תביעות רשלנות רפואית של רופא המשפחה

באילו מקרים מתרחשת רשלנות רפואית של רופא המשפחה או של קופת החולים ומתי מומלץ לבחון את האפשרות להגיש תביעה?

תוכן מקודם 26/11/2020 12:10

א+א-

בעוד שבתי חולים מספקים שירותי בריאות במצבי חירום ומצבים רציניים אחרים, רוב האנשים מסתמכים על רופא המשפחה המקומי שלהם לטיפול במחלות קלות ומתמשכות וכן ברוב הבעיות הבריאותיות המתעוררות לראשונה.

 

מרפאת רופא המשפחה היא לרוב מקום עמוס עם הרבה מטופלים ורופאי המשפחה נדרשים לקבל החלטות מהירות לגבי האבחנות, צורכי ההפניה והטיפול של מטופליהם. באופן בלתי נמנע, קורות טעויות. כאשר טעות רפואית של רופא המשפחה או עובדי קופת החולים גורמת לפגיעה חמורה בחולה, לעתים הטעות עשויה להיחשב רשלנות רפואית אשר המטופל שנפגע זכאי לפיצוי בגין נזקי הפגיעה ותוצאותיה הכספיות. 

 

מהי רשלנות רפואית של רופא המשפחה?

רופא כללי או רופא משפחה הוא רופא ראשוני המייעץ ומטפל באנשים במחלות קלות וכרוניות ברוב המקרים. רופאי המשפחה מספקים שירותי בריאות שגרתיים לחולים הרשומים אצלם. רופא המשפחה הוא לרוב הרופא הראשון שהמטופל מתייעץ עמו כאשר יש לו בעיה בריאותית המחייבת המשך טיפול בבית החולים או טיפול על ידי רופא מומחה.

 

חלק חשוב מתפקידו של רופא המשפחה הוא זיהוי כאשר מטופל חווה תסמינים או מראה סימנים למחלה קשה שלא ניתן לטפל בה על ידי רופא המשפחה. באחריותם של רופאי המשפחה לדאוג שהמטופל ייראה על ידי הסוג הנכון של רופא בבית החולים, בטווח הזמן הנכון לפציעה - למשל. בדחיפות או בשגרה - ולספק מידע מדויק למומחה בבית החולים על הסיבה שהם חושבים שהמטופל זקוק לעזרתם. הם עשויים גם להפנות את המטופל לבית חולים לצורך בדיקות או חקירות, כגון צילומי רנטגן או סריקות.

 

במצבי חירום, רופא משפחה לפעמים יקרא לאמבולנס שייקח את החולה ישירות לבית החולים או יורה למשפחת החולה לקחת אותם מיד לחדר מיון. כאשר רופא משפחה שולח חולה ישירות לבית חולים, הוא ידאג לעיתים קרובות לעדכן את בית החולים בחששותיו לגבי בריאותו של המטופל וסיבת שליחתו לטיפול חירום בבית החולים.

 

כאשר מטופל עוזב את בית החולים, רופא המשפחה מקבל מידע מבית החולים אודות הטיפול של המטופל וצרכיו השוטפים. הם עשויים להיות אחראים למעקב אחר המטופל, להסביר למטופל את תוצאות הבדיקות שבוצעו לו, להזמין אותו לבדיקות עתידיות או לרשום למטופל תרופות. גם לאחר שהחולה שנמצא בבית חולים, יתכן והרופא יצטרך להפנות את החולה חזרה לבית החולים אם, לדעתם המקצועית, המטופל זקוק להמשך טיפול על ידי מומחה.

 

פגישות עם רופאי המשפחה מתקיימות למשך מספר דקות ובתוך פרק הזמן הזה על רופא המשפחה:

  • לדאוג להקשיב לתיאור המטופל את תסמיניו.
  • לזהות סימני אזהרה למחלה קשה.
  • לשאול שאלות נוספות ולבחון את המטופל, במידת הצורך, כדי להבין את מצבו של המטופל.
  • לנקוט פעולה לטיפול, הפניה לבית חולים או לייעוץ למטופל לפני שליחתו הביתה.
  • לרשום את סיכום הטיפול ברשומה הרפואית של המטופל לרבות:
  • הסימפטומים והסימנים של המטופל.
  • ממצאים אשר עלו מבדיקת המטופל.
  • פעולה רפואית כלשהי שבוצעה.
  • עצות שניתנו.

 

לחולה עשויה להיות תביעה כנגד רופא המשפחה אם הוא סובל מנזק שניתן היה להימנע ממנו, אשר נגרם בשל רשלנות רפואית של רופא המשפחה

  • אי בדיקת מטופל, ציון הסימפטומים שלו, ולקיחת ההיסטוריה הרפואית שלו כראוי.
  • אי התחשבות בהיסטוריה הרפואית של המטופל או במצבים אחרים בעת אבחנתו.
  • עיכוב או אי זיהוי של סימני אזהרה ותופעות אבחוניות וסימני מחלה.
  • עיכוב או אי הפניית מטופל לבית חולים או למומחה לצורך חוות דעת שנייה, חקירות או טיפול.
  • אי הזמנת בדיקות נחוצות.
  • שגיאות תקשורת, כגון אי יידוע של המטופל על תוצאות בדיקות המחייבות המשך בירור או מעקב.
  • טעויות במרשם תרופות.

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה