חדשות כלכלה

הרפורמה בנמל חיפה יוצאת לדרך

המדינה, הנהלת הנמל, ההסתדרות וועדי העובדים בנמל, חתמו על הסכם התייעלות ופרישה מרצון של 200 עובדים; הנמל יועמד למכירה למשקיע אסטרטגי

חדשות ספונסר 27/01/2020 10:19

א+א- 2

לאחר שנים של ניסיונות להגיע לרפורמה מוסכמת בענף הנמלים, במסגרת הרפורמה במשק נמלי הים, נחתם אמש הסכם המבטיח את מוכנותו של נמל חיפה לעידן התחרות שבפתח. ההסכם מהווה צעד משמעותי במסגרת הרפורמה בנמלי הים ומעגן שורה של הבנות שיעזרו לנמל חיפה להתייעל לטובת המשק הישראלי בדגש על צרכני ההובלה הימית, תוך הגנה על ביטחונם התעסוקתי והכלכלי של העובדים.

 

במעמד חתימת ההסכם נכחו הצדדים שהיו שותפים מובילים לגיבושו, בהם: יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, אשל ארמוני, מנכ"ל הנמל, מנדי זלצמן, מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט, המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה, המשנה לממונה על השכר אפי מלכין, מנהל רשות הספנות והנמלים יגאל מאור, יו"ר ההסתדרות בנמל חיפה משה מזרחי, נציגי הוועדים בנמל חיפה ונציגי משרדי האוצר.

 

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אמר: " אני גאה שהצלחנו להוביל את נמל חיפה לחוף מבטחים לאחר שנים של ניסיונות. ההסתדרות תמשיך לפעול עד להשלמת הרפורמה גם בנמל אשדוד, דבר אשר יביא לשיפור השירות לציבור ולרווחיות של המשק כולו".

 

עם כניסת ההסכמים שנחתמו לתוקף, יחלו בביצוע שורה ארוכה של צעדי התייעלות שסוכמו מול הסקטורים השונים ואשר יבטיחו הגברה משמעותית של התפוקות בנמל חיפה, ותאפשר לחברת נמל חיפה לקלוט מטענים רבים יותר ללא צורך בהגדלת כוח האדם בחברה.

 

לצורך ההיערכות לתחרות, צעדי ההתייעלות המעוגנים בהסכם כוללים בין היתר, תוכנית פרישה מרצון ל-200 עובדי הנמל, אשר יוכלו לפרוש בתנאים אטרקטיביים במיוחד, ובהם תשלומי גמלה חודשים, מענקי פרמיה וחודשי הסתגלות. 30 עובדים יוכלו לפרוש כבר באופן מיידי.

 

ההסכם מגדיר גם רשת ביטחון לתשלומי פרמיה. עובדי דור ב’, שהתקבלו לעבודה עד 12 ביוני 2017, יהיו מוגנים מפני פיטורים קולקטיביים לתקופה של 10 שנים ממועד פתיחת התחרות. 

 

בהתאם למתווה שאושר בשבוע שעבר בוועדת השרים לענייני הפרטה, נמל חיפה יועמד למכירה למשקיע אסטרטגי, תוך מתן עדיפות למשקיע מתחום המכולות בשאיפה להגדלת היקף פעילות הנמל. במסגרת מתווה ההפרטה הוחלט גם כי הרוכש האסטרטגי ישקיע בהון החברה סכום של עד מיליארד שקל, ואף נקבעו מנגנוני הגנה כספי ההשקעה וההון הצבור של החברה.

 

החתימה על הסכם הרפורמה היום באה בהמשך לחתימה על הסכמי המעבר של עובדי מחלקת ים בנמל חיפה לחברת נמלי ישראל ב- 27.8.2019, שהסדיר את תנאי המעבר של עובדי מחלקת ים לחנ"י או לחברת בת, תוך מתן בלעדיות על פעילות מחלקת ים בכל המרחב הימי של מפרץ חיפה. ההסכם הנוכחי משלים למעשה את ההיערכות חברת נמל חיפה לתחרות עם תחילת פעילות נמל המפרץ המתוכננת לשנת 2021.

 

יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, אשל ארמוני: "תוכנית הפרישה וההתייעלות מהווה עוד נדבך בתוכנית האסטרטגית להכנת הנמל לתחרות. החל ממחר בבוקר יכנסו לתוקף שורה של צעדי התייעלות שיבטיחו הגברה של התפוקות. עד סוף שנה זו צפויים לפרוש כ-30 עובדים ראשונים. אני מודה לכל הגורמים שנטלו חלק בתהליך מטעם המדינה והנמל. אתגר גדול עמד בפנינו והצעד הראשון למימושו הושג"

 

במעמד החתימה על ההסכם השתתפו שותפים נוספים שליוו את התהליך, בהם: יו"ר אגף הפנסיה בהסתדרות, עו"ד מיה פרי-אלתרמן, עו"ד מירי מלכי מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות וממונה חטיבה ארצי באיגוד עובדי התחבורה אלון וייס וכן אוהד אלקבץ ועו"ד נועם ריף מטעם הממונה על השכר במשרד האוצר.

 

שר התחבורה מר בצלאל סמוטריץ’: "ההסכם יגביר מאוד את התפוקה בנמל חיפה מבלי שיהיה צורך בהגברת כוח האדם. רפורמה זו תשפיע על המשק הישראלי והמוכנות לתחרות בנמלים כמו בתחומים אחרים המקלים על האזרח ויתרמו להורדת יוקר המחייה.

2 תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה
  1. 1
    הנמל זאת עבודה עד לפנסייה|12|

    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    אקוש 27/01/2020 10:24

  2. 2
    עובדים יהיו מוגנים מפיטורים 10 שנים|6|

    לאחר פתיחת נמל חדש.. בקיצור תעשה מה בא לך- הכל בסדר.
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    maxim2222 27/01/2020 10:22