קני (נפתלי) רוזנברג, בעל השליטה באל על<br>קרדיט: יח"צ
קני (נפתלי) רוזנברג, בעל השליטה באל על קרדיט: יח"צ

חברות התעופה הישראליות נאלצו להחזיר לטסים כ-155 מיליון דולר בשל טיסות שבוטלו מאז המלחמה, כך עולה מדיון שנערך היום (ב’) בוועדת הכלכלה. אלא שחברות התעופה שמגלגלות מעל 400 מיליון שקל ובשל כך לא זכאיות לפיצוי מהמדינה, דורשות כעת לבטל את חוק טיבי נוכח המלחמה על מנת שלא להמשיך להחזיר כספים על טיסות שבוטלו.

בחברת התעופה אל על הציגו בוועדה איך נעים על הגבול הדק שבין חברה פרטית לבין חברה לאומית. מצד אחד, כאשר החברה בצרות ונקלעת לשוקת שבורה, היא מקבל ללא שום בעיה סיוע של מיליונים מהמדינה על מנת לעמוד על הרגליים. מהצד השני, כאשר נוח לה, היא מדגישה שהיא אינה חברה ממשלתית, ובטובה היא בא לעזרת הציבור.

כך היה כאשר סמנכ"ל המסחר של אל על, שלומי זפרני, ציין בוועדה כי באותו בוקר ה-7 באוקטובר לקחה אל על על עצמה צו 8, על אף שאינה חברה ממשלתית, והוסיפה מאות טיסות למתן מענה לצרכי הציבור. אלא שחברת התעופה אל על הייתה בעבר חברה ממשלתית עד שנמכרה על ידי המדינה שהותירה בידה זכות להורות על שמירת האינטרסים של המדינה ועל אופן הפעלתה. אז אף אחד לא צריך להגיד תודה עם כל הכבוד לחברת התעופה שבחרה היום בתחפושת שמתאימה לה. במיוחד לא עכשיו שהיא הנהנית העיקרית מהעדר הטיסות של חברות התעופה הזרות לישראל.

ברוב החוצפה, החברות דורשות כעת השהייה של חוק טיבי, זה שמאפשר החזרה של הכסף על טיסות שבוטלו, בגלל המלחמה. "יש צורך לטפל בחוק שירותי תעופה ולהסיר את חובת הפיצוי לעת הזו", ביקש זעפרני. הוא ציין כי הממשלה הכינה תזכיר חוק למקרה הנוכחי, אך עדיין החוק עצמו לא נותן מענה במקרים של מלחמה או קורונה למשל. בנוסף ביקש זפרני תנאי תחרות שווים מול חברות זרות ואמר כי במקרה שבו המדינה או מוסדותיה מטיסים עובדים או משלחות צריך לתעדף טיסה בחברות ישראליות.

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, ציין כי החוק לא מתייחס למקרי קיצון ואירועי משבר, ולכן נדרש התיקון. הוא הוסיף כי החברה פועלת בכ-30% לעומת השגרה, אך לא שלחה אף עובד לחל"ת כדי לא לאבד כשירות, ויש בה 45 מגויסים בצו 8. הוא ציין כי ההחזר על הטיסות שבוטלו הסתכם בכ-20 מיליון דולר. סמנכ"ל הכספים של ארקיע, אלון סולר, ציין כי ארקיע הוציאה בעל כורחה כ-200 עובדים לחל"ת ומבקשת השתתפות מדינה בהעסקת עובדים חיוניים. לדבריו, היקף התשלום על ביטולים בחברה עומד על כ-15-20 מיליון דולר. זפרני התייחס גם הוא להיקף ההחזרים, ואמר כי מדובר בכ-120 מיליון דולר שאל על השיבה ללקוחותיה.

מתווה הפיצויים הכללי במשק לא כולל את חברות התעופה, בגלל שהמחזור שלהן גבוהה מ-400 מיליון שקל. עם זאת, באוצר יש כוונה להגיע לפתרון ולסייע לחברות התעופה הישראליות לצלוח את המשבר התזרימי.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש