אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת אלקטריאון<br>קרדיט: ניר סלקמן
אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת אלקטריאון קרדיט: ניר סלקמן

חברת אלקטריאון וירלס פרסמה היום לאחר המסחר את הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי לשנת 2022. מהדוחות עולה כי החברה ממשיכה לפעול במרץ על מנת להעמיק קשרים מסחריים עם שותפים אסטרטגיים קיימים וכדי לבסס שיתופי פעולה עם שותפים חדשים, בישראל, אירופה, ארה"ב ואסיה. במקביל, החברה פועלת לקידום, שכלול וייעול שרשרת האספקה, וזאת על מנת לאפשר לחברה לעמוד בביקושים הגדלים הצפויים עד לסוף שנת 2024.

החברה רשמה גידול משמעותי בהסכמים הממומשים והתקרבות ליעד ההכנסות שהוצג גם ברבעון הקודם זאת לצד עלייה בתקבולים מהתקשרויות קודמות כאשר החברה דוהרת להשגת היעד של 102 מיליון שקל.

הכנסות ורווח גולמי של החברה נכון למועד הדוח הסתכמו בכ-8.65 מיליון שקל, כאשר בתקופות המקבילות אשתקד לא היו כלל הכנסות. הגידול לתקופה האמורה נובע מהכרה בהכנסה בגין פרויקטים בגרמניה ובאיטליה. כמו כן, החברה הציגה לראשונה רווח גולמי אשר הסתכם בכ-1.51 מיליון שקל לשנת 2022.

יצויין, כי בתקופת הדוח החברה פעלה למען ייעול שרשרת האספקה וטיוב של יכולות הייצור, וזאתת מתוך כוונה להמשיך להגדיל את הרווח הגולמי.

יעד הכנסות ותקבולים של החברה מפרויקטים לשנת 2024-2023, עומד על סך של כ-102 מיליון שקל, כאשר כ-79% מתוך הסכום נובע מהתקשרויות קיימות (כ-40 מיליון שקל) ומהתקשרויות שנמצאות בשלבי משא ומתן/מכרז (כ-39 מיליון שקל).

בשנת 2022 גיבשה החברה שני פתרונות טעינה באמצעותם היא פונה לשוק - פלטפורמת הטעינה האלחוטית הדינאמית של רכבים חשמליים (ERS אירופה), ופלטפורמת הטעינה הסטטית. בהקשר זה, יעד ההכנסות והתקבולים בו שואפת החברה לעמוד עד לסוף שנת 2024 עבור "הכביש החשמלי" עומד על סך של כ-70 מיליון שקל, ויעד ההכנסות והתקבולים בו החברה שואפת לעמוד עד סוף שנת 2024 עבור הטעינה הסטטית עומד על סך של כ-32 מיליון שקל.

הוצאות מחקר ופיתוח נטו לשנת 2022 הסתכמו בכ-58 מיליון שקל, לעומת הוצאות של כ- 43 מיליון שקל בתקופה המקבילה דאשתקד. הגידול נובע בעיקר עקב, גידול במספר העובדים בחברה ובגין ההתקדמות בפיילוט בשוודיה והפרויקט ביוטה בארה"ב.

הוצאות שיווק ופיתוח עסקי לשנת 2022 הסתכמו בכ- 21 מיליון שקל, לעומת כ- 14.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה דאשתקד. הגידול בהוצאות נבע בעיקר מגידול בכח האדם ומעלויות שיווק ופיתוח עסקי באירופה ובארה"ב. מאז החדירה לשוק האמריקאי לפני כשנה, הסכם העקרונות עם משרד התחבורה במישיגן, וההכרזה על החברה כ"ספק יחיד" ביוטה, ישנו גידול בהזדמנויות הרבות הנוצרות לחברה בארה"ב בתקופת הדוח. מאמצים אלה מייצרים אפשרויות עתידיות להמשך שיתופי פעולה משמעותיים.

ההפסד לשנת 2022 הסתכם בכ-83 מיליון שקל, לעומת כ-57 מיליון שקל בתקופה המקבילה דאשתקד. הגידול בהפסד נובע מגידול בהוצאות מכירה ושיווק ובהוצאות מחקר ופיתוח, כפי שתואר לעיל. בנוסף, קיים גידול משמעותי בתקופה האמורה בתזרים המזומנים שנבע בין היתר מהצטיידות מראש של ציוד לקראת פרויקטים בישראל, אירופה וארה"ב בהיקף של כ-27 מיליון שקל.

נכון ליום 31 בדצמבר 2022, לחברה יתרות מזומנים, שווי מזומנים ופיקדונות בסך של כ-72 מיליון שקל. בנוסף, בחודש פברואר 2023, לאחר תקופת הדוח, גייסה החברה הון בסך של כ-20 מיליון ₪ במסגרת הנפקה פרטית. הגיוס נעשה, בין היתר, לצורך תמיכה בהכנות אותן מקיימת החברה להגשת הצעה באמצעות חברת הבת השוודית, אלקטריאון AB (בבעלות מלאה של החברה) במכרז שפרסמה ממשלת שוודיה בחודש נובמבר 2022 למספר מצומצם של מציעים אשר השלימו בהצלחה את הליך המיון המוקדם – וביניהם החברה - שעניינו התקנה של מערכת טעינה חשמלית על גבי כביש באורך של כ-42 ק"מ, המיועדת לטעינת משאיות כבדות.

בשנת 2022, עברה החברה משלב פיתוח הטכנולוגיות לשלב שיווק ומכירות ומציגה, חתימה על הסכמים אסטרטגים, גידול משמעותי בהכנסות וזכייה במכרזים בינלאומיים באירופה ובארה"ב. במהלך תקופה זו ביססה החברה את התשתיות הדרושות מבחינה טכנולוגית וכן בהצטיידות מלאים על מנת לשרת את צבר ההזמנות אשר בנתה לשנים 2024-2023.

בחודש פברואר 2022, זכתה החברה במכרז של משרד התחבורה של מדינת מישיגן בארה"ב בשיתוף עם המשרד לתחבורה עתידית וחשמול של המדינה, להקמת פרויקט להדגמת טעינה אלחוטית אשר יכלול פריסת כביש טעינה אלחוטי באורך של כ-1.6 ק"מ ועמדות סטטיות לטעינה אלחוטית. הפרויקט במישיגן צפוי להיות מופעל במהלך שנת 2023. משרד התחבורה של מדינת מישיגן ישתתף בהעמדת מימון לפרויקט במישיגן בהיקף של כ-1.9 מיליון דולר.

בחודש אפריל 2022, מינהל התחבורה השוודי החליט להאריך את משך הפיילוט בקשר עם פרויקט הדגמת מערכת הכביש החשמלי האלחוטי פרי פיתוחה של החברה באי גוטלנד שבשוודיה. בגין הארכת משך הפיילוט, תקבל החברה מימון נוסף ממינהל התחבורה השוודי בסך של כ-2 מיליון אירו (כ-7 מיליון שקל).

בחודש מאי 2022, התקשרה החברה עם אלקטרה אפיקים בע"מ, בהסכם להתקנת תשתית טעינה אלחוטית עבור 30 אוטובוסים ומתן שירותי תמיכה, תפעול ותוכנה לתשתית הטעינה למשך 12 שנים. בתמורה לשירותים, תשלם אפיקים לחברה סך כולל של כ-6.5 מיליון ₪.

בחודש אוגוסט 2022, הודיעה החברה על השתתפות בקונסורציום שנבחר על ידי המשרד הפדראלי הגרמני לכלכלה ושינויי אקלים לבצע את פרויקט "E|MPower" בגרמניה. הפרויקט יתוקצב על ידי ממשלת גרמניה בסך כולל של 5.7 מיליון אירו. מתוך סכום זה, תקבל החברה סך של כ-2.1 מיליון אירו.

בחודש אוגוסט 2022, החברה סיימה לפרוס מקטע כביש חשמלי אלחוטי נוסף בברגמו איטליה עבור שדה התעופה בעיר ברגמו וכן השלימה סדרת ניסויים ובדיקות ביצועים עם יתר השותפים בקונסורציום - יצרניות הרכב המובילות סטלנטיס ו-IVECO ואוניברסיטת פוליטקניקו מילאנו.

בחודש אוגוסט 2022, החברה התקשרה במזכר הבנות לא מחייב עם חברת התחבורה האמריקאית, CTG Logistics, Inc, אשר למיטב ידיעת החברה מפעילה צי של כ-2,800 לימוזינות ומוניות בערים ניו יורק ולאס וגאס. בהתאם למזכר ההבנות כאמור, הביעו הצדדים את כוונתם להתקשרות בהסכם מסחרי מחייב במסגרתו החברה תספק ל-CTG שירותי טעינה אלחוטית ושירותים נוספים.

בחודש ספטמבר 2022, החברה התקשרה בהסכם נוסף עם חברת Energie Baden-Wuttemberg AG ("EnBW"), במסגרתו תפרוס החברה מערכת לטעינה אלחוטית דינמית וסטטית במדינת באדן-וירטמברג, תמכור לעירייה אוטובוס חשמלי של חברת הייגר, המותאם לטעינה אלחוטית, וכן תספק

שירותי תפעול ותחזוקה למערכת למשך שלוש שנים, וזאת תמורת תשלום של כ-3.2 מיליון אירו. בחודש ספטמבר 2022, חתמה החברה על הסכם עם משרד התחבורה של מדינת מישיגן בארה"ב במסגרתו הצדדים התחייבו לפעול לקידום מעמדה של מישיגן כמדינה מובילה בכל הנוגע להקמת מערכת כבישים חשמלית אלחוטית, וזאת, בין היתר, על ידי יצירת שיתופי פעולה עם שותפים מקומיים, לרבות גורמים מדינתיים, מוניציפאליים, מפעילי תחבורה ציבורית, בעלי ציי רכב מסחריים וחברות שליחויות, באמצעותם יקודם הפיתוח ותואץ ההטמעה של מערכת כבישים חשמלית אלחוטית בסדר גודל מסחרי, על ידי גורמים שונים.

תקופת ההסכם הינה 5 שנים ממועד חתימתו. בנוסף, הצדדים התחייבו לפעול בשיתוף פעולה לגיוס תקציבים ומשאבים מדינתיים ופדראליים עבור הגברת השימוש ברכבים חשמליים והוצאתם לפועל של פרויקטים להקמת מערכת כבישים חשמלית אלחוטית וזאת כדי לעמוד במטרה של חישמול צי הרכבים של מדינת מישיגן עד שנת 2030.

בחודש אוקטובר ,2022 התקבלו ממצאי בדיקות שערך מכון מחקר עצמאי תחת משרד התשתיות השוודי, The Swedish National Road and Transport Research Institute) ("VTI"). הבדיקות בוצעו באמצעות סימולטור רכב כבד (HVS) המחיל עומסים על אזורי דגימה קטנים בכבישים בקנה מידה מלא המדמה את העומסים חודשים ארוכים. ממצאי הבדיקות הראו כי טכנולוגית הטעינה האלחוטית הדינאמית של החברה וסלילי הטעינה, אינם משפיעים לרעה על משך החיים או איכותו של כביש מהיר טיפוסי בשוודיה. בחודש אוקטובר הכביש האלחוטי של אלקטריאון אף הותקן בצפון שוודיה על מנת לבחון את המערכת בתנאי חורף קיצוניים, הבדיקות יימשכו שני חורפים.

בחודש פברואר 2023, הוכרה .Inc Electreon ,חברה בת בבעלות מלאה של החברה, כ"ספק יחיד" במסגרת הליך שקיימה אוניברסיטת יוטה בארה"ב, לצורך הקמת פרויקט משותף לחברה הבת, לרשות הנמלים ביוטה, ולמכון המחקר של אוניברסיטת יוטה, במימון הקרן הלאומית למדע ASPIRE, אשר יכלול בתוכו פיתוח משותף, הקמה והפעלה של כביש "חשמלי" בו תותקן מערכת הטעינה האלחוטית הדינאמית של החברה, בשלב ראשון באורך של כ-6.1 ק"מ. לפי מידע שנמסר לחברה מ-ASPIRE, המימון לפרויקט ינבע מהחלטת בית המחוקקים של יוטה משנת 2021, להקצות מימון בסך של כ-15 מיליון דולר אמריקאי.

החודש חתמה אלקטריאון על מזכר הבנות אסטרטגי יחד עם שתיים מהחברות המובילות והמוערכות ביותר בתעשיית הרכב העולמית - יצרנית הרכב היפנית Motor Corporation TOYOTA ("טויוטה"), והיצרנית (Tier 1) הגלובלית של חלקי רכב DENSO Corporation ("דנסו"). מזכר ההבנות מפרט את העקרונות והתנאים לפיתוח משותף של טכנולוגיית טעינה אלחוטית לרכבים קיימים ולרכבים חדשים, על בסיס הטכנולוגיה שפיתחה החברה. מזכר הבנות זה הוא תוצר של הערכה טכנולוגית מקיפה ומוצלחת של מערכת הטעינה האלחוטית של החברה שביצעו טויוטה ודנסו, בין היתר במסגרת סקר היתכנות שנערך במטה החברה בבית ינאי במשך שבועיים, בו השתתפו צוותים טכניים של טויוטה ודנסו, ובסיומו נערכה הדגמה של היכולות הטכנולוגיות של המערכת במתחם ההדגמה שבמטה החברה, על רכב היברידי מסוג טויוטה RAV4.

במסגרת מזכר ההבנות הצדדים ישתפו פעולה למימושם של חמישה תוצרים מרכזיים: בראש ובראשונה, טויוטה ודנסו התחייבו כי יפעלו יחד עם צוותי הפיתוח של החברה למען פיתוח משותף של ערכת טעינה אלחוטית המיועדת להתקנה פשוטה על רכבים קיימים (Aftermarket Kit) של מגוון יצרני רכב. בנוסף, התחייבו הצדדים לפתח פתרון טעינה אלחוטית שישולב Built-in ברכבי טויוטה חשמליים חדשים כחלק מהליך הייצור. כמו כן, הסכימו הצדדים לשתף פעלה בוועדות התקינה הבינלאומיות לטעינה אלחוטית של רכבים חשמליים; לקיים פיילוט ביפן שמטרתו לבנות מאגד חברות מקומי ולרתום מקבלי החלטות לקידום פרויקטים בתחום הטעינה האלחוטית הדינמית; ולקיים פיילוט בארצות הברית ו/או אירופה לצורך הכנה לפרויקטים מסחריים וביסוס המודל העסקי של החברה.

אורן עזר, מנכ"ל אלקטריאון, ציין כי: "שנת 2022 הייתה שנה מפנה משמעותית עבור החברה של מעבר משלב ההיתכנות טכנולוגית לשלב מימוש ההיתכנות המסחרית. ההשקעות אשר בוצעו והתשתית אשר נבנתה במהלך השנים החלו לשאת פרי עם יעד הכנסות ותקבולים של כ- 102 מיליון שקל לשנים 2024-2023 עם הסכמים אסטרטגיים עם חברות מובילות בתעשיית הרכב הבינלאומית, ועם חדירה לשוק האמריקאי. בתקופה האחרונה ניתן להבחין במגמה הולכת וגוברת של אימוץ הרעיון של "כביש חשמלי" במדינות אירופה ובארצות הברית. אנו מאמינים כי בשלות הטכנולוגיה, הצמיחה במכירות, ההסכמים האסטרטגיים שנחתמו וההתקדמות שביצעה החברה ברבעון האחרון תחזק משמעותית את מעמדנו העסקי והתחרותי באירופה, בארה"ב ובמדינות נוספות, ותמשיך לקדם את החברה למטרות והיעדים שהצבנו לעצמנו".

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש

  • 4
    ההפסד שנתי 83 מיליון שקל, יתרת מזומנים 92 מיליון שקל

    ההפסד שנתי 83 מיליון שקל, יתרת מזומנים 92 מיליון שקל. הכנסות "קיימות" של 20 מיליון שקל, הכנסות "בייזום" של 4 מיליון שקל. נשמע גבולי.

    • נשמע גבולי
    • 30/03/2023 11:34
  • 3
    "זכתה" במישיגן ומשלמת על התענוג 3.8 מיליון דולר

    אלקטריאון מוכרים משחקי מילים. "זוכים" במכרזים שעולים להם מיליונים, מבטיחים כבר שנתיים הכנסות מ-200 אוטובוסים נטענים של דן. אף פעם אין עסקה רצינית, הכל פיילוטים ו"זכיות" בכאילו.

    • "זכתה" במישיגן ומשלמת על התענוג 3.8 מיליון דולר
    • 30/03/2023 10:59
  • 1
    פששש. חברה שהולכת ומתקדמת מיום ליום

    העתיד נראה ורוד בחברה הזאת.... על פניו נראה שהם מפתחים מוצר מצויין לקראת העתיד בו הרכבים יעברו לחשמליות .
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    • ronaldinio
    • 29/03/2023 18:18