קרדיט: depositphotos
קרדיט: depositphotos

עלייה במחירי התובלה הימית הקפיצה את מנייתה של חברת הספנות הישראלית צים (סימול: ZIM) בסוף השבוע האחרון, לרמה של 17.59 דולר למניה, ובכך פרצה את רף ההתנגדות של 15 דולרים למניה, אותו בחנה מספר פעמים.

הטריגר לעלייה החדה, שמסתכמת ב-35% השבוע, ומשלימה מהלך מטאורי של 74% בחודש האחרון, נעוץ בזינוק מחירי התובלה עקב המתיחות הביטחונית במפרץ עדן נוכח האיום החות’י. רק בשבוע האחרון עלו מחירי התובלה בכ-16% (ממוצע עולמי).

הטריגר לעלייה במחירי התובלה קשור להודעתה של ענקית הספנות מארסק על התרחבות הסכנה באזור השיט בים האדום בעוד ההתקפות מגיעות עמוק יותר אל תוך הים. להערכתה, פעילות השינוע בין אסיה, אירופה ואגן הים התיכון תצטמצם ב־20% ברבעון השני. בחברה ציינו כי לא יחזרו לשוט בקרוב בתעלת סואץ וכי מצב זה מאלץ את כלי השיט להאריך עוד יותר את המסע, כך שזמן הנסיעה והעלויות להעברת המטען ליעד נמצאים בעלייה.

העלייה במחירי התובלה עשויה להימשך כל עוד זהו המצב. בימיה הטובים של צים אחרי הקורונה, צים נהנתה מזנוק מחירי התובלה ומנייתה נסקה מעל ל-80 דולר. אלא שמאז התרסקה יחד עם הירידה במחירי התובלה, והזכירה למשקיעים מהו עסק מחזורי שיצא מפרופורציות עקב גורמים אקסוגניים.

כעת, האיום החותי’ שוב מזמן לצים הזדמנות להתאושש כאשר לקראת פרסום הדוחות הכספיים ב-21 במאי, בבנק אוף אמריקה מעריכים כי צים תחזור לחלק דיבידנד אחרי שהפסיקה בצל ההפסד אשתקד.

גורם נוסף שתורם לצים קשור ביחסי המסחר עם טורקיה. בשבוע שעבר דווח כי מתחת לפני השטח ולמרות האיום של ארדואן, הממשל נתן אישור להמשך העבודה מול ישראל, ומשלוחים של צים יצאו לטורקיה בהתאם.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש