ראיון

”אני מצפה לביקושים גבוהים כשהבנקים יתחילו לדרוש מלקוחותיהם הלוואות שהוקפאו”

דני מזרחי, מנכ"ל אופל בלאנס, מסביר איך דווקא בתקופת משבר הקורונה עלה שיעור הרווחיות של החברה ועל הרוח הגבית שקיבל תחום האשראי החוץ בנקאי ממשרדי הממשלה

חדשות ספונסר 20/10/2020 11:17

א+א- 1

אופל בלאנס עוסקת החל משנת 1996 במתן פתרונות פיננסים לנותני שירותים ולעסקים קטנים ובינוניים. היא מציעה מגוון צורות מימון, עם התמחות בניכיון צ’קים. מנכ"ל החברה דני מזרחי שוחח עם גולשי ספונסר על השפעות הקורונה על החברה, על הרוח הגבית שקיבל תחום האשראי החוץ בנקאי ממשרדי הממשלה ועל הפתרונות הפיננסיים שהחברה מספקת אשר מבדלים אותה משחקנים אחרים בענף.

 

איך משפיעה הקורונה על עסקי החברה?

עם פרוץ המשבר קיבלנו החלטה אסטרטגית לבצע חיתום קפדני אף יותר מהנהוג בשגרה כדי לשמור על חוסנה של אופל בלאנס. החלטה זו הביאה אומנם לירידה בהכנסות, אך לצד זאת גם לקיטון משמעותי בשיעור החובות המסופקים, שירד לכ-0.07% מהיקף העסקאות של הקבוצה. חשוב לי לציין, שגם בתקופות הסגר, המשכנו לתת שירות מלא ללקוחותינו בהתאם למגבלות משרד הבריאות, וזאת על מנת שעסקיהם לא ייפגעו. החברה המשיכה לחלק דיבידנד גם בתקופה מאתגרת זו, וכיום תשואת דיבידנד נאמדת בכ-3.5%.

 

האם הגל השני והסגר משפיעים על הפעילות של אופל בדומה לסגר הראשון, או שהחברה כבר למה להתמודד עם המצב ולא חווה האטה?

לאור המח"מ הקצר בו עובדת החברה (מעל ממחצית יתרת תיק הלקוחות של החברה נפרעת לאחר עד כחודשיים), לחברה הייתה היכולת להתאים את החשיפה שלה לתחומים אשר לכאורה חסינים יותר להשפעות הקורונה ומנגד להקטין חשיפה לתחומים בעלי פוטנציאל גדול יותר לכשלי אשראי. כיום תיק הלקוחות של החברה הוא כזה שיודע לחיות עם משבר הקורונה ולא להיות מושפע ממנו.

 

האם כמו שהבנקים מאפשרים דחיית משכנתאות, אתם מאפשרים ללקוחות דחיית חובות?

עיקר פעילותה של אופל בלאנס אינו במתן הלוואות. על כן, ובניגוד לבנקים ולחברות חוץ בנקאיות אחרות, אופל בלאנס איננה חשופה להפסדי אשראי כתוצאה מחוסר יכולת של הלקוח לעמוד בתשלומי החוב שלקח. כל עניין דחיית תשלומי המשכנתא וההלוואות שהמערכת הבנקאית מבצעת בחודשים האחרונים, היא רק דחייה וגלגול של הבעיות לעתיד, ולכן להערכתי, ככל שהן יימשכו יותר זמן, כך הסיכון של המערכת הבנקאית יגדל. בתחילת הקורונה נתקלנו בבקשות של כותבי שיקים לדחייה או לפריסה, כיום אנחנו אחרי רוב הפריסות, וכפי שאמרתי תיק הלקוחות שלנו היום הוא איתן יותר לסגרים במשק.

 

איך אתה יודע שהצ’ק יכובד במועד הפירעון?

אנו מבצעים תהליכי בקרה וחיתום קפדניים מאוד על לקוחותינו, שנסמכים על מאגר מידע שאותו אנו בונים במשך 24 שנים, כאשר חלק מהמידע שנאסף על הלקוח נעשה בשטח. תהליכים אלה – שנעשים בהליך מהיר ביחס לתהליך חיתום של בנק - מוביל לכך ששיעור הצ’קים שאין להם כיסוי במועד הפירעון הוא מזערי, וגם במקרים אלה, אנו מפעילים תהליכי גבייה סדורים, שכוללים לא פעם גם תוכנית הבראה לכותב הצ’ק על מנת לשפר את הסיכוי שלנו לקבל התמורה המגיעה לנו.

 

יתרון נוסף שיש לנו ביחס לגופים שנותנים הלוואות לטווח ארוך, הוא שאצלנו משך זמן העסקה הוא קצר, והרוב המכריע של העסקאות מתבצעות לטווח של עד כחודשיים. באופן הזה, אם תחום מסוים נכנס למשבר, אנחנו יכולים תוך מספר שבועות לקרוא לכסף של הלקוחות, ולהקטין באופן משמעותי את החשיפה לתחום הבעייתי;

 

זאת בשעה שמי שהעמיד לחברות באותו התחום הלוואה ארוכת טווח, נותר בחשיפה מלאה אליהן ומגדיל את הסיכון לכשל בפירעון ההלוואה ככל שהמשבר מתמשך. דוגמא מוחשית לסיטואציה הזו ראינו במשבר הקורונה – כבר בחודש מארס, כאשר זיהינו את הבעיה שנוצרת בתחום התיירות, עצרנו את הפעילות מול החברות בתחום הזה, ובחודש אפריל היקף החשיפה שלנו לתחום היה מזערי.

 

איך הרגולציה על חברות האשראי החוץ בנקאי משפיעה על הענף?

הרגולציה החדשה, שנועדה בין היתר להילחם בהלבנת הון, הוציאה הרבה מאוד שחקנים קטנים מהענף שלא יכולים לעמוד בדרישות החדשות של משרד האוצר ורשות שוק ההון. מי שכן קיבל את הרישיון אלו החברות הגדולות והיציבות שצריכות לעמוד בלא מעט קריטריונים. אנו מברכים על הרגולציה, שהביאה להסדרת הענף תוך שהיא תורמת למודעות הציבור על כך שמדובר בגופים פיננסים רציניים המציעים שירותים פיננסים מקבילים למערכת הבנקאית.

 

בשנה האחרונה, נראה ששיעור הצמיחה של אופל בלאנס נמוך יותר ביחס לחברות אשראי חוץ בנקאיות אחרות שנסחרות בבורסה. מה הסיבות לכך?

לדעתנו חשוב, ובמיוחד בתקופה זו, לשמור על יציבות ולנהוג באחריות ושמרנות ולכן אנו דוגלים במדיניות חיתום קפדנית ונוקשה יחסית לחברות אחרות. אנו דוחים לא מעט מהפניות שאנחנו מקבלים כי אנו מזהים שקיים בהן מרכיב סיכון גבוה, וזאת בשעה שחברות אחרות כן בוחרות לבצע עסקאות באותו פרופיל סיכון, את התוצאה של המדיניות הזו אנו רואים גם בשיעור החובות המסופקים, שירד באופן משמעותי ברבעון השני של השנה, בעוד שאצל חברות אחרות במקביל לצמיחה בהכנסות נרשמה צמיחה גם בשיעור ההפרשות לחובות מסופקים. לאורך שנות פעילותינו הרבות, רשמנו צמיחה עקבית מבלי לפגוע בשיעורי הרווחיות, מה שאפשר לנו להציג תשואה משמעותית על ההון העצמי, ולחלק באופן רציף ועקבי את הרווחים לבעלי מניותינו.

 

לאחרונה ראינו חברות אשראי חוץ בנקאיות נכנסות לתחומים חדשים – לדוגמא פנינסולה רכשה את תיק אשראי ענף היהלומים מבנק אגוד, ואס אר אקורד נכנסה לתחום הערבויות. האם גם אתם בוחנים התרחבות לתחומים נוספים?

אנחנו תמיד בוחנים הזדמנויות להתרחבות לפעילויות שנכונות למודל העסקי שלנו. עם זאת, אנחנו לא נשנה את דפוסי הפעולה ונעסוק בשירותים שאינם תואמים את המודל העסקי וזאת רק בשביל להגדיל תיק לקוחות. אופל תמיד דאגה לתת ערך מוסף בשירותים שהיא מספקת ולהיות נבדלת משאר ההחברות בתחום, מה שמאפשר לנו לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים. לא ניכנס לעסקאות בהן נקנה תיק אשראי של גורם אחר, כיון שלמעשה מדובר בקניית לקוחות, ואין שום בטוחה לכך שהלקוחות לאחר הרכישה אכן יישארו ולא יעזבו.

 

בחודשים האחרונים אנחנו קוראים על האטה בשוק הדיור על רקע הקורונה, שמלווה בירידה משמעותית בהתחלות הבניה. האם יש לכם חשיפה משמעותית לתחום הנדל"ן?

בישראל, כשתחום הנדל"ן נעצר מרגישים את ההשפעה על כל המשק. תחום הנדל"ן מהווה כיום כ-25% מתיק הלקוחות של החברה, וחלקו גם מגובה בביטחונות נדל"ן, כאשר הפיזור הוא על עשרות אלפי כותבי צ’קים, ואין חשיפה מהותית לקבלנים בודדים.

 

מדוע החברה החליטה לפנות לתאגיד בנקאי במהלך חודש אוגוסט להקטנת מסגרות אשראי?

מסגרות האשראי משמשות את החברה לצורך מימון הפעילות השוטפת, ובהתאם לגובה המסגרת כך גם גובה התשלום שאותו משלמת אופל לבנק, שמעמיד לה את המסגרת. במחצית הראשונה של 2020 גדל ההון העצמי של החברה בכ-28 מיליון שקל, מסך של 134 לסך של 162 מיליון שקל, וזאת בעקבות גיוס הון שביצענו בחודש מארס לאחר התפרצות הקורונה, וכן מהרווח הנקי שנצבר בתקופה זו. לאור הגידול בהון העצמי, אין לנו צורך בשלב זה במלוא המסגרת שאותו הבנק העמיד לנו, ועל כן דירקטוריון החברה החליט שנכון יהיה להקטין את מסגרות האשראי שאינן מנוצלות, על מנת להקטין את עלויות המימון, דבר שיכול ויתרום לשיפור הרווחיות. אני סבור שאם נראה כי ישנו צורך בהגדלה חוזרת של מסגרות האשראי הבנקאיות, בקשתנו לא תיפול על אוזניים ערלות.

 

אופל לא רואה במצב הנוכחי אפשרות לנצל עוד יותר את מקורות המימון שלה ולצמוח בקצב מהיר יותר?

לאורך 24 שנות פעילותינו צמחנו באופן מבוקר ואחראי, ולא התפתינו לביצוע עסקאות שחורגות ממדיניות ניהול הסיכונים שלנו, אפילו שיכול והיו תורמות לגידול בהיקף תיק הלקוחות. באופן הזה צלחנו לא מעט משברים פיננסים, ונמנענו ממתן אשראי לעסקים מסוכנים שלימים קרסו.

 

נכון להיום אנו פועלים באמצעות 5 סניפים, וזאת לאחר שב-2017 פתחנו סניף בבאר שבע, וב-2019 התרחבנו לאזור הצפון, ופתחנו סניף בחיפה. אנו ממשיכים לבחון אפשרויות להתרחב לסניפים נוספים שיביאו לידי ביטוי את יתרון לגודל של החברה, בפיזור ארצי.

 

בשוק יש הרבה חברות שעוסקות בתחום, האם אתם מבדילים את עצמכם או בונים על ביקוש רב?

אופל בלאנס היא זו שמהווה תחרות לגופים אחרים, ולא קופאת על השמרים. לקוח שמגיע לאופל בלאנס, מקבל ערכים מוספים ומכלול שירותים תחת קורת גג אחת, הכולל שירות פרונטאלי בסניפים ומסופים דיגיטליים הנמצאים בפיזור ארצי. החברה מעסיקה צוות עובדים ברמה מאוד גבוהה, שעבר הכשרה.

 

כמה אחוז מהביטחונות החברה צריכה לממן בכדי שהחברה תהפוך להפסדי והאם המספר הזה נראה קרוב לאור המצב בו המשק הישראלי נמצא כעת?

לחברה הון עצמי של 54% מסך המאזן. מעטות החברות בתחום שיש להן הון עצמי למאזן בשיעור כזה. הפסדי האשראי במהלך 25 שנות פעילות החברה, מעולם לא עברו 0.5% מסך עסקאות הניכיון. לחברה יש מספיק ניסיון, וצלחה את המשברים שהיו לאורך התקופה

 

איך אתם מבטחים את האשראי שאתם נותנים ומה גובה הריבית או עמלה על ניכוי או הלוואה?

כאמור, אופל בלאנס מתמחה בכמה צורות מימון – במקרה בו המימון הוא כנגד ממסרים דחויים (ניכיון צ’ק) אופל מבצעת חיתום אודות כותבי הצ’קים. לחברה מאגר מידע וידע רב בתחום, מה שנותן לנו יותר שליטה, ומוביל לכך שבמשך שנים רבות כשל האשראי לא עלה על 0.5% מסך האשראי שניתן. באותם המקומות שאופל בחרה כן לתת הלוואה, שם אנחנו מקבלים ביטחונות מלאים, של נדל"ן במינוף של 70 עד 80 אחוז. לא ניתנות הלוואות ללא בטוחות. הריבית היא נגזרת של ניהול סיכונים, ותלויה באיכות כותבי הצ’קים בהיקפי הפעילות, ובבטוחות שהועמדו לטובת החברה. מנעד הריביות יכול להיות חד ספרתי, וגם דו ספרתי.

 

האם החברה רואה הרעה ביכולת החזרי החובות בעתיד הנראה לעין ,או רואה שיפור שבזכותו היא מגדילה את תיק האשראי?

תיק הלקוחות של אופל בנוי לעסקים שיודעים להתנהל גם בתקופת הקורונה, ולא אמורים להיות מושפעים מסגרים. באותם המקרים שמדובר בהלוואה, מאחר ויש בטוחות מלאות, מדובר בזמן ולא מעבר לכך. בנוגע לגידול בתיק האשראי, אנו סבורים שמיד כאשר השוק יחזור לעצמו, והבנקים ידרשו את אותן הלוואות שהוקפאו, אנחנו נזכה לביקושים מצד הלקוחות. אם יש חברה שערוכה, יודעת ומסוגלת לקלוט לקוחות חדשים, הן מבחינת כוח אדם והן מבחינת מקורות אשראי – זו אופל בלאנס. העניין הזה מאוד חשוב- כאשר הבנקים ידרשו חזרה את ההלוואות שהוקפאו, תהיה להרבה אנשים בעיה רצינית, ואז הם יפנו לחברות אשראי חוץ בנקאי.

תגובה אחת

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי האתר

שלח תגובה
  1. 1
    לא הבנתי מה הבשורה? נשמע כמו תרוצים

    לחוסר צמיחה לעומת המתחרים כמו עדי צים

    עדי 20/10/2020 18:51