חדשות כלכלה

הסוף למחירים המופרזים במקומות ציבוריים

משרד הכלכלה והתעשייה מקדם הפחתת מחירי מוצרים ושירותים במקומות ציבוריים מקבלי קהל

חדשות ספונסר 10/03/2019 15:49

א+א- 1

במסגרת מאמצי משרד הכלכלה והתעשייה להפחית את יוקר המחיה בישראל, מקודם בימים אלו מהלך חדשני במטרה להפחית את יוקר המחיה במקומות ציבוריים מקבלי קהל. המהלך יכלול אחת משתי האפשרויות, מחירים קבועים עבור מוצרים, או אכיפה על התהליך המכרזי- מי שיציע את סל המוצרים הזול ביותר יזכה במכרז.

 

מקומות ציבוריים מקבלי קהל הם כלל המקומות אליהם מגיע האזרח כדי לקבל שירותים ציבוריים, דוגמת שירותי בריאות בבתי חולים, שירותי טיסה משדות תעופה, וכדומה.

 

לרוב, במקומות אלו הצרכן הוא "קהל שבוי", אשר נדרש לשלם מחירים גבוהים בגין שירותים ומוצרים שונים שנסחרים במחירים נמוכים יותר, במקרים רבים באופן משמעותי, במקומות אחרים. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שהיצע הספקים במקומות אלו קטן, וכמעט ואין הבדל במחירים העומדים בפני הלקוח.

 

כך למשל, מבדיקת המועצה הישראלית לצרכנות ב-2017 עלה שמוצר יכול להימכר בחלק מבתי החולים במחיר שגבוה פי 6 ביחס לאותו המוצר בבתי חולים אחרים.

 

לרמת המחירים במקומות ציבוריים תתכנה מגוון סיבות ובכלל זה עלויות שכירות של השטח, כוח מיקוח מול סיטונאים ויצרנים במשק, עלויות הקשורות בשעות עבודה לא שגרתיות (למשל בשדה תעופה), ועוד.

 

משרד הכלכלה והתעשייה יוצא לתהליך הערכת השפעות רגולציה, ויגבש חלופות למדיניות שתביא להפחתת רמת מחירי מוצרים ושירותים שונים במקומות ציבוריים.

 

במסגרת התהליך יבחנו שתי אפשרויות: הראשונה, קביעת מחירים עבור מוצרים מסוימים, פערים סבירים ואכיפתם. בחלופה זו יקבעו מחירים ופער קביל מהם, ומשרד הכלכלה יהיה הגורם המוסמך לאכוף הציות למחירים אלו. האפשרות השניה היא הפעלת מנגנוני רכש ומכרזים.

 

בחלופה הראשונה יש להתייחס לשני פרמטרים - קביעת מחירים ופערי מחירים עבור סל מוצרים או שירותים בסיסי, או לכלל המוצרים והשירותים וכן זהות הגורם הנאכף – המשרד יאכוף הרגולציה על הגוף הציבורי שיהיה אחראי להקפדה על המחירים שנקבעו, או שהמשרד יאכוף המחירים על הספקים.

 

בחלופה השניה, נדרשת בחינה של רגולציה קיימת בתהליכי מכרז להקצאת שטח לקמעונאים במקומות ציבוריים, והאם ניתן באמצעותה לחייב ספקים זוכים לסלי מוצרים/שירותים במחירים סבירים.

כתבות נוספות

תגובה אחת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה
  1. 1
    פופוליזם אנטי חברתי צרכני וסביבתי

    בבקשה לא לקחת את זה למקום פוליטי. כי האופזציה גם פעלה בכיוונים כאלה במו למשל בחוק הפופקורן בבתי קולנוע. לכאורה יש כאן כשל שוק. ברחוב אם מישהו מוכר לנו יקר יותר מהשכן - קונים אצל השכן. יש תחרות. ולכאורה בבית חולים או אצטדיון אין תחרות. אבל האם אין לצרכן ברירה? יש ברירה. תביא מהבית ! ואם בית הקונלנוע לא התיר בעבר להכניס מזון - לך לבית קלונוע אחר. תאכל בבית. נכון שאם הולכים למיון - לא מביאים ציידנית. אבל מי שמאשפז - המבקרים יכולים להביא לו אוכל מבחוץ. (חוץ מפסח) והכי חשוב - לא חייבים לקנות! יקר? אל תקנה. צריך להבין שבין עסק לצרכן - הצרכן חזק יותר. אם הוא רק מוכן לא לקנות. לוותר. והכי מרגיזות תלונות על מחירי שתיה. בחופי ת"א - יש פיקוח ואפשר למכור מים מינרלים ב5 שח בקבוק 10 שח לליטר. בעוד מי ברז עולים 10 ח ל1000 ליטר. כלומר מדובר בפיקוח על מוצר שעולה פי 1000 מהבסיסי. זה כמו לפקח על לחם מיוחד שעולה 5000 שח לכיכר. ואם יש כאלה שחייבים קולה שעולה 20 שח לליטר . אז פקוח עליה כמו פיקוח על לחם שעולה 10,000 שח. מישהו חושב לפקח על מחירי הכמהין? וכמובן - מים בבקבוקים פוגעים באיכות הסביבה. אם צריך תקנות אז פשוט לחייב כל מקום ציבורי להציע מים קרים מהברז. כולל בתי קולנוע ואיצטדיונים. בנתבג בכל פינה יש מים קרים נגישים. אז למה צריך לדאוג לשונאי הסביבה שקונים מינרלים או קולה? זה גם אנטי חברתי. מצידי שמי שחייב קולה , קפה או קרואסון - שישלם 20 שח ויסבסד את מי שיש לו פחות כסף ושותה מי ברז או מביא סנדוויץ מהבית. בנתג או בית חולים.
    למעבר להודעה בפורום לחץ כאן

    ATUK19 10/03/2019 16:30