גלגולה של תוכנה – ההיסטוריה של פוטושופ

תוכנת פוטושופ של אדובי צמחה לה בין סטודנטים בקולג’ שניסו לפתור בעיה קטנה וצמחה לאחת התוכנות הפופולאריות בעולם

תוכן מקודם 10/05/2021 10:25

א+א-

תוכנות וסביבות ממוחשבות רבות החלו כניסיון של סטודנטים באוניברסיטה לפתור בעיה אחת קטנה וצמחו לממדי ענק. בין השאר ניתן לציין את הרשת הדיגיטלית פייסבוק שנועדה לפתור את בעיית התקשורת של סטודנטים מתוסכלים בקולג’ וכמובן אחת התוכנות הפופולריות ביותר בעולם העיצוב הגרפי, תוכנת פוטושופ של אדובי. במאמר זה נדון בהרחבה בהיסטוריה של התוכנה עד הגיעה לתפוצה העצומה כיום.

 

מהי פוטושופ?

רבים מכירים את התוכנה פוטושופ דווקא בהקשר של עריכת צילומי אופנה וריטוש של פגמים. התוכנה הגרפית "פוטושופ" משמשת כיום לעריכה של תמונות ויצירה של קבצי תמונה מורכבים המשלבים מספר שכבות. כיום, לתוכנה הזו יש מגוון רחב של מאפיינים כמו אפקטים המבוצעים על התמונה ומאפשרים שינוי של צבע, ניגודיות, חשיפה לאור (תכונה משמעותית עבור צלמים), שקיפות שכבות בתמונה ואפילו עריכה של טקסט. תוכנה זו לא הייתה תמיד כל כך מתוחמת ולמעשה בתחילת דרכה הייתה מיועדת לביצוע פעולה אחת. בואו נגלה מהי.

 

איך התחילה פוטושופ?

פוטושופ נהגתה על־ידי סטודנט באוניברסיטת מישיגן בשם גלן נול, חובב צילום, שניסה לשווא להתמודד עם בעיה ידועה – הצגת תמונות בגוונים שונים של אפור על המסך הירקרק בימים הראשונים של התצוגה הממוחשבת בשנת 1987. נול, שלמד בעצמו כיצד לפתח תוכנות היה גאה מאד להציג לפני אחיו שבא לבקר, את הפונקציות המיוחדות של הכלי שרץ על מחשב מקינטוש של אפל. בתקופה זו התוכנה עדיין לא זכתה לשם המוכר והידוע אלא כונתה "דיספליי".

 

האח, ג’ון נול, עבד באותה התקופה במחלקת האפקטים המיוחדים בחברה שעסקה בזיהוי תמונות. הוא ראה את הפוטנציאל של הכלי שפיתח אחיו, והצע לו לנסות לפתור שתי בעיות נוספות בתוכנות של אותם ימים: היכולת לשמור תמונות במספר פורמטים שונים, והתמונות הכהות מדי המופיעות בהפעלה של זיהוי תמונות.

 

שני האחים פתרו ביחד את שתי הבעיות והוציאו את הגרסה הראשונה של התוכנה, תוך הוספתם של מאפיינים נוספים באותה שנה. התוכנה עברה שינוי שם מחדש וכעת נקראה "אימג’פרו". אך, באותם ימים שלפני עידן האינטרנט שני האחים היו מאוכזבים מאד לגלות שהשם המיוחד שבחרו כבר תפוס על ידי מוצר אחר. הם שינו את השם של התוכנה ל"פוטושופ".

 

מוכרים לאדובי

בשלב הבא, עוד לפני עידן האקזיטים הגדול, הבינו שני האחים שיש לתוכנה שלהם פוטנציאל עצום. אם רק יצליחו למכור אותה לחברה המתמחה בגרפיקה הם יוכלו לסייע לה להתפתח וירוויחו סכום עצום. הם ניסו בהתחלה לפנות לחברת סופרמק להפצת התוכנה, אך זו לא ראתה את הפוטנציאל. בשלב הבא, החליטו לחבר את התוכנה לחומרה ואז חברת  "ברני סקאן" הסכימה לקנות ולצרף את התוכנה לסורק שלה. כך, יצאו 200 העותקים הראשונים של תוכנת "פוטושופ". מפה, הדרך נסללה למקום הנכון.

 

שני האחים הציגו את התוכנה למחלקת הקריאטיב של חברת "אדובי" שהחליטה לקנות את הקוד המוכן ולשפר אותו. בשנה שלאחר מכן יצאה התוכנה הרשמית הראשונה של החברה עם גוונים שונים של אפור, לאחר מכן יצאו גרסאות נוספות עם יכולות עבודה בצבע שהשתכללו עם השנים. היום, במהלך קורס פוטושופ לומדים את הפרדת הצבעים הבסיסית הזו, המורכבת מארבעת הגוונים המשמשים במכונות הדפוס.

 

ארגז הכלים של התוכנה התפתח באופן משמעותי, והפך להיות למעשה לסטנדרט בכל תעשיית העיצוב הדיגטלי. באדובי הבינו שאת נתח השוק שלהם יוכלו להגדיל רק אם יתחילו להציע תמיכה גם ב"חלונות" של מייקרוסופט, ואז יצאה הגרסה הראשונה גם למערכת הפעלה זו ולא רק למחשבי המק היקרים. משם, הדרך כבר הייתה פתוחה לכל חובב גרפיקה. כיום, התוכנה שהאחים קיוו למכור מספר מאות עותקים ממנה, נמכרת במיליארדי עותקים מדי שנה וזמינה לכולנו.

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה