התאוששות פיזית ומנטלית לאחר הפלה

ביצוע הפלה הוא לא תהליך מורכב ברמה הקלינית, וביחס ישר לכך, גם ההתאוששות ממנו איננה מסובכת. מדובר בתהליך התאוששות מהיר וקליל וחזרה כמעט מיידית לשגרה

תוכן מקודם 18/11/2020 11:47

א+א-

יחד עם זאת, ישנן תופעות לוואי שכיחות שכדאי שתכירי על מנת להכין את עצמך לבאות. ברוב המקרים, הקושי הגדול יותר הוא דווקא הקושי הרגשי שנלווה לתהליך. אבל אל דאגה! כולן עוברות את זה, וגם את תעברי את זה בגבורה.

 

לאילו תופעות לוואי פיזיולוגיות לצפות? מה לגבי תופעות הלוואי הרגשיות? מה מסמל "נורה אדומה" ובאילו מקרים צריך להיוועץ עם איש מקצועי? כל התשובות מחכות לך בכתבה הבאה.

 

התאוששות לאחר גרידה

לאחר ביצוע הפלה באמצעות גרידה צפויה לך התאוששות של מספר שעות. את לא משוחררת מיידית אלא תעברי בדיקות ומעקב שיוודאו שאת כשירה לחזור לתפקוד פיזי ומנטלי.

 

תופעות הלוואי אחרי גרידה יכולות להיות כאבים ו/או התכווצויות בבטן, דימומים (יכולים להופיע במשך מספר ימים), בחילות והקאות (הרבה פעמים כתגובה לחומר ההרדמה). להפלה את מגיעה בליווי של בן/בת משפחה או חבר/ה כיוון שחל איסור על נהיגה לאחר הפלה (ובלי קשר, עדיף לעבור את זה עם עוד אדם שילווה ויתמוך).

 

מבחינת יכולת התפקוד, כבר למחרת הגרידה את יכולה עקרונית לחזור לשגרה הרגילה לרבות עבודה ופעילות גופנית. עליך להימנע מקיום יחסי מין בימים הראשונים ומהחדרת טמפונים לגוף. כמו כן, יש להימנע מכניסה לבריכה או ג’קוזי. הקפדה על כללים אלו תעזור לך להימנע מזיהומים.

 

התאוששות לאחר הפלה בכדורים

הפלה בכדורים כרוכה בנטילת שני סבבי כדורים, מפיג’ין וציטוטק. לאחר שסיימת את הטיפול בציטוטק את עלולה לחוות מספר תופעות לוואי, ביניהן: דימומים שדומים למחזור החודשי (לעיתים יכול להיות דימום כבד יותר וגם זה בסדר. עקבי אחרי הדימום ובמידה והוא נמשך פני לרופא להתייעצות), כאבים או כיווצים בבטן, בחילות, הקאות ולעיתים שלשול. במידה ותחווי שלשולים קשים או מתמשכים, תגובות עוריות כמו פריחה, נפיחויות בפנים ובאיברי הפנים, הזעת יתר, קוצר נשימה, קושי להטיל שתן או צמא מוגבר מהרגיל, עליך להיוועץ עם רופא או לגשת למיון לאחר התייעצות עם מוקד קופת החולים שלך (במידה ולא ניתן להשיג את הרופא).

 

התאוששות מהפלה בפן הרגשי

אם תשאלי כל אישה שעברה הפלה, רופא נשים או אפילו סטודנט לרפואה, כולם יגידו לך פה אחד: הקושי האמיתי אחרי הפלה הוא הקושי הרגשי.

 

לנשים יש קשר אינטואיטיבי ועמוק עם הגוף שלנו. זה נכון על אחת כמה וכמה כאשר מתהווים חיים בתוך הגוף שלנו. גם אם יש לך את ההסבר המנומק ביותר לכך שאת מבצעת את ההפלה, עדיין מדובר בהתהוות של חיים בתוכך שאת בוחרת לקטוע. להחלטה הזו נלווים הרבה פעמים רגשות קשים של ביקורת עצמית ושיפוט, פחד וחשש מההשלכות הפיזיולוגיות והמוסריות, חרטה או אי שלמות עם עצם ההחלטה לקיים את ההפלה, ואפילו תחושות של אובדן ואבל על משהו שהיה חי ואינו. תהליך הפלה הוא תהליך קשה קונספטואלית וזה נכון כמעט לכל הנשים שחוו הפלה. חשוב שתביני שהמצב הזה הוא טבעי והגיוני, שאין ספור נשים עברו את זה לפניך ורבבות יעברו את זה אחריך. המצב הוא זמני וכך כדאי גם להתייחס אליו, בפרופורציה של פרק זמן קצר של התאוששות שיחלוף במהרה ואתו החוויה שאנחנו יכולים להבטיח לך שתשכח במהרה.

 

מה אפשר לעשות כדי למזער את התחושות הללו?

אם ישנה אפשרות, הכי טוב שלא תעברי את התהליך והתקופה הזאת לבד. בן זוג, משפחה, חבר או חברה, כל אחד שאת סומכת עליו ומרגישה איתו בנוח שנגיש לך ונמצא שם כדי לעבור את זה איתך. הרבה פעמים אנחנו חוששות לבקש עזרה אבל את תופתעי כמה אנשים ישמחו לעמוד לצדך לו רק תינתן להם האפשרות. נוסף על כך, תוכלי להיעזר בליווי של פסיכולוג. במידה ותזדקקי למימון בטיפול, תוכלי לבקש ליווי לאחרי תקופת ההפלה מפסיכולוג של הקופה. כל קופות החולים היום מציעות סבסוד וסיוע וכל שעליך לעשות הוא לפנות לרופא המשפחה ולבקש הפנייה והכוונה.

 

דיכאון אחרי הפלה

במקרים מסוימים, התחושות הקשים שאחרי ההפלה עלולים להתפתח לדיכאון של ממש. תסמינים כמו חוסר חשק לאכול, הפרעות בשינה, תחושות של מיאוס, חוסר חשק לצאת מהמיטה ולחזור לחיים הרגילים, חוסר חדווה ושמחה ופסימיות יוצאות דופן, כל אלו הם סימפטומים לדיכאון או להיווצרות שלו. חשוב להבין שגם זו תופעה טבעית. כפי שבחיי היומיום לחלקנו נטייה לפתח דכאון יותר מאשר אחרים, כך גם בקרב נשים לאחר הפלה. טריגרים לדיכאון יכולים להיות גם הורמונליים, בעקבות השינויים שקורים בגוף, וגם עקב מצבים של העדר תמיכה. במקרים כאלו, לא כדאי להתמהמה. כל זמן שהאישה אינה מקבלת טיפול הוא זמן שהיא חיה ברמת חיים ירודה וחבל. מלבד הפנייה לרופא משפחה ופסיכולוג, קיימות גם קבוצות תמיכה לנשים אחרי הפלה (טבעית או יזומה) והן מוכחות כמחזקות ומסייעות עד מאד. הדבר הכי חשוב הוא לא להזניח את עצמך ולעשות כל מה שצריך על מנת לחזור לתפקוד נורמטיבי ושגרה.

 

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, גניקולוג בכיר בקופ"ח כללית.

אין תגובות

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה