חברת טופ גאם, הפועלת בשוק תוספי התזונה בצורת מתן של סוכריות גומי, סיכמה את הרבעון הראשון לשנת 2023 עם עלייה בהכנסות, אך אלו לא התגלגלו לשורה התחתונה בשל סעיפים חד פעמיים.
בשורה העליונה, ההכנסות ממכירות ברבעון הראשון 2023 עלו בכ-15% לכ-12.5 מיליון דולר, בהשוואה לכ-10.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. תחום תוספי התזונה רשם צמיחה של כ-35%, ביחס למכירות תוספי התזונה ברבעון המקביל אשתקד. על הצמיחה בתחום תוספי התזונה הכבידה מחויבות של החברה לייצור מוצרים בכשרות גבוהה המתוכננת אחת לשנה – פעילות המונעת ייצור תוספי תזונה במקביל. החברה צופה המשך צמיחה מואצת גם במהלך 2023 על רקע תחילת מימוש הסכמי אספקה עם לקוחות אסטרטגיים מהותיים.
במגזר תוספי התזונה רשמה החברה ברבעון הראשון 2023 גידול של 35% בהכנסות ממכירות שהסתכמו בכ-6.5 מיליון דולר, בהשוואה לכ-4.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. מכירות מוצרי ה-Propriety ירדו ברבעון הראשון בשיעור של כ-35%, לעומת הרבעון המקביל אשתקד בשל תקלות בקו הביקבוק עד לחודש מרץ (כעת הקו תפעולי) שגרם לדחיית ייצור של מוצרי ה-Propriety. עם זאת, החברה צופה שיעור צמיחה משמעותי של מכירת מוצרי ה-Tailor Made, ה-Propriety ובקבוקים כבר ברבעון השני.
נכון למועד הדוח, לטופ גאם צבר הזמנות של מוצרי תוספי תזונה שגדל להיקף של כ-9 מיליון דולר לאספקה במהלך החודשים הקרובים, לעומת צבר של כ- 6.5 מיליון דולר לסוף שנת 2022.
במגזר פעילות הממתקים ואחר נשארו הכנסות החברה ברבעון הראשון יציבות על 6 מיליון דולר, בהשוואה לכ-6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד זאת לאור השחיקה בשערי המטבע והירידה במכירות במגזר האחר. בממתקים היתה צמיחה של 11% לעומת ירידה באחרים. החברה צופה המשך צמיחה מתונה של המגזר במהלך השנה.
הרווח הגולמי ברבעון עלה בכ-20% לכ-4.3 מיליון דולר, בהשוואה לכ-3.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח הנקיברבעון הסתכם בכ-467 אלף דולר, בהשוואה לכ-1.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
הירידה ברווח הנקי הושפעה בעיקר משלושה גורמים, ששניים מהם חד פעמיים. האחד, הוצאות מימון שרשמה החברה בסך של כ-212 אלף דולר כתוצאה מעסקאות פורוורד שביצעה ב-2023 מול הדולר כהגנות להשקעות במפעל החדש, שהתחזק בתקופת הדוח באופן משמעותי מול השקל; השני הוצאות בסכום מהותי של כ-533 אלף דולר שהוצאו עבור עסקת M&A בינלאומית שבחנה החברה והחליטה לא להתקדם עמה; השלישי הפגיעה בתמהיל המכירות של החברה כתוצאה מתקלות בקו הבקבוק שגרמו לדחייה של יצור של מוצרי Propriety שנהנים משיעורי רווחיות גבוהים, וכתוצאה גם פגיעה במרווחים.
ה-EBITDA ברבעון הראשון הסתכם בכ-1.3 מיליון דולר, בהשוואה לכ-1.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הירידה ב-EBITDA נובעת בשל הסיבות המנויות למעלה. החברה צופה צמיחה ב-EBITDA ובשיעור ה-EBITDA במהלך השנה.
ה-EBITDA (Non-GAAP) עלה ברבעון הראשון לכ-2.0 מיליון דולר, בהשוואה לכ-1.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
לדברי חגי שטדלר, יו"ר טופ גאם: ברבעון הראשון של 2023 הציגה החברה צמיחה של כ-35% במגזר תוספי התזונה, שהובילה לצמיחה של כ-15% בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד. אנו צופים כי החברה תמשיך בצמיחה מואצת במהלך השנה. בנוסף, החברה מציגה צמיחה של כ-20% ב-Non-GAAP EBITDA, וזאת במקביל להקמת המפעל החדש, השקעות בבניית תשתיות ניהוליות, וערוצי שיווק בינלאומיים במקביל לבניית יכולות מו"פ.
"על הרווחיות הכבידו הוצאות חד פעמיות, בין היתר: הוצאות מימון ותהליך M&A עם גוף בינלאומי, שהחברה החליטה לבסוף שלא להתקדם עימו, ופגיעה בתמהיל המכירות בשל התקלות עד לקראת מרץ בקו הבקבוקים. מעבר לצמיחה הצפויה של לקוחות קיימים, החברה צופה צמיחה נוספת במהלך השנה כתוצאה ממכירות ללקוחות חדשים, והתחלת מכירות של מוצרים חדשים וחדשניים. החברה ממשיכה להיות ממוקדת ביישום האסטרטגיה ובניית ערך, תוך ביסוס מערכי שיווק, הפצה וייצור גלובליים באופן אורגני ולא אורגני, כל זאת לצד חיזוק המותג והמיצוב הבינלאומי של החברה".
לדברי עמיחי בר-ניר, מנכ"ל טופ גאם: "התקופה הנוכחית רוויית אתגרים בארץ ובעולם, ואף על פי כן הצלחנו להציג צמיחה בהכנסות החברה. במהלך הרבעון זכינו להישגים מרשימים, כאשר מוצרים חדשניים המכילים תוספי תזונה - מגנזיום וקפאין - זכו במקומות הראשונים באירופה וסימנו פריצת דרך עבורנו, תוך תחילת דיונים עם גורמים אסטרטגיים להשקה מהירה של המוצר החדשני. אנו ממשיכים לפעול כל העת להמשך הרחבת פעילותנו העסקית בשורת מהלכים, שהאחרונים בהם כללו את רכישת פארמאיטבי והשת"פ עם ניאופרם. החברה מצויה בשלבים מתקדמים של הסכמי אספקה מול לקוחות אסטרטגיים נוספים, ביניהם לקוחות TIER 1, זאת בנוסף להשקה של מוצרים מבודלים על בסיס הטכנולוגיה החדשנית של המיקרו-אנקפסולציה. החברה עמלה על שיפור היעילות ומערך הייצור ושרשרת האספקה, על מנת לשפר את מרווחי החברה. אין לי ספק שמהלכים אלו ואחרים יסייעו לנו להרחיב הן את מעגל לקוחותינו, והן את סל המוצרים והשירותים שאנו יודעים להעניק – ובכך, יתרמו משמעותית להגדלת היקפי הייצור והמכירות של החברה לקראת השקת המפעל החדש בשנה הבאה".