חברת סבוריט העוסקת בפיתוח מערכת לייצור והדפסת תחליפי בשר מן הצומח הונפקה בבורסה בתחילת החודש. מילניום פוד טק אשר נסחרת גם בבורסה בתל אביב הינה בעלת מניות בסבוריט ומחזיקה 15.86%. מנכ"לית החברה רחלי ויזמן, התארחה הבוקר בפורום שוק ההון של אתר ספונסר וענתה על שאלות הגולשים.
מה הביא אותך לייסד את סבוריט?
אני פעילה בזירת הסטארטאפים הטכנולוגיים מעל 15 שנה, ומכירה היטב את הממשק של צורך, טכנולוגיה ושוק. בעברי, לפני ההקמה של סבוריט, הייתי פעילה בתפקידי ניהול מגוונים והקמה של חברות בעיקר בעולמות הרפואיים (דיאגנוסטיקה, מכשור ותרופות) בחברות פרטיות וציבוריות. כך שאני מאמינה שנחשפתי מספיק בכדי לזהות פוטנציאל ולדעת גם איך ליצור ממנו ערך.
מעבר לזה, הסיפור של סבוריט שונה. כל שנות הקריירה שלי עסקתי בתחום הרפואי ואז בעיצומה של ההנפקה של החברה הקודמת בנאסדק, לפני כ- 6 שנים, עברתי אפיזודה רפואית שחייבה אותי לאמץ דיאטה נוקשה מאוד. נותרתי עם אתגר מאוד לא פשוט, התקשיתי למצוא מה לאכול. אני אדם אנרגטי וחיובי ומצאתי את עצמי רוב שעות היום רעבה, חלשה ומתוסכלת. זאת הייתה נקודת המפנה בחיי המקצועיים.
הבנתי שאני משקיעה את תשוקת היזמות שלי במקום הלא נכון. ובמקום לפתח תרופות ומכשור רפואי בכדי לטפל במחלות שחלקן נגרמות מהמזון שאנחנו צורכים, עדיף שנתמקד בלייצר מזון איכותי, בריא יותר ונמנע את הצורך בפתרונות רפואיים.
במחקרים שעשיתי באותה תקופה הבנתי כי תעשיית המזון בעיקר נשלטת ע"י ענקיות המזון והיקף החדשנות בה מאוד מצומצם. גיליתי אוקיינוס של הזדמנויות. התרגשתי. הבנתי שזה האתגר הבא שלי, לייצר מזון בריא, איכותי, נגיש ומותאם לצרכנים.
בתהליך החיפוש שלקח קרוב לשנה חברתי לשותפיי, פרופ’ עודד שוסיוב ופרופ’ עידו ברסלבסקי מהפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. על בסיס המחקר הראשוני שהחל באקדמיה עוד ב-2016 יחד עם פיתוח אינטנסיבי בחברה שהקמנו ביחד עם יישום (חברת המסחור של האוניברסיטה העברית), אנחנו מפתחים טכנולוגיה לתחליפי בשר ברי קיימא, שמתוכננים להיות טעימים, איכותיים ובריאים ומעל לכל – ייצור ובהתאמה אישית לצרכן הקצה.
על מה מתבססת הטכנולוגיה של החברה?
הטכנולוגיה שאנו מפתחים נועדה לאפשר ייצור של תחליפי בשר עם טעם ומרקם ייחודי המדמה אכילה של בשר. אנחנו מצפים להשיג זאת באמצעות שילוב של חומרים בפורמולציה חדשנית ממקורות צמחיים, מערכת רובוטית חכמה המאפשרת ייצור של תחליפי בשר בהדפסה בתלת מימד וצליית המוצר בשיטות בישול מתקדמות זה לצד וכל זה בלחיצת כפתור אחת. המנה שיוצאת מהמערכת כבר מוכנה לאכילה ומותאמת לדרישות הסועד שהזמין אותה.
אחד ממרכיבי חומריי הגלם בהם אנחנו משתמשים הינו משאב טבע מהותי, תאית (צלולוז). תאית הינה הביומסה הכי גדולה שיש לנו על פני כדור הארץ. התאית היא סיב תזונתי ייחודי שמיוצר אצלנו במעבדות ומאפשרת לנו לבנות מרקמים מגוונים שבעתיד, יחד עם הטכנולוגיה הייצורית שלנו, גם תאפשר לייצר מוצרים נוספים ברי קיימא המחליפים סוגי בשרים אחרים.
למה צריך לייצר אוכל בהדפסה?
שאלה מצוינת, ניקח בשר כדוגמה. מבנה הבשר באופן טבעי הינו מבנה תלת מימדי עם מרקמים מגוונים כמו שומן, שריר, רקמות חיבור ונוזלים. לכל אותם החלקים של הבשר יש חווית אכילה שונה. כשבאים להתחקות אחרי בשר לא מספיק לשכפל את הטעם הצבע והריח אלא חשוב גם לחקות את המבנה התלת מימדי והטקסטורה הייחודית שלו. זה בדיוק מה שאנחנו עושים עם המדפסת במעבדה שלנו.
באמצעות הדפסה בתלת מימד יחד עם חומריי הגלם שלנו אנחנו לראשונה מנסים לשכפל את התכונות של הדבר האמיתי, הבשר, ומעניקים לסועד את חווית האכילה הכוללת של בשר. כמו כן היתרון של הדפסה תלת מימד היא יכולת לייצר מוצרים פרסונליים כמו בהדפסה של פלסטיק במנות קטנות. הכוח בשיטה הזאת עובר ללקוח שיכול להשפיע על ההרכב והתצורה של המנה.
יש מספר חברות היום בשוק שמייצרות תחליפי בשר. מה מייחד אתכם לעומת המתחרות בשוק תחליפי הבשר?
ראשית אתחיל כמובן בלפרגן לכל החברות שפעילות בתחום, זאת עשייה מבורכת. תוצר העשייה היא בסופו של יום יצירה של מגוון אלטרנטיבות וככל שיהיו יותר אלטרנטיבות כך נוכל לצמצם צריכת בשר וזאת בהחלט משימה ראויה.
ובכל זאת חשוב להבין את היתרונות שלדעתי מבדילים את סבוריט באופן מהותי מכל שאר השחקניות בשוק. יתרון ראשון, חווית אכילה המשכפלת חווית אכילה של בשר. באמצעות הטכנולוגיה אנחנו יכולים לראשונה גם לחקות את המרקמים המגוונים ואת המבנה התלת מימדי של בשר.
יתרון שני, קיימות, ולא רק העובדה שאנחנו מבססים את המוצר על מקורות צמחיים אלא גם בגלל שחומרי הגלם שלנו יכולים להישאר בטמפרטורת החדר, אין צורך להשקיע אנרגיה לקירור המוצר. זה גם מייעל ומוזיל את שרשרת האספקה ומצמצם את הפחת של המזון (היום הערכה היא שכ 30% מהמזון שאנחנו מייצרים נזרק).
יתרון שלישי שלנו, בטיחות של מזון ויעילות ייצורית. המערכת שלנו הינה מערכת סגורה וכל תהליך הייצור והבישול נעשה ללא מגע יד אדם בסביבה סטרילית. המוצר ללא גלוטן, אלרגנים (כמו סויה), כשר וכמובן טבעוני. בסופו של דבר התהליך הוא דיגיטלי, המתכון הוא בעצם קוד אחיד שמפעיל מחסניות שנמכור ולכן תמיד נקבל אחידות של המנה ולא משנה איפה נייצר אותה וללא תלות בכוח עבודה מיומן.
אנחנו בתהליך הזה בעצם מעבירים את כל תהליך הייצור לנקודת הקצה, אין צורך להשקיע הון במפעלי ייצור, נקודת הקצה הופכת להיות יצרנית בהיקפים המותאמים לצריכה שלה מבלי להיות תלויה במפעלי המזון.
היתרון הרביעי, שאותי הכי מרתק, וזאת הסיבה העיקרית לכך שסבוריט הוקמה, היא שבפעם הראשונה ניתן יהיה לייצר מזון בהתאמה אישית לצרכן הסופי. בגלל שאנחנו מייצרים את המנה מהמרכיבים הבסיסיים שלה (חלבון, שומן ונוזלים) אנחנו יכולים לשלוט בהרכב המנה ולהתאימה לצרכן.
לצורך הדוגמא עם המשך הפיתוח של הטכנולוגיה, נוכל לאפשר לספורטאים לקבל מנה עתירת חלבון או דלת שומן, נוכל להתאים את רמת הצלייה (medium/well done) וכמובן גודל. זאת מהפכה של ממש, הכוח לראשונה עובר לצרכן. אין מוצר כיום בשוק שעונה על הצורך הזה, אנחנו מתכוונים להיות הראשונים שנציג פתרון כזה, עם השלמת הפיתוחים שלנו. כל אלו, לדעתי, מרכיבים את הייחודיות שלנו והשוק מראה אמון במה שאנחנו מייצרים.
שוק התחליפים והפוד-טק בכללותו, כמה הוא גדול ומה הפוטנציאל שלו בעצם? זה לא רק עניין ״אופנתי״?
הערכות הינם ששוק תחליפי הבשר העולמי מגלגל נכון לנתוני השנה הנוכחית מחזור שנתי של 14 מיליארד דולר – ושהוא מהווה כ -1% משוק הבשר הכולל – המקורות הבינלאומיים מבצעים מחקרי פוטנציאל וחלקם מצביעים על כך שב-2029 הוא יגלגל כ-140 מיליארד דולר ויהווה 10% משוק הבשר הכולל.
מדובר בשינוי עולמי שהמנוע העיקרי שלו היא תפיסת הצרכנים המשתנה מסיבות שונות וביניהן עלייה במודעות הצרכנים לסביבה, וההשלכות של גידול בשר על הסביבה, ממודעות לבריאות והקישור של מחלות ומגפות לצריכת בשר מהחי ומסיבות של רווחת בעלי חיים ותפיסת תעשיית המזון מהחי בכלל.
לצד כל זה כמובן התפיסה שעדיף לנו לצרוך מזון מהצומח על פני מזון מהחי כחלק מאורח חיים בריא. קהל יעד של שוק תחליפי הבשר המתפתח ושל החברה הוא בעיקרו קרניבורים המגדירים את עצמם כמפחיתנים (flexitarian) ולא רק צמחונים וטבעונים. שיעור מפחיתי הבשר נמצא כל הזמן בעלייה זה פוטנציאל שמוערך בכ-100 מיליון איש רק בארה"ב ובמגמת גדילה. קהל הצרכנים הזה באופן אקטיבי מחפש אלטרנטיבות לבשר ומשלב אותם בתזונה היומיומית שלו. המניעים שלהם הם בעיקר מניעים של קיימות ובריאות והם מוכנים לשלם יותר עבור זה.
אם להרחיב יותר בנושא הקיימות וההשפעות של תעשיית הבשר -גזי החממה הנפלטים מתעשיית הבשר זהה לגזי החממה הנפלטים ע"י כלל כלי התחבורה על פניי כדור הארץ, 30% משטחי החקלאות שלנו נועדו לטובת תעשיית בשר וכך גם-20% מהמים הטובים. אנחנו, ותעשיית תחליפי הבשר מפחיתים את הצורך במשאבים האלה ביצירת אלטרנטיבה טעימה ומותאמת אישית.
אז, אני חושבת שתעשיית הפוד-טק היא הבשורה הבאה והיא תביא שינוי חיובי על העולם שבוא אנחנו חיים, ואנחנו שמחים לקחת חלק פעיל בשינוי המתבקש זה.
למה להנפיק בעצם, מה הייתה המטרה לצאת להנפקה?
ראשית אני אישית מאמינה בשוק הציבורי כדרך לבנות מודעות וערך לחברה. הייתי פעילה בחיי המקצועיים בעוד שתי חברות ציבוריות ואני מודעת ליתרונות, לחסרונות ולכובד האחריות בלהיות חברה ציבורית.
הסיבה שבחרנו לצאת להנפקה נובע משתי סיבות עיקריות, ראשית מודעות וחשיפה, בסופו של יום אנחנו מדברים על אוכל, כולנו אוכלים. חשיפה לציבור מאפשרת לנו לקבל הכרה בפוטנציאל שלנו כחברה, "לחנך את השוק", להתקרב לצרכנים, ללקוחות העתידיים שלנו ולפתוח אותנו להזדמנויות עסקיות מקומיות ובינלאומיות.
שנית ,השוק הציבורי מאפשר לנו גישה למשאבים. אנחנו סטארטאפ וככזה אנחנו צריכים משאבים על מנת לפתח את המוצרים שלנו ולחדור לשוק הבינלאומי. הכסף שגייסנו מיועד לקדם את הפיתוח ולאפשר צמיחה מואצת של החברה.
אני חושבת גם שהעובדה שהגופים המוסדיים מהמובילים בישראל והציבור השקיעו בהנפקה מעידה על אמון הציבור והוכחה שהשוק מתעניין בתחום הפודטק וכי זאת מגמה שרצוי להעמיק בה ולפתח אותה. ואנחנו גאים להיות חברת הפודטק הראשונה שהונפקה בארץ וחלוצת המגמה בשוק הציבורי.
אז מי בעצם קהל היעד?
בשלב זה קהל היעד הוא הנקודה הכי קרובה לצרכן הקצה, עסקי ההסעדה (מסעדות, מטבח מוסדי, חנויות נוחות וכו) כאשר מסעדות הן היעד הראשוני. בשלב מתקדם יותר אנחנו נפעל לקדם את המוצר כך שיתאים גם לשימוש של צרכן הקצה. בשלב זה אנחנו עובדים על פיילוט שיעזור לנו לחדור לשוק ולהציע את המוצר לתחום המסעדנות וההסעדה. השותף שלנו לדרך ולפיילוט ראשון מסוגו בארץ, היא רשת מסעדת המבורגרים, BBB. בקיץ השנה אנו צפויים להציע את המוצר של סבוריט במסגרת הפיילוט בסניפי רשת נבחרים.
עכשיו, שהמסעדות סגורות והתנודיות בתחום המסעדנות בלתי צפוי לאור משבר הקורונה, זה לא מאתגר את השלב הבא שלכם? הפיילוט ולאחר מכן חדירה לשוק?
זה נכון, יש סימן שאלה מעל לשוק המסעדנות, אם זאת, כחברה טכנולוגיית דינאמית אנחנו מתאימים את עצמנו לשינויים, ונדע להתאים לשינוים שמשבר הקורנה ממשיך להביא איתו. עובדה, הנפקנו באמצע משבר כלכלי עולמי עצום. לצד היכולת שלנו להתאים את עצמנו לשינויים, שוק המסעדנות לא הפסיק לפעול, בין היתר, השוק הזה התאים את עצמו לתרבות הטיק-אווי והמשלוחים ואנחנו נתאים עצמנו יחד איתו.
כמו כן חשוב להבין שזה שוק יעד ראשוני והחברה פועלת לפתח את היכולות שלה לתת מענה גם לרשתות הסעדה נוספים (לא מסעדות).
חברה שמתחילה את תהליך חדירה לשוק בישראל היא עוף מוזר באקו-סיסטם, למה בישראל ולא ישר אירופה או ארה״ב?
אני יזמית ישראלית גאה, אנחנו מאמינים בכחול לבן, אבל, לצד הפטריוטיות שבדבר, מדובר בשוק מאמץ חדשנות והצרכן הישראלי בפרט מאוד פתוח לתחליפי בשר. תל אביב נחשבת לאחת הבירות הצמחוניות של עולם המסעדנות. זאת נקודת התחלה מצוינת, ללמוד ולהתחזק לקראת השווקים הגלובליים. אנחנו ממש לא מתכוונים לעצור בישראל, השוק הישראלי קטן, אנחנו בשלבים של שיחות עם לקוחות ושותפים פוטנציאליים גם מחוץ לגבולות ישראל.
מה התוכניות ארוכות הטווח בעצם? לאחר הפיילוט?
המטרה שלנו להמשיך לפתח מוצרים מגוונים (לא רק המבורגרים), טעימים ואיכותיים מבלי לערב בעליי חיים במשוואה. לחדור את השוק בארץ ובעולם, לייצר ערך כלכלי למשקיעים ובעליי העניין שלה ולבסוף לזכות לשנות את העולם בו אנחנו חיים.
מה דעתך על הזינוק המטורף של המניה מיום ההנפקה, קרוב ל-100%.
זה מרגש. זה מוכיח שיש עניין ואמון במניה של סבוריט ובבשורה שלה. אבל, בסופו של יום מה שחשוב הוא להביא מוצר איכותי לשוק כמה שיותר מהר.אנחנו ממש לא נחים על זריי הדפנה, אנחנו רתומים לעשייה עם תשוקה אמיתית להביא פתרונות לשוק. ההוכחה היא עלינו. תוצאות זה מה שחשוב