If you can not see this page properly please click here

הפריצה שהתנגדה לקו המגמה



האקווריוס (מהנדס האחראי על ענייני המים) של העיר 'פומפיי', נעלם זמן קצר לפני התפרצות הלבה הגדולה מהר הוזוביוס, אשר החריבה את העיר בשנת 79 לספירה.

מתוקף תפקידו כממונה על עניני המים הוא שם לב לסימנים מוקדמים שהדליקו אצלו נורות אזהרה: ריח הגופרית שהופיע במים, הרעלת הכבשים הפתאומית, ירידה במפלס אמת המים ורעידות אדמה קלות שפקדו את האזור.
בנוסף, הוא שם לב שאדמת האפר הפורייה של פומפיי היא בדיוק אותה אדמת אפר שהכיר בעיר מולדתו, 'קאטנה'. העיר אותה פקדה התפרצות וולקנית של הר האטנה כ-17 שנה קודם לכן.
לא הייתה לו כל דרך לדעת מה מתרחש בלב ההר החולש על העיר, אך ההתבוננות בסימנים המוזרים סביבו סיפקו לו את כל המידע הדרוש כדי להבין שמשהו אדיר עומד להתרחש... (מתוך ספרו של רוברט האריס - 'פומפיי')

ואיך זה קשור להשקעה בבורסה? על כך במאמר הבא, המסביר כי הניתוח הטכני הוא למעשה דרך נוספת של התבוננות על המידע הכלכלי הנמצא סביבנו כל העת.

מהות הניתוח הטכני
מקריאה ושיטוט ברחבי האינטרנט, יחד עם היכרות, מפגשים, שיחות רבות עם אנשים שונים, הגעתי לא פעם למסקנה, כי רבים האנשים שאינם מבינים את מהות הניתוח הטכני.
הדיעות הן רבות וחלוקות בנושא ואני מאמין שנתקלתי בחלקן הארי.
שמעתי משפטים כמו: "הטכני לא קובע כלום", "הטכני לא שווה בשוק הזה", "הטכני לא עובד על המניה הזו", "הפנדומנטלי הוא שקובע והטכני זה שטויות", "מי מקשקש במי, הכלב בזנב או הזנב בכלב? (מטאפורה בין הטכני לפנדומנטלי)" ועוד משפטים רבים...

בחרתי לכתוב מאמר קצר ו- ל נ ס ו ת ל ה ס ב י ר. להסביר את התפיסה שלי לנושא שמעסיק רבים וטובים מאיתנו מחד, ומעצבן רבים אחרים מנגד. ישנם רבים הסולדים ממנו (בעיקר בגלל חוסר הבנה לדעתי), וישנם רבים המעריצים אותו והולכים שבי אחריו גם מבלי להבין את המשמעויות אותן הוא מייצג.

ברצוני לציין ולהדגיש כי כל הכתוב הנו דעתי האישית בלבד וההיגיון המנחה אותי במסחר בעולם הטכני.

שוק הכסף והמידע המניע אותו
אנו, סוחרי הבורסה חיים בשוק הכסף. שוק הכסף נחשב למהיר שבשווקים, ולעיתים ענין של דקות או שניות יכול לעלות בחייהם של סכומי כסף גדולים. אז אמנם רובנו (אני מניח) סוחרים בשוק המניות והוא מעט איטי יותר משוק המט"ח, אך עדין זהו שוק מהיר שהזמן והמידע משחקים בו תפקיד מרכזי.

אמרנו מידע?! כולנו ניזונים ממידע. מידע הוא זה המשפיע עלינו!
הודעת חברה יצרנית, על חתימת הסכם משמעותי להספקת מוצרי החברה במחיר גבוה, יכולה להקפיץ את ערך מניית החברה בבורסה.
הודעת חברת ביוטכנולוגיה על התקדמות חיובית בניסוי אותו היא עורכת לקראת קבלת אישור למוצר מסוים, יכולה גם היא להקפיץ את ערך מניית החברה.
וכך זה נמשך... הודעות, מידע, דיעות של בעלי תפקידים וכו' הם דוגמא לחלק מהדברים המשפיעים מהותית על ערך מניות בבורסה. אם נרצה לסכם את הכל במילה אחת, נבחר ב- מידע.
ככל שהמידע יגיע אלינו מוקדם יותר, מדוייק יותר ונפעל מהר יותר, כך נגדיל את הסיכוי שלנו לרווח.

אז יש מי שקורא דו"חות ולומד על חברות ומחובר לאתרי כלכלה שונים וכולי... ויש מי שבחר להתעסק עם גרפים... אותה גברת בשינוי אדרת!
בשני המקרים, העיסוק הוא במידע.

מה עשו ה"טכנאים"?
הטכנאים בחרו להשתמש בסוג מידע אחר. הם לקחו מידע מסוים ושינו את דרך ההצגה שלו. הם בחרו לראות, לא מה חושב היחיד (מה אני חושב על הנייר מהמידע שברשותי) אלא מה חושב ההמון (מה חושבים רוב הסוחרים). מניה לא תזוז בגלל היחיד אלא בגלל ההמון שיחליט להניע אותה למחיר "שיווי המשקל" מבחינתו. כל מי שנגע בעברו בפסיכולוגיה, יודע שישנן תורות שלמות סביב פסיכולוגיית ההמון. ישנן תבניות בחיים שחוזרות על עצמן, יש הקוראים לזה מעגלים. דברים ריטואליים שאנו רואים שוב ושוב. וגם על כך מתבסס הטכנאי.
הטכנאי מנסה להבין את פסיכולוגיית ההמון בגרף, לראות תבניות שחוזרות על עצמן. לנסות ולזהות דבר שכבר ראה בעבר, בעודו בתחילת הדרך. וליהנות משאר המהלך אותו הוא כבר "מכיר".
הטכנאים לקחו שערי פתיחה, סגירה, גבוה יומי, נמוך יומי, מחזורי מסחר ועוד ושמו את הכל על גרף. אחר כך, הגיע תורם של ה"חוקרים". כל אחד גילה דבר אחר. היה ג'ון בולינגר והיה ויליאם גאן והיה מי שהלביש את מספרי פיבונאצ'י על הגרף וכך הלאה... הכל במטרה לזהות דברים שחוזרים על עצמם.

כמו כן, יש בשוקי ההון את הציבור ואת המוסדיים, ה- "משקיע הפשוט" וה- "כסף הגדול".
בשוק ההון (בכל השווקים) יש תמיד מי שיודע לפני. מי שיודע על עיסקה קרבה שמתפתחת, מי שיודע על קידום של נושא בחברה, מי שיודע על התפטרות מנכ"ל וכו'. יש תמיד מי שידע להיכנס בזמן הכי טוב.
ופה נכנס הטכנאי. הוא מנסה לזהות תנועות חשודות ומעניינות בגרף. תנועות שיכולות להעיד על לחץ של קונים. צמיחה במחזורי מסחר, תנודה חריגה וכו'. ברגל אחת אסביר זאת קצת יותר טוב אך מבלי לקרוא לילד בשמו.
כשבית השקעות ממליץ על מניה מסויימת, למישהו בכלל יש ספק אם בית ההשקעות מחזיק במניה הזו?
כשחברה מודיעה על הסכם גדול ובמשך שבוע שלם לפני כן היא עולה בחדות ובליווי מחזורי מסחר גבוהים זה לא נראה לכם חשוד?
למרות האיסור הכתוב בחוק, תמיד יהיה מי שידע לפנינו וידאג להכניס לשם כסף בזמן. פה בא היתרון הגדול של הטכנאי על פני הפנדומנטליסט.
במקרים רבים, הטכנאי יזהה תנועה עוד לפני (ולעיתים הרבה לפני) שהמידע הפונדמנטליסטי המפתיע יגיע.

אז מדוע הם אינם - מרוויחים תמיד?
כמו בכל דבר בחיים, הסברים אפשר לתת בלי סוף. אני אחסוך מכם את התירוצים ואתמקד במספר הסברים שאני מאמין בהם.
1. אין 100% הצלחה בבורסה - אין בן אדם שיודע לקחת בדיוק בשפל ולמכור בשיא (אף על פי שעל גבי הפורומים השונים יש לא מעט שטוענים כי היכולות הנ"ל כן ברשותם ויודעים לספר לנו הרים וגבעות בדיעבד).
ואין הסתברות של 100% שתבניות עבר יחזרו על עצמן באופן מדויק.
2. המנתח הטכני "יודע" להעריך - על פי דעתו, ניסיונו האישי וניסיון העבר. כמו כן הוא יודע לבחור נקודות כניסה בהן הסיכוי גבוה מהסיכון. הוא איננו יודע מה יקרה בחברה.
ניקח לדוגמא מקרה בו חברה יצרנית במו"מ לאספק מוצרים רבים. סביר להניח שבהיוודע הדבר, יעלה שער המניה. יתכן והמנתח ימצא נקודת כניסה נוחה ויכנס. אך במידה ויכשל המו"מ, סביר להניח ששער המניה ירד ושהמנתח הטכני יפסיד גם כן.
3. מקרי קיצון - אם ארוע ביטחוני יתעורר פתאום, סביר להניח שהבורסה תושפע מכך. בלי קשר לבין אם המניה טובה יותר או פחות.
4. רמה ירודה - לצערי יש רבים (הקוראים לעצמם "מנתחים טכניים") שרמתם ירודה. אנשים שלמדו בקורסים פשוטים ובסיסיים ביותר ולא התקדמו מאז. הקורסים הבסיסיים נותנים לך כלים בסיסיים ואפשרות להתפתח. אך עדין לא כלים מספקים כדי לנתח ברמה נאותה (שוב אני מזכיר שזו דעתי האישית). גם ה"גדולים" לא טיפשים ויודעים מה חושב ה"ציבור". בשילוב 2 הדברים הנ"ל, לצערי נוצר מצב של הרבה "מנתחים טכניים" שלא ממש פוגעים. בדיוק כפי שיש אנליסטים - פנדומנטליסטים ש- "לא פוגעים" (בלשון המעטה).

לסיכום
המנתח הטכני כמו המנתח הפנדומנטליסט, רק רואה מידע. סוג אחר של מידע. אז האחד רואה תחום מתפתח, הנהלה טובה, הישגים של החברה וכולי.
והשני רואה, מה חושב על זה השוק. איך השוק מניע את המניה.
בשני המקרים מדובר במידע ובשני המקרים ניתן להצליח.
יתירה מזאת - ניתן גם לשלב את שני התחומים ולאשש הנחות מתחום אחד על ידי מידע מהתחום האחר.
לדוגמא: להיעזר בפונדמנטלי כדי לבחור באילו מניות כדאי להשקיע ולהיעזר בניתוח הטכני כדי לקבוע את התזמון של כניסה \ יציאה מפוזיציה.

* תודה לדני כהן (DC), שעזר בכתיבת המאמר.
* תגובות הערות והארות אשמח לקבל למייל שלי, המצוין בתחילת המאמר.

יוסי ישראל - Deltot

מאמרים נוספים בנושא

להרוויח בשוק ההון - יוצאים לעבודה - שיעור 2, יוסי ישראלי
להרוויח בשוק ההון - שיעור 1 , יוסי ישראלי
כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש מראש ובכתב מחברת ספונסר נ.ע.ל.ה. בע"מ, ו/או מהמחבר.