אינך מצליח לקרוא? לחץ כאן..

איך לשלם מס על רווחים בשוק ההון

מאת: ירון ירדני (כתב אורח)
yaronyardeni@hotmail.com

לקראת סיום שנת המס הנוכחית, ערכתי סיכום של תקנות המס העדכניות עבור רווחים משוק ההון - רווחים ממניות, קרנות, תעודות סל, מק"מ, אג"ח ופק"מ.
השתדלתי לרשום את הפרטים בקיצור כך שכולם יוכלו להבינם. על כן, לא ציינתי את כל תקנות המס הקיימות, אלא רק סיכום של העיקריות ביניהן.

רפורמת המס שהתחוללה בשנים האחרונות, כללה גם שינויים משמעותיים בתחום מיסוי שוק ההון. אחת ממטרותיה העיקריות של הרפורמה הייתה לפשט את סעיפי המיסוי השונים, אך ריבוי התיקונים והשינויים גרמו לבלבול בקרב משקיעים רבים.
בעמוד זה, ננסה לעשות קצת סדר בבלגאן, ולהבהיר את סעיפי המיסוי העיקריים.

תקנות המיסוי מבחינות בין משקיע יחיד לבין חברה. בנוסף, התקנות מבחינות בין משקיע יחיד שהינו בעל מניות מהותי, כלומר כזה המחזיק ב- 10% או יותר מאמצעי השליטה בחברה, לבין משקיע יחיד שאינו בעל מניות מהותי. הפירוט להלן מתייחס רק למשקיע יחיד, תושב מדינת ישראל, שאינו בעל מניות מהותי.
אני משתמש במונח ניירות ערך ישראלים, עבור ניירות ערך הנסחרים בבורסה בת"א, וניירות ערך זרים, עבור ניירות ערך הנסחרים בבורסות בחו"ל.

ריכוז שיעורי המס על רווחי הון
הטבלה הבאה מסכמת את שיעורי המס על רווחי ההון מרכיבי ההשקעה השונים. בהמשך, תוכלו לראות פירוט נוסף והסברים לגבי כל רכיב המופיע בטבלה.

Tax_table.gif

ניירות ערך ישראלים (מניות, אופציות וכולי)
עד לתאריך 1.1.2006 עמד שיעור המס על רווחי הון ממכירת ניירות ערך הנסחרים בבורסה בת"א על 15%. החל מתאריך 1.1.06 הועלה שיעור המס ל- 20%. שיעור המס החדש יחול רטרואקטיבית על כל רווחי ההון שנצברו החל מ- 1.1.2003. על כן, בחודש דצמבר 2005, ניתנה למשקיעים האפשרות לבצע "מכירה רעיונית" של ניירות הערך המוחזקים בידיהם, על מנת שישלמו את שיעור המס המופחת על הרווחים עד לתאריך זה (מי שלא ביצע את המכירה הרעיונית יאלץ לשלם את שיעור המס החדש גם על הרווחים שנצברו החל מ- 1/1/2003).

ניירות ערך זרים (מניות, אופציות וכולי)
שיעור המס על רווחי הון ממכירת ניירות ערך זרים (כאלו הנסחרים בבורסות בחו"ל) עמד על 35% עד לסיום שנת המס 2004. החל מתאריך 1.1.2005 הופחת שיעור המס ל-15%. החל מתאריך 1.1.2006 הושווה שיעור המס לזה הנהוג במכירת ניירות ערך הנסחרים בבורסה בת"א. על כן, שיעור המס הנוכחי לרווחי הון ממכירת ניירות ערך זרים עומד על 20%.

דיווידנד מניירות ערך ישראלים
הכנסות מדיווידנד מניירות ערך הנסחרים בבורסה בת"א חייבות בשיעור מס של 20%.

דיווידנד מניירות ערך זרים
הכנסות מדיווידנד מניירות ערך הנסחרים מחוץ לישראל חייבות בשיעור מס של:

1. לפני 31.12.2005: 35%.
2. בין 1.1.2005 - 31.12.2005: 25%.
3. החל מ- 1.1.2006: 20%.

אגרות חוב (אג"ח) ומק"מ

1. צמודות למדד
* לפני 1.1.2006: שיעור מס של 15%.
* החל מ- 1.1.2006: שיעור מס של 20%.
2. לא צמודות למדד
* לפני 1.1.2006: שיעור מס של 10%.
* החל מ- 1.1.2006: שיעור מס של 15%.

קרנות נאמנות

* קרן חייבת: קרן נאמנות חייבת משלמת בעצמה את המס על רווחי ההון של מחזיקי הקרן. על כן, רווחי הון ממכירת יחידות של קרן חייבת, כמו גם רווחים שמחלק מנהל הקרן למחזיקי יחידות הקרן, פטורים ממס. חשוב לזכור, כי הפסדים ממכירת יחידות מקרן נאמנות חייבת אינם ניתנים לקיזוז. 
* קרן פטורה: רווחי הון ממכירת יחידות של קרן פטורה, חייבים בשיעור מס של 20%. הכנסות מרווחים שמחלק מנהל הקרן למשקיעים, חייבים במס בשיעור של 25%.

תעודות סל
תעודות סל יחשבו כניירות ערך לצורך חישוב המס. על כן, הכנסות מרווחי הון ממכירת תעודות סל חייבות בשיעור מס של 20%.

פיקדונות או תוכניות חיסכון
אם תוכנית החיסכון נפתחה לפני ה- 8.5.2000, היא תהיה פטורה ממס. אם תוכנית החיסכון נפתחה לאחר ה- 8.5.2000, ייתכנו שני מקרים:

1. תוכנית חיסכון צמודה למדד - שיעור המס יהיה 20%.
2. תוכנית חיסכון לא צמודה למדד - שיעור המס יהיה 15%.

קיזוז הפסדים
באופן כללי, ניתן לקזז את ההפסדים ממכירת ניירות ערך עם רווחי ההון, על מנת לשלם מס רק על החלק שלא קוזז. כלומר, אם הרווחתם 100 ש"ח על מניה שמכרתם, והפסדתם 20 ש"ח על מניה אחרת שנמכרה באותה שנת המס, תצטרכו לשלם מס רק על רווח של 80 ש"ח. זה הרעיון. החל מ- 1.1.2007, הפסד מרווחי הון ממכירת ניירות ערך ישראלים או זרים, יותר לקיזוז כנגד כל רווח שהוא מניירות ערך ישראלים או זרים, דיווידנד או אג"ח. הפסדי הון שנוצרו בשנת המס 2006, אינם יכולים להתקזז כנגד רווחי הון מדיווידנד על ניירות ערך זרים, אך יכולים להתקזז כנגד רווחי הון מניירות ערך ישראלים או זרים, מדיווידנד ממניות ישראליות או מאג"ח.

תשלום מס על רווחים אצל ברוקר זר
ברוקרים ישראלים נוהגים להפחית באופן אוטומטי את המס הנדרש על הרווחים מייד לאחר יצירתם. כלומר, אם מכרתם מניה ברווח של 100 ש"ח, הברוקר הישראלי יקזז באופן אוטומטי 20 ש"ח (20%) מהרווח שלכם. לעומת זאת, בעת מכירת ניירות ערך אצל ברוקר זר, לא יקוזז המס. על כן, הנכם נדרשים בסיום כל שנת מס לסכום את כל הרווחים בעצמכם, לקזז מהם את ההפסדים, לתרגם את התוצאה לשקלים, ולבסוף להצהיר ולשלם עליהם את המס בעצמכם. כיצד עושים זאת? נניח שיש לכם חשבון אצל ברוקר אמריקאי, ומכרתם שתי מניות בשנת המס הנוכחית. מהמניה הראשונה הרווחתם 100$, ומהמניה השנייה הפסדתם 50$. קיזוז ההפסדים מהרווחים ישאיר אותנו עם רווח נטו של 50$ (50=50-100). נתרגם את 50 הדולרים לשקלים (נניח יחס המרה של 4.3 שקל לדולר), ונקבל רווח של 215 ש"ח. משום שאלו הן מניות החייבות במס של 20%, עלינו לשלם למס הכנסה 43 ש"ח בגין הרווחים הללו (43=100/20*215).

כולי תקווה שעשיתי קצת סדר בבלגאן. אם בכל זאת יש לכם שאלות נוספות, אל תתביישו לפנות אלי.

על הכותב:
ירון ירדני הנו פיסיקאי במקצועו ובין שאר עיסוקיו ערך מחקרים רבים על שוק ההון. הכותב הנו משקיע ערך המתמחה בבחירת מניות של חברות המתומחרות מתחת לשוויין הנכון ומנהל בלוג בו הוא מציג את אסטרטגיית ההשקעות שלו.

לבלוג של ירון




כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש מראש ובכתב מחברת ספונסר נ.ע.ל.ה. בע"מ, ו/או מהמחבר.