קבוצת אלקטרה מוצרי צריכה פרסמה הבוקר (א’) את הדו"חות הכספיים לסיכום הרבעון הרביעי ושנת 2022 כולה, מהם עולה כי שנתיים מהרכישה של יינות ביתן רשת המזון מתקשה להתרומם ורשמה הפסד של 109 מיליון שקל ב-2022.
יינות ביתן מפעילה 152 סניפים בשטח מכירה של 115 אלף מטר. הרשת רשמה צמיחה של 0.2% בלבד בהכנסות ברבעון הרביעי ל-702 מיליון שקל. המכירות בחנויות זהות ירדו ב-1.7% ברקע לסגירת סניפים לרגל שיפוץ. המכירות למ"ר הגיעו ל-2,053 שקל בממוצע ברבעון הרביעי.
במהלך הרבעון השלישי של 2022 ביצעה חברת הבת יינות ביתן, תוכניות להתייעלות ורה-ארגון, הכוללות, בין היתר, התייעלות תפעולית בסניפים ובכוח אדם, החלטה על סגירת 5 סניפים מפסידים. בהתאם לתוכניות הנהלת יינות ביתן נערכת האחרונה להאצת הסבת הסניפים ולביצוע השקה של 50 סניפי Carrefour במחצית הראשונה של 2023, וזאת על מנת לייצר פריסה ארצית והשקת שלושה פורמטים קמעונאים של Carrefour.
החברה צופה, כי יישום תכנית ההתייעלות והרה ארגון הכוללת את האצת הסבת סניפי הרשת ל-Carrefour, ישפר את יכולות החברה לפעול להשגת היעדים והאסטרטגיה העסקית במגזר המזון, אשר העיקרי שבהם הוא השקת רשת Carrefour במחצית הראשונה של 2023, דבר אשר שיפר את ה-EBITDA של מגזר המזון החל מהרבעון הרביעי של שנת 2022, וצפוי להגדיל את הפדיון בחנויות המוסבות. כמו כן, מימוש התוכנית יאפשר להשיק בצורה אפקטיבית את מועדון כרטיסי האשראי החדש שמשיקה החברה, בסמוך להשקת רשת Carrefour.
בדוחות הכספיים לסיכום שנת 2022, נרשמה הפרשה בגין תוכנית הרה-ארגון (לרבות הפרשות בגין ירידת ערך רכוש קבוע ואחרות), שהקטינה את תוצאות מגזר קמעונאות המזון בסכום של כ-52 מיליון שקל ב-2022. רישום ההפרשה הזו הביא לירידה ברווח הנקי של החברה וברווח הנקי המיוחס לבעלי מניות החברה בשנת 2022, בסך של כ-52 מיליון שקל ושל כ-21 מיליון שקל, בהתאמה.
החברה להשקה של כ-50 סניפי Carrefour בפריסה ארצית במהלך המחצית הראשונה של 2023 וצופה כי בשנת 2024 תגיע פעילות זו להכנסות של כ-3.6 מיליארד שקל ול-EBITDA של כ-175 מיליון שקל.
אלקטרה מוצרי צריכה סיכמה את 2022 עם עלייה של 34% בהכנסות לכ-6.24 מיליארד שקל, לעומת כ-4.65 מיליארד שקל אשתקד. עיקר העלייה נבעה מאיחוד תוצאותיהן של החברות שנרכשו במהלך שנת 2021 אשר לא נכללו במלואן בתקופה המקבילה אשתקד, בעיקר יינות ביתן שאוחדה החל מסוף חודש מאי 2021 וחברת סער א.ת. יזמות ומסחר שאוחדה החל מחודש יולי אשתקד, וכן מגידול במחזור המכירות במגזר מוצרי צריכה חשמליים וכן ממכירות הפעילות בדיוטי פרי.
הרווח הנקי של החברה, בנטרול מגזר המזון, הסתכם בשנת 2022 בכ-170 מיליון שקל, לעומת כ-180 מיליון שקל בשנת 2021, כאשר הירידה ברווח נבעה בעיקר מעלייה בהוצאות המימון בגין הפרשי שער. הרווח הנקי, ללא הנטרול האמור, הסתכם בשנת 2022 בכ-43.6 מיליון שקל לעומת כ-171.9 מיליון שקל אשתקד.
הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות, הסתכם בשנת 2022 בכ-102.9 מיליון שקל, לעומת 164.1 מיליון שקל ב-2021. השינוי ברווח הנקי של החברה וברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בשנת 2022, נובע בעיקר מהפרשה בגין תוכנית רה-ארגון, שהקטינה את תוצאות מגזר קמעונאות המזון בסכום של כ-52 מיליון שקל ב-2022.
צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה: "אנחנו מסכמים היום את תוצאות 2022, ומציגים גידולים בתחום מיזוג האויר בשוק המקומי ויצרנו פריצת דרך משמעותית עם הזמנות של למעלה ממיליארד וחצי שקל בתחום מערכות החימום לאירופה. בתחומים קמעונאות חשמל וספורט ופנאי המשכנו להראות גידול במכירות ובנתחי השוק שלנו. במהלך השנה התחלנו לבצע פעולות להחדרת שני מותגי על בתחום המזון -Carrefour ו-7Eleven , כאשר את פירות ההשקעה נזכה לראות בשנת 2023. במקביל אנו עובדים בכדי לייצר סינרגיה והגדלת נאמנות לקוחות באמצעות מועדון כרטיסי אשראי בשיתוף על כאל ובנק הפועלים (ביט) שיושק בצמידות להשקת רשתCarrefour . ניהול אחראי של ההון החוזר של הפעילויות השונות ובכלל זה הורדה משמעותית של יתרות מלאי בעיקר במגזר מוצרי צריכה חשמליים סייעה לנו להציג תוצאת שיא של תזרים מזומנים מפעילות שוטפת של כ-329 מיליון שקל, דבר אשר מחזק עוד יותר את איתנותה הפיננסית של החברה".