יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות מיטרוניקס פרסמה דוחות טובים שמצביעים על עלייה חדה בהכנסות, אך והעלייה במלאיים והוצאות המימון הכבידו על השורה התחתונה.
מיטרוניקס רשמה גידול של כ-486.4 מיליון שקל (91.8%) ביתרת המלאי אשר נובע בעיקר מתוספת של כ-84 מיליון שקל בגין איחוד לראשונה של ECCXI, מהעלייה במלאי חו"ג ותוצרת בעיבוד בהיקף של כ-106.9 מיליון שקל. לנוכח אתגרי שרשרת האספקה ורמות מלאי נמוכות בשנת 2021 שפגעו ביכולת האספקה של החברה, התקבלה אשתקד החלטה על רכישה מוקדמת יותר, ובהיקף גבוה יותר של רכיבים וחומרי גלם על מנת להבטיח מענה לביקוש למוצריה ולשמר את הרצף בפעילות הייצור ככל הניתן. כתוצאה מכך, חל גידול בערך מלאי חומרי הגלם. כמו כן חלה עלייה במחיר חומרי הגלם, בתעריפי ההובלה ובשער החליפין של דולר ארה"ב במהלך השנה האחרונה שתרמו גם הם לעליית ערך המלאי.
במיטרוניקס מאמינים כי לנוכח מגמת השיפור הצפויה בשרשרת האספקה ובזמינות חלק מחומרי הגלם, וחזרת הביקוש בשוק הבריכות למאפיינים המסורתיים טרום תקופת הקורונה, החברה כבר פועלת ותמשיך לפעול ברבעונים הקרובים להתאים את היקפי מלאי חומרי הגלם להיקפי הביקוש ויכולות הייצור שלה.
עוד רשמה החברה עלייה במלאי תוצ"ג בהיקף של כ-295.5 מיליון שקל. במיטרוניקס מסבירים כי העלייה המתמשכת בהיקף המכירות, חוסר היכולת לספק את הביקוש המוגבר למוצרים בשנת 2021 וברבעון הראשון של 2022 חייבו עלייה בהיקף המלאים במחצית השנייה של השנה המיועדים למכירה בעונת המכירות העוקבת בחצי הכדור הצפוני. מגמה זו, יחד עם עונת בריכות קצרה ושינוי אופי ההצטיידות של שרשרת ההפצה מקבלים ביטוי בעלייה במלאי תוצ"ג, אשר מצוי בעיקרו בחברות הבת, וצפוי לספק את הביקוש בעונת הבריכות בחצי כדור צפוני ב- 2023. תמונת מצב כוללת זו מוצאת ביטויה גם בעלייה בימי המלאי הממוצעים השנתיים, המסתכמים ל- 279 ימים בממוצע שנתי בהשוואה ל- 177 ימים בתקופה המקבילה אשתקד.
את שנת 2022 סיימה מיטרוניקס עם גידול בשיעור של 26.8% במכירות שהסתכמו בכ-1.787 מיליארד שקל, לעומת 1.409 מיליארד שקל ב-2021. הכנסות החברה ממכירות הרובוטים לבריכות פרטיות הסתכמו ב-1.501 מיליארד שקל, גידול בשיעור של 25.9% לעומת אשתקד. העלייה נובעת מהמשך ביקוש מוגבר לרובוטים בטריטוריות המרכזיות, ובעיקר בצפון אמריקה, מאיחוד לראשונה של ECCXI וכן מהעלאת מחירי מכירה בטריטוריות השונות.
מכירות החברה במגזר הבריכות הציבוריות הסתכמו בכ- 96.6 מיליון שקל, עלייה של 26.2%. העלייה בהכנסות מיוחסת בעיקר להמשך הביקושים בתחום וליכולת טובה יותר של החברה לספק את הביקוש למוצרים אלו, למרות האתגרים בשרשרת האספקה. הכנסות ממוצרי בטיחות ומוצרים נלווים לבריכות הסתכמו בכ-189.3 מיליון שקל, גידול בשיעור של 34.5% בהשוואה לאשתקד. העלייה במכירות נובעת בעיקר בשל איחוד לראשונה של ECCXI שכ-40% מהכנסותיה נובעות ממכירת מוצרים נלווים לבריכות, וכן מעלייה במכירות של המוצרים לטיפול במים. מנגד ישנה ירידה במכירות של מוצרים נלווים לבריכות בחברת הבת בגרמניה.
המכירות באירופה צמחו בשיעור של 3% (13% במונחי מטבע מקומי) והסתכמו לסך של 638.5 מיליון שקלים, המהווים 36% מהמכירות. המכירות בצפון אמריקה צמחו בשיעור של 57% (53% במונחי מטבע מקומי) והסתכמו לסך של 900.2 מיליון שקלים, המהווים 50% מהמכירות. בנטרול השפעת רכישת ECCXI, הצמיחה בצפון אמריקה הגיעה ל-40%.
המכירות באוקיאניה צמחו בשיעור של 12% (15% במונחי מטבע מקומי) והסתכמו לסך של 176.5 מיליון שקלים, המהווים 10% מהמכירות. המכירות בשאר העולם צמחו בשיעור של 22% והסתכמו לסך של 71.6 מיליון שקלים, המהווים 4% מהמכירות.
השפעת השינויים בשערי החליפין של המטבעות על המכירות בהשוואה לאשתקד מסתכמת בקיטון של כ-23.2 מיליון שקל במכירות, בעיקר כתוצאה מהיחלשות האירו בשיעור ממוצע של 7.4% והדולר האוסטרלי בשיעור ממוצע של 2.9%, אשר הובילו לקיטון של כ-55.7 מיליון שקל, אשר קוזזו כתוצאה מהתחזקות הדולר האמריקאי.
הרווח הגולמי הסתכם ב- 718.3 מיליון שקל, גידול בשיעור של 21.1% לעומת אשתקד. שיעור הרווח הגולמי הגיע לרמה של 40.2% בהשוואה ל-42.1% אשתקד. הרווחיות הגולמית הושפעה לחיוב מעליית מחירים, אפקטיבית ממוצעת בשיעור חד ספרתי גבוה במטבע מקור, ומהגידול המשמעותי בכמויות הייצור בשנת 2022. ההשפעה השלילית המהותית על הרווחיות הגולמית הייתה עלייה דו ספרתית בעלות הייצור הנובעת מעליות מחירי חומרי גלם, רכיבים אלקטרוניים ושילוח. בנוסף, נרשמה השפעת מטבעות שלילית והשפעת איחוד חברת ECCXI.
הוצאות מחקר ופיתוח הסתכמו לכ-52.6 מיליון שקל, גידול בשיעור של 13% לעומת אשתקד. עיקר הגידול נובע מגיוס כ"א למחלקות הפיתוח, ובקרת האיכות לצורך תמיכה בהמשך הפיתוח של קווי רובוטים חדשים, ופיתוח תחום הניטור, הבקרה והטיפול במי הבריכה שהסתכמו בתקופה בכ- 17.3 מיליון שקל בהשוואה ל-13 מיליון שקל אשתקד.
הוצאות מכירה ושיווק הסתכמו לסך של כ-238.1 מיליון שקל, עלייה של כ-53.2%. בנטרול השפעת איחוד ECCXI הגידול הסתכם ב-33.4%. עיקר הגידול מיוחס לעלייה בשיעור של 116% בהוצאות השילוח אשר היוו מעל 60% מהגידול בהוצאות השיווק והמכירות (כולל השפעת איחוד ECCXI, הוצאות השילוח עלו בכ-135% והיוו 46% מהגידול בהוצאות השיווק והמכירה), היתרה היא תוצאה של גידול בעלויות השכר כתוצאה מגיוסי כ"א, ועלייה בהוצאות פרסום וקידום מכירות בין השאר כתוצאה מתערוכת ליון שהתקיימה בנובמבר 2022.
שיעור הרווחיות התפעוליות ירד לרמה של 16.4% לעומת 19.7% מהמכירות אשתקד,בצל השפעת השינויים בשערי החליפין, עלייה בעלויות השילוח ללקוחות ואיחוד של ECCXI, אשר לאיחודה הייתה בשנת 2022 השפעה שלילית לנוכח איחוד פעילות החברה בחודשים החלשים של פעילותה, בה היא אינה מייצרת רווחיות לצד רישום הוצאות חד פעמיות בגין העסקה והפחתות עודף העלות שהוקצתה לנכסים בלתי מוחשיים בגין העסקה.
השפעות שליליות אלה קוזזו כתוצאה מירידת שיעורן מהמכירות של הוצאות המו"פ, הוצאות הנהלה וכלליות, והוצאות השיווק והמכירות מנוטרלות השילוח.
ה EBITDA הסתכם לסך של 362.3 מיליון שקל, גידול בשיעור של 8.5%.
הוצאות המימון הסתכמו לכ- 29 מיליון שקל בהשוואה להכנסות מימון בסך 4.2 מיליון שקל ב-2021. חלקן המכריע של הוצאות המימון נרשמו ברבעון הרביעי כתוצאה מהיחלשות השקל מול האירו במהלך הרבעון האחרון של השנה, שהובילו לשערוך שלילי גבוה של עסקאות הגידור. בנוסף, חל גידול בעלויות האשראי לנוכח העלייה המשמעותית בשיעורי הריבית וגידול של 380 מיליון שקלים בהיקף אשראי, שמסתכם לסך של 725.6 מיליון שקל.
הרווח הנקי לבעלי המניות של החברה הסתכם בכ- 218.3 מיליון שקל, ירידה בשיעור של 2.5%.
שרון גולדנברג, מנכ"ל החברה אמר: "שנת 2022 הייתה שנה מורכבת וסוערת. התחלנו את השנה עם צמיחה גבוהה מאוד, ששקפה ביקושים יוצאי דופן של שרשרת ההפצה בהמשך למשבר הקורונה ואתגרי האספקה ב-2021. המשך השנה התאפיין בעונת בריכות שהחלה מאוחר והייתה קצרה יחסית באירופה ובארה"ב, שינויים מהותיים ביותר בתנאים המאקרו כלכליים בעולם, והמלחמה באוקראינה על השלכותיה, כל אלה הובילו לחולשה יחסית בחצי השני של השנה. למרות מכלול האתגרים הללו, החברה עמדה ביעדי ההכנסות שהוצבו.
"גם בשנת 2022 עלתה החדירה של הטכנולוגיה הרובוטית על חשבון שיטות ניקוי אחרות, ואנחנו מעריכים שהגיעה ל 21% מסך פתרונות הניקוי. אנחנו שבעי רצון משימור נתח שוק הגבוה של 48% בסגמנט הרובוטים לבריכות פרטיות. החברה ממשיכה לפעול בנחישות על מנת למצות את הפוטנציאל העצום בכל השווקים ובפרט בשוק האמריקאי שבו המשכנו לצמוח בקצבים גבוהים. שיתופי הפעולה המצוינים בטריטוריה, הרחבת הנוכחות והפעילות במדינות רצועת השמש והיכולות שבנינו בערוץ האון ליין, תומכים בצפי להמשך צמיחה ב- 2023 וקדימה.
"רווחיות החברה הושפעה השנה מאתגרים תפעוליים משמעותיים ביותר בניהול שרשרת האספקה - עליה לא מבוטלת בעלויות חומרי הגלם, בנוסף לנסיקה בתעריפי השילוח שהובילה לגידול משמעותי בעלויות השילוח שמהוות חלק מהותי מהגידול בהוצאות החברה, והשפיעו הן על המרווח הגולמי כתוצאה מעלויות ייבוא חומרי גלם, והן על המרווח התפעולי כתוצאה מעלויות השילוח ללקוחות. אנחנו מעריכים שהביקוש של הצרכן הסופי לרובוטים יוותר חזק גם בשנת 2023, יחד עם זאת, התוצאות של החברה תושפענה מתהליך התאמת המלאים אצל המפיצים והדילרים, ובסך הכול אנחנו צופים צמיחה בשיעור של 20%-13% ובנטרול השפעות הרכישה של ECCXI צמיחה מתונה בשיעור של 6% - 0% בשנת 2023", אמר גולדנברג.