ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, המשיכה השבוע להכין קריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק הגנת הצרכן, שנועדה להרחיב את סמכויות הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת, להעניק לרשות סמכויות אכיפה ופיקוח וסמכויות להטיל עיצומים כספיים על מי שיפר את החוק.
בדיון הקודם בהצעה דרש היו"ר שאמה-הכהן מנציגי משרד התמ"ת להוסיף לחוק סעיף שיטפל במצוקה של צרכנים שהופכים ללקוחות שבויים, שמנוצלת לרעה על ידי בעלי עסקים לגביית מחירים מופקעים. בעקבות זאת, במהלך הדיון היום החלה הוועדה לדיון באפשרות להוסיף לחוק סעיף שנועד להילחם בתופעה של מכירת מזון ומשקאות במחירים מופקעים, בעיקר בהופעות או במקומות סגורים כמו בקולנוע. לפי ההצעה, בעלי העסקים לא יוכלו למנוע מהצרכנים להביא לאותם מקומות מזון או משקאות. היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן הסבירה כי מקום שמוכר אוכל ושתייה (כמו בתי קולנוע או מגרשי כדורגל אך למעט מסעדות) לא יוכל לאסור על צרכנים להכניס למקום אוכל ושתייה. בעל עסק יוכל לאסור על הכנסת מזון ושתייה רק אם אסור למכור זאת במקום.
ההצעה עוררה התנגדות מצד התאחדות בתי הקולנוע. היועץ המשפטי של ההתאחדות ענף הקולנוע, עו"ד שאול שרצר, אמר כי גם היום רוב בתי הקולנוע מאפשרים להכניס מזון ומשקה וכ-20% מבתי הקולנוע בפריפריה לא מאפשרים זאת, כחלק מהמודל העסקי שלהם. "זה מה שמפריד בין הפסד גדול לקצת רווח ויכול להביא לפגיעה בבתי הקולנוע החלשים וסגירת בתי קולנוע בפריפריה", אמר. הוא טען כי הלקוח שבא לבית הקולנוע אינו שבוי והוא יכול לאכול ולשתות מחוץ לקולנוע או אפילו בבית, ולא חייב לקנות את הפופקורן. עו"ד שרצר אף השווה בין בחירה של הורים לקנות ילדים פופקורן ושתייה בקולנוע לבין ההחלטה אם לקנות לילדים כרטיס טיסה במחלקת תיירים או במחלקת עסקים, ואמר כי כל אחד צריך לעשות את הבחירה שלו. "זה הכל שיקול כלכלי", אמר.
היו"ר שאמה-הכהן אמר בתגובה כי מהדברים משתמש שקיים סבסוד צולב, לפיו בתי הקולנוע מפצים עצמם על מחיר כרטיס הנמוך בגביית מחיר לא סביר עבור הפופקורן והשתייה. "כשארגון בתי הקולנוע מעז להשוות בין בקשה של ילדים לפופקורן ושתייה בקולנוע לבין הבקשה לטוס במחלקת עסקים – זה מעיד עד כמה הם מנותקים. לכן זה לא מותיר לנו ברירה, אלא להתערב בחקיקה כדי לשמור על הצרכנים", אמר היו"ר.