שלושה שבועות לאחר השקת 50 סניפי קרפור (Carrefour) ביום אחד מנכ"ל אלקטרה צריכה, צביקה שווימר, אומר במעמד פרסום הדוחות כי "עם השקת רשת קרפור בישראל אנו נמצאים בנקודת מפנה של תחום המזון".
דבריו קשורים לתוצאות מגזר המזון שהעבירו את החברה להפסד ברקע להשקת סניפי קרפור בישראל. "מאז ההשקה ועד כה נרשם גידול של כ-84% במחזור המכירות בסניפים המוסבים של קרפור תוך ביקושים ערים למותג".
שווימר מאותת כי החברה צפויה להשיק מאות מוצרים נוספים של קרפור בתקופה הקרובה, ומסביר כי "ברבעון זה, הושפעו התוצאות לשלילה מסגירת חנויות יינות ביתן לצורך שיפוץ, הסבה והשקה של 50 הסניפים הראשונים של קרפור אך יתרת ההסבות הצפויות יבוצעו ללא סגירה משמעותית של החנויות".
ההסבה עליה מדבר שווימר גררה ירידה בהכנסות מגזר הקמעונאות ומזון של אלקטרה צריכה ברבעון הראשון ל-644.7 מיליון שקל לעומת הכנסות של 688.4 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד. עם זאת, המכירות בחנויות זהות במגזר זה אשר פעלו באופן מלא בתקופת הדוח עלו ב-4.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד כאשר חנויות שנסגרו לטובת מעבר לשיפוץ נוטרלו מהחישוב.
בשורה התחתונה, במגזר הקמעונאות מזון אמ"צ עברה להפסד של 82 מיליון שקל לעומת הפסד לפני מסים על ההכנסה של 14.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021.
הירידה מוסברת בירידה במחזור ההכנסות, מהאצת פחת ומגידול בעלויות שכר המטה בעיקר כתוצאה צתוכנית הרה ארגון שיושמה ב-2022 והאצת השקת קרפור. בהתאם לתוכניות העבודה, עד הרבעון השני של 2024 יוסבו כל שאר חנויות יינות ביתן לחנויות Carrefour כאשר ההסבות שמעבר ל-50 הסניפים הראשונים שהושקו יתבצעו ללא צורך משמעותי של סגירת הסניפים.
לגבי נתוני אלקטרה צריכה ברמת הקבוצה, ההכנסות עלו בכ-4% ל-1.5 מיליארד שקל. בנטרול מגזר המזון נרשמה עלייה של 13% בהכנסות בעיקר מגידול במכירות מגזר מוצרי צריכה חשמליים ומגזר קמעונאות חשמל.
שיעור הרווח הגולמי ברבעון הראשון של שנת 2023 עמד על כ-28.7% ממחזור המכירות, לעומת כ-28.9% בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי ברבעון הראשון עלה בכ-3.1% לסך של כ-432 מיליון שקל, לעומת סך של כ-419 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה ברווח הגולמי נבעה בעיקר ממגזר קמעונאות חשמל וממגזר ספורט ופנאי, עליה שהתקזזה בחלקה מירידה ברווח הגולמי במגזר המזון, בעיקר כתוצאה מסגירת סניפים לטובת הסבתם והכנתם להשקת Carrefour.
הרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות, נטו הסתכם ברבעון הראשון של 2023 בכ-5.5 מיליון שקל, לעומת כ-54.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בנטרול מגזר המזון עלה הרווח בסעיף זה בכ-3.7% לכ-54.4 מיליון שקל, לעומת כ-52.4 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2022.
הרווח התפעולי החשבונאי, ברבעון הראשון של 2023 הסתכם בסך של כ-3 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-85.7 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022. הקיטון נובע מתוצאות מגזר המזון, וכן מכך שברבעון המקביל אשתקד נרשמו הכנסות אחרות בסך כ-31 מיליון שקל משערוך נדל"ן.
בשורה התחתונה, אלקטרה צריכה עברה להפסד של 52.6 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, לעומת רווח בסך של כ-41.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. השינוי בשורת הרווח נובע בעיקר מהפסד במגזר קמעונאות המזון, ומשערוך אשתקד של הנדל"ן להשקעה.
למי שרוצה להסתכל על הכוס המלאה, בנטרול מגזר המזון, הסתכם הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ברבעון בסך של כ-25.8 מיליון שקל, לעומת סך של כ-49.9 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2022.