קרדיט:shutterstock
קרדיט:shutterstock

בעלי רכב חשמלי? גם אם אתם מסתמכים על טעינה ביתית וודאי יצא לכם להתקל במקרים בהם נאלצתם להשתמש בעמדות טעינה ציבוריות – בטיולים ארוכים, בימים של נסיעות תכופות, בגלל תקלות בעמדת הטעינה הביתית או סתם כי בדיוק אתמול שכחתם לטעון את הרכב.

אם זה המצב בוודאי נתקלתם גם אתם בעובדה מפתיעה – בישראל של היום אין עדיין מפת עמדות טעינה לרכב חשמלי – כזו שמציגה את כל הנתונים הדרושים לכם כמו סוג השקעים שיש בעמדה, מהירות הטעינה, מחירים, זמינות ותקינות.

כל חברת הטענה מוציאה אפליקציה משלה שמאפשרת לקבל את הנתונים לגבי העמדות של אותה חברה בלבד וגם לשלם עבור הטעינה, אולם עדיין אין באמת אפליקציית גג אחת שמאפשרת לעשות את הכל. כזו שמאתרת עמדת טעינה לרכב חשמלי מכל חברות הטעינה, מציגה נתונים אמיתיים ומדויקים, ואף מאפשרת לשלם עבור הטעינה בלי להזדקק להפעלת אפליקציה נוספת.

למרות שאין אף פתרון מושלם, עדיין, יש מספר פתרונות על הדרך, שחלקם אף מציע יתרונות נוספים. בואו ונבחן את האפליקציות המומלצות לאיתור עמדות טעינה לרכב חשמלי בישראל.

פלאגשר Plug Share

אפליקציית פלאגשר היא ככל הנראה האפליקציה המדויקת ביותר שקיימת היום בארץ. היא מכסה את רוב חברות הטעינה ומספקת את כל המידע הנדרש כדי להחליט על העמדה המתאימה ביותר.

אם אתם מתכננים נסיעה לחו"ל עם הרכב (או לשכור רכב חשמלי מקומי) – בוודאי שכדאי לכם להשקיע באפליקציה זו. היא נוחה לשימוש, מאפשרת לבצע סינון בסיסי לפי סוג הטעינה ובנוסף יש בה חוות דעת של משתמשים שיכולים לדווח האם העמדות עובדות, ואפילו יודעת לספר לכם מה עוד יש בסביבה, כמה תעלה לכם החניה בחניון, אם העמדה ממוקמת בחניון בתשלום.

המפה קלה להתמצאות בזכות סימוני צבע שונים לגבי סוגי העמדות השונות: ירוק לאיטית, כתום למהירה. מכל האפליקציות לאיתור עמדות טעינה לרכב חשמלי, פלאגשר היא המדויקת ביותר בנושא מיקום העמדות וקצב הטעינה, אולם חסרים בה סינונים נוספים מועילים, כגון זהות החברה המפעילה וזמינות העמדה ונתוני המחירים לא תמיד עדכניים.

גריבו Grivo

גריבו היא המצאה ישראלית עוד מהימים שלא הייתה דרך לאתר עמדות טעינה לרכב חשמלי בכלל. מדובר באפליקציה חברתית שבה המשתמשים יכולים לדווח על עמדות טעינה, נתוניהן ומצבן – כולל עמדות טעינה ביתיות המושכרות לשימוש.

כמו פלאגשר, מדובר באפליקציה ידידותית מאד, למרות שקוד הסימון לסוגי העמדות השונות ברור פחות מזה של פלאגשר: (משולש לאולטרה מהירה, עיגול למהירה ועיגול ריק לאיטית). גם באפליקציה זו תקבלו חוות דעת של משתמשים שיוכלו לעזור בהכוונה ועדכון מצב העמדה, וכאן גם תקבלו הרבה יותר אפשרויות סינון מועילות. היא מדויקת פחות מפלאגשר בכל הנוגע למחירים וקצב הטעינה.

ABRP (A Better Route Planner)

אפליקציית ABRP מגיעה ממקום קצת שונה – היא באה לעזור לבעלי רכב חשמלי לתכנן מסלול נסיעה אידיאלי בהתחשב בסוג הרכב שלהם ובהעדפותיהם, או לפחות זו הכוונה. מכניסים נתוני רכב, נקודת מוצא ויעד וקובעים העדפות – למשל המסלול המהיר ביותר, הרבה טעינות קצרות או מעט טעינות ארוכות – ומבקשים מהאפליקציה לתכנן עבורנו את המסלול.

האפליקציה תציג את המסלול, כולל נקודות הטעינה שנבחרו בדרך – כאשר לגבי כל נקודה היא גם תציג את זמן הטעינה בעמדה, כמה ק"מ וזמן מהנקודה הקודמת וכמה בסה"כ תיקח לנו הנסיעה. אם, לדוגמה, נבקש לנסוע מתל אביב לאילת במסלול המהיר, האפליקציה תמליץ על עצירה אחת בדרך למשך 26 דקות בנסיעה שתערוך סה"כ כארבע וחצי שעות. אם נבקש עצירות תכופות, אך קצרות, האפליקציה תציע מסלול נסיעה עם 4 עצירות בדרך, רובן בנות 5 דקות וסה"כ זמן נסיעה של קצת מעל לחמש שעות.

איפה הבעיות? הנתונים לא תמיד מדויקים, וגם חסרים נתוני מחירים וחוות דעת של משתמשים. מה זה אומר? שלמשל יכול להיות שהאפליקציה לא תיקח בחשבון את שלושת רבעי השעה שייקח לכם לאתר את עמדת הטעינה בחניון עמוס. לאפליקציה יש גם גרסת פרימיום בתשלום, שבה תוכלו להגדיר יותר מרכב חשמלי אחד, לקחת בחשבון נתוני מזג אויר ותעבורה עדכניים, לשמור את הנסיעות שביצעתם ואפילו לשתף חברים במצב הנסיעה.

וייז – Waze

לאפליקציית וייז יש הרבה פוטנציאל באיתור עמדות טעינה לרכב חשמלי, שהרי היא כבר עושה זאת זמן רב בכל הקשור לתחנות תדלוק, אך המציאות היא שהתוספת הזו היא עדיין בחיתולים. אמנם, תראו את עמדות הטעינה על המפה של וייז, אך הנתונים לא תמיד מלאים או עדכניים, ואין אפשרות לחוות דעת של משתמשים.

מה כן תוכלו לעשות? תוכלו לסנן לפי חברות ולפי סוג שקע הטעינה. סינון חשוב שלא קיים הוא לפי מהירות הטעינה, כי אם אתם תקועים בדרכים, עמדת טעינה איטית שתטעין את הרכב בכמה שעות חנייה לא באמת תועיל לכם.

סלוצ’ארג Cello Charge

אם אתם מרגישים פטריוטים מתמיד, תמיד תוכלו להוריד את אפליקציית איתור עמדות הטעינה הממשלתית, זו שכספי המיסים שלנו שילמו עבורה. סלו צ’ארג’ איחרה להגיע ועד היום לא מספקת את הסחורה. אמנם, אפליקציה זו מציגה את זמינות עמדות הטעינה בזמן אמת, אבל היא מציגה רק את העמדות של ארבעת החברות הגדולות – ג’ינרג’י, סונול EVI, אפקון ו- EV Edge בלבד. יש עוד כעשרים חברות טעינה (כולל טסלה ופז לדוגמה) שפועלות בארץ, אך את עמדות החברות הללו היא אינה מציגה כלל.

היתרון שלה הוא בכך שאת הנתונים שהיא כן מציגה, היא שואבת ממאגרי המידע של חברות הטעינה, כך שנתוני הזמינות שהיא מציגים הם אמינים יחסית. מתי הם שוגים? כאשר למטען מחוברים שני סוגי כבלים (כשבכל רגע נתון ניתן לטעון רק רכב אחד בעמדה). אם כבל אחד מחובר, ה"כבל" השני יוצג כזמין למרות שהעמדה עצמה אינה זמינה. בשונה מנתוני הזמינות, נתוני מהירות הטעינה והמחירים – לעתים קרובות שגויים וכאמור חלק גדול מהעמדות פשוט אינן מופיעות כלל.

סיכום

גם אם הורדתם אפליקציית איתור עמדות טעינה לרכב חשמלי לטלפון, זו לא האפליקציה היחידה שתאלצו להוריד. כיום המצב הוא שגם אם איתרתם עמדת טעינה באמצעות אחת מהאפליקציות, תצטרכו ממילא לפתוח את אפליקציית חברת הטעינה על מנת להטעין ולשלם. גם אפליקציות אלו מספקות איתור עמדות טעינה – אך כל אחת מהן מציגה את עמדות הטעינה של חברת הטעינה אליה האפליקציה שייכת בלבד.

תגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש