משיפור בשיעורי הרווחיות ביחס לאשתקד, בין היתר כתוצאה משינוי בתמהיל המכירות ומתהליכי התייעלות.
מכירות שופרסל אונליין בשנת 2023 עמדו על כ-17.5% לעומת כ-19.4% בשנת 2022. הירידה נבעה בין היתר כתוצאה מהחלשות השפעת משבר הקורונה בעיקר ביחס לרבעון ראשון בתקופה בשנת 2022 וכן, מצמצום פעילות מכירות מוצריNon-food באונליין כחלק ממיקוד ברווחיות הפעילות. החברה מפעילה שני מרכזי שילוח של האונליין בקדימה ובמודיעין. ברבעון השלישי לשנת 2021 החלה הפעילות המסחרית במרכז השילוח האוטומטי בקדימה שנמצא כיום בתפוקה מלאה והגיע לרווחיות. במרס 2023 מרכז השילוח האוטומטי במודיעין החל בפעילות מסחרית ולהערכת החברה, עד סוף שנת 2024 צפוי להגיע לתפוקה מלאה וכן להגיע לאיזון ורווחיות.
בשנת 2023 נתח מכירות המותג הפרטי עמד על כ-27.0% לעומת כ-27.2% בשנת 2022. הקבוצה תמשיך להרחיב משמעותית את מגוון מוצרי המותג הפרטי כדי להציע ללקוחותינו אלטרנטיבה איכותית ואטרקטיבית תוך קידום התחרות בתחום המזון ומוצרי הצריכה.